w123 rostlagning

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 10 Feb, 2019 21:10

Köpte mig en 300d motor (OM617) utan turbo idag som jag hämtar på fredag :mrgreen: Då har jag ett insug sen om jag vill sätta laddluftkylare med :-D
Nån som behöver en manuell låda från en sån, köpte med låda :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: 300tdt 1982

Postby amgen » Mon 11 Feb, 2019 00:26

Här händer det grejor, kul!! :-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Mon 11 Feb, 2019 21:35

amgen wrote:Här händer det grejor, kul!! :-D

ja, och köpte en s211 idag som bruksbil istället för min Peugeot 508 :-D dock en långmilare så jag hoppas att den håller :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 17 Feb, 2019 18:05

Har varit lite lugnare med denna bil men nu är jag i farten igen :-D Var och hämtade en 300d motor i fredags, har den som reservmotor om min skulle rasa. Ja, jag vet att en sugdiesel inte är samma som turbodiesel, men det går nog att hänga på en turbo på den med om det skulle behövas :-D :-D
Image

Sen har jag köpt mässingdelar för att få uttag till turbons kylning.
Image

Imorgon hämtar jag 12mm slang till kylningen för turbon, sen kan jag montera ihop allt igen och prova :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

skaunejohan
Expert
Expert
Posts: 406
Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
Location: Skauneland

Re: 300tdt 1982

Postby skaunejohan » Mon 18 Feb, 2019 23:55

kul med w123 kombi och en turbodiesel dessutom :love4: man blir snabbt nostalgisk bara av att se videos på sånna maskiner :thumbleft:
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Image

w124 200D-93 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924

w124 E220-94 Image
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 19 Feb, 2019 10:12

skaunejohan wrote:kul med w123 kombi och en turbodiesel dessutom :love4: man blir snabbt nostalgisk bara av att se videos på sånna maskiner :thumbleft:

ja det är härliga motorer :lol: Har fått till vattenkylningen till turbon med nu 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 19 Feb, 2019 13:27

Nu fungerar fläktstyrningen som den ska, satte givaren i blocket. Tillslagstemperatur 87grader och frånslag 82. Bilens tempmätare går tillca.90 grader och sen jobbar fläkten ner temperaturen till runt 80 på mätaren. Så att det skulle vara lägre temperatur i blocket än toppen stämmer alltså inte..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 19 Feb, 2019 22:07

Kylningen till turbon ansluten nu :-) Tilloppet är den till höger vid bromsservot om det är någon som undrar :-) Returen går till vattenpumpen från turbon. Det är 12mm slang till turbons kylning.
Image
Där syns tilloppet, slangarna på bilen är 18mm invändigt till värmepaketet. Har även bytt elcirkulationspumpen till en ny.
Image
Här syns returen från turbon till vattenpump. Slangarna till vattenpumpen är också dom på 18mm.
Image
Jag har tillverkat en värmeplåt till turbon för att slippa värmen från turbon att stiga upp mot huven :-D
Image
Image

Vet inte varför bilderna blev felvända :-( Plåten ska lackas sen och slangen ska sättas fast med :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 19 Feb, 2019 22:13

Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Thu 21 Feb, 2019 22:42

Sådär, modifierade plåten lite då den skulle ha tagit i bilens originalplåtskydd. Här syns även avgasupphängningen vid turbon :-)
Image
Plåten lackad och klar :)
Image
Image
Här en video på "kallstart" :-)
https://www.youtube.com/watch?v=4UQLJlZCkHQ&feature=youtu.be
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: 300tdt 1982

Postby psycho » Tue 05 Mar, 2019 11:56

Kul att se dina framsteg. Blir lite inspirerad här. Kanske kommer jag förbi så kan vi jämföra lite prestanda? Står lite i valet och kvalet om hur jag ska gå med min TDT. Lagom trim så man kan hänga med dagens trafik... eller "bensin" den.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Tue 05 Mar, 2019 21:14

psycho wrote:Kul att se dina framsteg. Blir lite inspirerad här. Kanske kommer jag förbi så kan vi jämföra lite prestanda? Står lite i valet och kvalet om hur jag ska gå med min TDT. Lagom trim så man kan hänga med dagens trafik... eller "bensin" den.

Psycho

Du är mer än välkommen att titta :-) Vill du köra den så får du komma innan sommaren för sen börjar plåtjobben med den 8) Har en skogsväg här där jag brukar rasta mina avställda bilar :lol:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Sun 10 Mar, 2019 12:12

Går det att bygga om min nuvarande diff som har 3,69 i utväxling till en med 3,07? Finns ju inga diffar att få tag i till vettiga pengar, läst nånstans att pinjong och kronhjul från w124 300e med 3,06 passar till detta, nån som vet? Tänker inte betala 6k och uppåt för att få en diff med 3,07.. w124 diffar finns ju billigt, om man kan flytta över innehållet bara..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: 300tdt 1982

Postby M116 » Wed 13 Mar, 2019 16:44

Du får nog googla mer i ämnet. Jag är långt ifrån allvetare när det kommer till diffar men mig veterligen så är diffhusen olika i utförande så att "flytta över innanmäte" är nog bara att glömma. Det jag sett folk göra är att de byggt om 123 bakvagnen så infästningarna passar till 124 eller 126 Mopf2 diffklumpar. Detta är inte gjort i en handvändning så i mina ögon låter även detta som att gå över ån efter vatten. I USA finns en hel drös med turbodieslar (sista åren fick de t.om 2.88 utväxling), borde kanske kolla hur du kan få hem en 3.06:a därifrån.... :roll:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 300tdt 1982

Postby pasi » Wed 13 Mar, 2019 23:15

M116 wrote:Du får nog googla mer i ämnet. Jag är långt ifrån allvetare när det kommer till diffar men mig veterligen så är diffhusen olika i utförande så att "flytta över innanmäte" är nog bara att glömma. Det jag sett folk göra är att de byggt om 123 bakvagnen så infästningarna passar till 124 eller 126 Mopf2 diffklumpar. Detta är inte gjort i en handvändning så i mina ögon låter även detta som att gå över ån efter vatten. I USA finns en hel drös med turbodieslar (sista åren fick de t.om 2.88 utväxling), borde kanske kolla hur du kan få hem en 3.06:a därifrån.... :roll:

frakten kostar mer än diffen från USA :|
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests