Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Här kan man diskutera allt mellan himmel och jord, dock ej religion och politik.
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Postby Marie » Sat 12 Jan, 2019 02:45

snepo wrote:
Mercafreaket wrote:1,6-litersdieseln, är inte det en renaultprodukt efter samarbetet om kraftkällan i vito/viano upp t.o.m 111 cdi samt citan? Eller är jag ute och kör saab nu?


Dom kan väl inte stoppa en Renaultmotor i en Merca? Dessutom en liten 1,6:a. Vart är världen på väg?


Varför inte? Då skulle det ju som undantag och omväxling kanske råka bli några Mercedesbilar med BRA motorer?
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Postby Scorpio » Sat 12 Jan, 2019 12:28

Winis Mbsca wrote:Har ju hänt lite grann nu, sedan jag hämtade ut min.
Numera ingår ju SE-paketet även i den minsta E200d Fleet Edition :roll:

Dessutom hörde jag rykten om att det under året kommer en 1,6liters diesel i E200d på 160Hk.

Har själv kört 3100mil med min nu och är otroligt nöjd. Har blivit cirka 150-200 mil med 1800kg husvagn efter och trots det har slutförbrukningen på dessa 3000mil hamnat på exakt 0,6l/milen (Verklig förbrukning, ej färddator).

Det enda jag har att invända mot är däckförbrukningen. På dessa mil har en omgång bakdäck tagit slut. Ändå Continental däck. Förklaringen jag fick från däckfirman var tung bil i kombination med högt vridmoment. Sedan rekommenderade dom att man pytsade i ett halvt kilo mer i däcktryck än vad det står i tanklocket, då deras erfarenhet var att det är alldeles för lågt det som står där.

Är annars så pass nöjd att allt lutar åt att det blir en E-klass igen om 9000mil.


Ja, och förutom SE-edition har de i bilar byggda från 1:a december dessutom även sockrat erbjudandet med Widescreen Cockpit på förarplatsen och Dödvinkelassistent. Man blir ju inte mindre sugen..

Men det där med renaultmotorn har jag missat, det tycker jag inte är positivt :-( Ser att man nu ändrat tekniska data för E200 D på hemsidan också. Men inte på www.mercedes-benz.de (där man saluför E200 D som vanlig modell)? Har inte tyskarna uppdaterat hemsidan ännu eller är renaultmotorn en speciallösning för det svenska 7,5 bb-erbjudandet?
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

Moka
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 112
Joined: Tue 06 Apr, 2010 20:50

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Postby Moka » Wed 16 Jan, 2019 19:11

Winis Mbsca wrote:Dessutom hörde jag rykten om att det under året kommer en 1,6liters diesel i E200d på 160Hk.


Det är Mercedes egna motor där Renault motorn försvinner i dom nya generationens bilar A,B, C och E osv.
Finns mycket mer info på nätet om man letar.
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_654

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Postby Scorpio » Fri 18 Jan, 2019 10:18

Moka wrote:
Winis Mbsca wrote:Dessutom hörde jag rykten om att det under året kommer en 1,6liters diesel i E200d på 160Hk.


Det är Mercedes egna motor där Renault motorn försvinner i dom nya generationens bilar A,B, C och E osv.
Finns mycket mer info på nätet om man letar.
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_654


https://autohub.de/news/neuer-mercedes- ... r-leistung

Ahhh..det är alltså en "äkta" OM654 fast med mindre cylindervolym. "Renaultmotorn" OM626 fanns aldrig i E-klass men den ersätts också med 1.6-liters OM654.

Ser att koldioxidvärdet för E200 D kombi är sänkt från 129 till 121 g/km också vilket då innebär en lite lägre skatt :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Tid för ny tjänstebil/förmånsbil - Kluven...

Postby Winis Mbsca » Mon 13 Jan, 2020 09:52

snepo wrote:
Mercafreaket wrote:1,6-litersdieseln, är inte det en renaultprodukt efter samarbetet om kraftkällan i vito/viano upp t.o.m 111 cdi samt citan? Eller är jag ute och kör saab nu?


Dom kan väl inte stoppa en Renaultmotor i en Merca? Dessutom en liten 1,6:a. Vart är världen på väg?


Nä, jag tror att Putte kör SAAB :-D

Största anledningen till att man valt en 1,6:a i E200d är för att kunna behålla den som en miljödiesel även efter WLTP (är den förklaring jag har hört iallafall)
Det är bara E200d som är miljöbil, E220 har aldrig varit det och den har fått behålla 2-liters motorn.

Märks dock att Mercedes plockar ut mer kraft ur 1,6:an än ur 2-liters motorn. GDM Performance har kommit med motoroptimering till 2-liters E200d W213 nu, dom höjer från 150hk och 360Nm till 210hk och 450Nm, medans 1,6:an "bara" gör en höjning från 160hk och 360Nm till 180hk och 400Nm. Mindre utrymme att plocka ur mer hästar med andra ord.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)


Return to “Snack-zon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests