w123 rostlagning
Re: 300tdt 1982
Till denna ska det användas propylenglykol? kan jag använda ethylenglykol istället? ska spola ur systemet först så allt gammalt ska ju bortspolas först..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982
elfläkten monterad med en 92graders termokontakt i nedre kylarslangen.
tycker dock att värmen stiger för mycket innan fläkten går in, den stiger till första strecket innan fläkten går i och när den väl går in så kyler den marginellt(slår av för tidigt) så tempen håller sig en bra bit över 80 strecket..
ska man sätta givaren i motorblocket istället eller övre kylarslangen? vad tycker ni?
tycker dock att värmen stiger för mycket innan fläkten går in, den stiger till första strecket innan fläkten går i och när den väl går in så kyler den marginellt(slår av för tidigt) så tempen håller sig en bra bit över 80 strecket..
ska man sätta givaren i motorblocket istället eller övre kylarslangen? vad tycker ni?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: 300tdt 1982
Vad har du för termostat? är det en 80graders?
Re: 300tdt 1982
Mattileinen wrote:Vad har du för termostat? är det en 80graders?
ja, 80 graders. ny termotat och vattenpump samt att jag har rengjort kylsystemet.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982
92 graders termokontakt ger ju att fläkten vill hålla termokontaktens start/stop temperatur som är+- 92 grader så att tempen ligger högt beror nog på det och med fartvind genom kylaren bör du kunna hålla närmare termostatens tempområde åtminstone nu när det är kallt. Skulle skaffa en termokontakt med lägre temperatur till att börja med.
Re: 300tdt 1982
V70tdi wrote:92 graders termokontakt ger ju att fläkten vill hålla termokontaktens start/stop temperatur som är+- 92 grader så att tempen ligger högt beror nog på det och med fartvind genom kylaren bör du kunna hålla närmare termostatens tempområde åtminstone nu när det är kallt. Skulle skaffa en termokontakt med lägre temperatur till att börja med.
beställde en 85graders termokontakt idag
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: 300tdt 1982
På dom bilar jag monterat kylfläkt och termokontakt på, så har jag satt kontakten i övre kylarslangen. Rätt eller fel kan säkert diskuteras. Jag tänker att när fläkten startar med givaren monterad på nedre slangen, så finns inget "kallt" vatten kvar. Och elfläkten kommer inte att kyla lika bra som motorns originalfläkt.
Och en dieselturbo som får jobba blir varm!
Och en dieselturbo som får jobba blir varm!
Re: 300tdt 1982
Kjell Niklasson wrote:På dom bilar jag monterat kylfläkt och termokontakt på, så har jag satt kontakten i övre kylarslangen. Rätt eller fel kan säkert diskuteras. Jag tänker att när fläkten startar med givaren monterad på nedre slangen, så finns inget "kallt" vatten kvar. Och elfläkten kommer inte att kyla lika bra som motorns originalfläkt.
Och en dieselturbo som får jobba blir varm!
du har nog en poäng där, funkade inte bra i nedre slangen. däremot ska jag ha termokontakten i hålet för avtappningspluggen i blocket. Ska beställa en termokontakt som passar i blocket istället för slangen
till kylaren. Gängmått i blocket är M14x1,5 om nån ska göra samma operation. Min termokontakt beställer jag till autoexperten med art.nr V232146, den drar igång fläkten på 87grader och slår ifrån vid 82. bör bli rätt bra då
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982
pasi wrote:Kjell Niklasson wrote:På dom bilar jag monterat kylfläkt och termokontakt på, så har jag satt kontakten i övre kylarslangen. Rätt eller fel kan säkert diskuteras. Jag tänker att när fläkten startar med givaren monterad på nedre slangen, så finns inget "kallt" vatten kvar. Och elfläkten kommer inte att kyla lika bra som motorns originalfläkt.
Och en dieselturbo som får jobba blir varm!
du har nog en poäng där, funkade inte bra i nedre slangen. däremot ska jag ha termokontakten i hålet för avtappningspluggen i blocket. Ska beställa en termokontakt som passar i blocket istället för slangen
till kylaren. Gängmått i blocket är M14x1,5 om nån ska göra samma operation. Min termokontakt beställer jag till autoexperten med art.nr V232146, den drar igång fläkten på 87grader och slår ifrån vid 82. bör bli rätt bra då
Hittar du ingen anslutning i topplocket som du kan använda ? Varmaste och känsligaste punkten är nog ändå topplocket.
Re: 300tdt 1982
helt omöjligt att komma åt pluggarna på toppen utan att demontera pumpen och det vill jag inte göra.. blocket blir nog tillräckligt varmt där med, skiljer nog inte många grader mot toppen då det är ju samma kylvatten där med
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982
pasi wrote:helt omöjligt att komma åt pluggarna på toppen utan att demontera pumpen och det vill jag inte göra.. blocket blir nog tillräckligt varmt där med, skiljer nog inte många grader mot toppen då det är ju samma kylvatten där med
Samma kylvatten är det ju i nedre kylarslangen också, och det har du ju redan testat...
Kylvattnet strömmar uppåt genom kylmantlarna runt cylindrarna till topplocket. I topplocket sker ungefär 90% av totala värmetillförseln till kylvattnet och då huvudsakligen från förkammare, förbränningsrum och avgaskanaler. Kallast är det dessutom i botten av kylmantlarna där man rimligen placerat avtappningspluggen. Ingen nämnvärd temperaturskillnad mellan den punkten och nedre kylarslangen....
Nedre kylarslangen funkar kanske bra det också, men där liksom i avtappningsplugghålet i blocket måste det vara en rejält mycket lägre tillslagstemperatur på termokontakten. Troligen nedåt 50-65 °C.
Re: 300tdt 1982
Marie wrote:pasi wrote:helt omöjligt att komma åt pluggarna på toppen utan att demontera pumpen och det vill jag inte göra.. blocket blir nog tillräckligt varmt där med, skiljer nog inte många grader mot toppen då det är ju samma kylvatten där med
Samma kylvatten är det ju i nedre kylarslangen också, och det har du ju redan testat...
Kylvattnet strömmar uppåt genom kylmantlarna runt cylindrarna till topplocket. I topplocket sker ungefär 90% av totala värmetillförseln till kylvattnet och då huvudsakligen från förkammare, förbränningsrum och avgaskanaler. Kallast är det dessutom i botten av kylmantlarna där man rimligen placerat avtappningspluggen. Ingen nämnvärd temperaturskillnad mellan den punkten och nedre kylarslangen....
Nedre kylarslangen funkar kanske bra det också, men där liksom i avtappningsplugghålet i blocket måste det vara en rejält mycket lägre tillslagstemperatur på termokontakten. Troligen nedåt 50-65 °C.
så kan det visserligen vara, det återstår att se men att det skulle vara bara 50-60 grader i blocket tvekar jag på. Nedre kylarslangen kan jag förstå att den inte blir mer än så kanske för det är bra cirkulation där utan omgivande värme. Min termokontakt jag har haft innan var på 92grader tillslag och 87grader frånslag, då gick motorn till runt 100grader innan fläkten startade och den gick bara en kort stund vilket gjorde att motorn fortfarande,trots att kylfläkten precis gått gick för varmt. Jag får prova mig fram helt enkelt, fungerar inte denna givare så är det bara att köpa en annan isåfall. Inget är givet när man ändrar i kylningen nu. Sen har jag en plan b, att sätta tillbaks viskofläkten om jag inte får elfläkten till att fungera men jag gör allt för att få elfläkten att fungera då jag tycker det blir mycket bättre och modernare.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982
Ärligt talat har jag haft samma funderingar för min W140. Ett av kruxen är att hitta en elfläkt som har tillräcklig kapacitet utan att råma som en brunstig höfläkt.
Sen krävs enligt mitt förmenande lite forskning också. Jag har själv funderat en hel del angående placeringen av termokontakten. I det fallet tror jag att det krävs en del forskning genom att mäta temperaturförloppen vid olika belastningar både i övre- och nedre kylarslang.
Och när jag väl valt placering och inkopplingstemperatur skulle jag för min del lägga en manuell brytare parallellt med termokontakten, så att man kan förebygga överhettning genom manuellt tillslag före en förväntad hård termisk belastning, exempelvis före ett kraftigare motlut vid körning med tung last/ släpvagn.
Vid färd söderut på E6 skulle jag nog manuellt koppla in kylfläkten i höjd med trafikplats Skottorp inför stigningen uppför Hallandsåsen från Östra Karup till Rasta Hallandsås.
Sen krävs enligt mitt förmenande lite forskning också. Jag har själv funderat en hel del angående placeringen av termokontakten. I det fallet tror jag att det krävs en del forskning genom att mäta temperaturförloppen vid olika belastningar både i övre- och nedre kylarslang.
Och när jag väl valt placering och inkopplingstemperatur skulle jag för min del lägga en manuell brytare parallellt med termokontakten, så att man kan förebygga överhettning genom manuellt tillslag före en förväntad hård termisk belastning, exempelvis före ett kraftigare motlut vid körning med tung last/ släpvagn.
Vid färd söderut på E6 skulle jag nog manuellt koppla in kylfläkten i höjd med trafikplats Skottorp inför stigningen uppför Hallandsåsen från Östra Karup till Rasta Hallandsås.
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: 300tdt 1982
Motorns temperatur skall skötas av termostaten. Det är temperaturen i kylet som fläkten skall kyla.
Kollar man på hur dom flesta biltillverkare monterat sin kontakt för att styra kylfläkten, så sitter den ungefär mitt på kylet, på den "kalla sidan". Alltså, fläkten skall starta när nästan hela kylet är varmt.
Sätter man kontakten i motorn är risken att termostaten aldrig kommer att öppna, och då är det ju ingen mening med att kylfläkten snurrar.
Kollar man på hur dom flesta biltillverkare monterat sin kontakt för att styra kylfläkten, så sitter den ungefär mitt på kylet, på den "kalla sidan". Alltså, fläkten skall starta när nästan hela kylet är varmt.
Sätter man kontakten i motorn är risken att termostaten aldrig kommer att öppna, och då är det ju ingen mening med att kylfläkten snurrar.
Re: 300tdt 1982
Kjell Niklasson wrote:Motorns temperatur skall skötas av termostaten. Det är temperaturen i kylet som fläkten skall kyla.
Kollar man på hur dom flesta biltillverkare monterat sin kontakt för att styra kylfläkten, så sitter den ungefär mitt på kylet, på den "kalla sidan". Alltså, fläkten skall starta när nästan hela kylet är varmt.
Sätter man kontakten i motorn är risken att termostaten aldrig kommer att öppna, och då är det ju ingen mening med att kylfläkten snurrar.
helt rätt Fläktens arbetstemperatur måste vara högre än termostatens öppningstemperatur, därför tror jag att placering av en 87graders givare på motorblocket kommer bli bra, då finns ju inget kallt vatten kvar i kylet och då måste fläkten in för att hjälpa till. Sen kan det vara så att jag behöver ha en givare med lägre temperatur, det återstår att se. Risken som jag ser med att placera en givare i övre kylarslangen är att fläkten går igång innan termostaten har öppnat, då får man nog sätta i en termokontakt med högre tillslagstemperatur än den jag har nu..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 83 guests