Slitagevarnare

C-klassen, började tillverkas mellan 2007 och 2014.
återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Slitagevarnare

Postby återfall » Tue 28 Jul, 2020 08:34

Hej. Tänkte byta lite bromsbelägg på min w204,har nån koll på hur många slitagevarnare som sitter på en sån? En fram och en bak?

MB 250d -86
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
Location: Hjo

Re: Slitagevarnare

Postby MB 250d -86 » Sat 01 Aug, 2020 02:51

Höger fram & vänster bak (tror jag det var...) En fram & en bak är det iaf.
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )

Riktiga män luktar diesel !

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: Slitagevarnare

Postby återfall » Sat 01 Aug, 2020 22:09

Ok,tack. Då har jag köpt en för lite,men det får ordna sig.

MB 250d -86
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
Location: Hjo

Re: Slitagevarnare

Postby MB 250d -86 » Sun 02 Aug, 2020 17:21

Kan ju ev återanvända en av dom gamla, om dom inte är skadade. Pillade ut en ur det gamla belägget, det va inte nedslitet till själva "plattan" på slitagevarnaren, den funkade att återanvända, i brist på ny menar jag...
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )

Riktiga män luktar diesel !

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: Slitagevarnare

Postby återfall » Mon 03 Aug, 2020 20:24

Tack för era svar :-D igår var jag hos en kompis som lyxat till det med en lift på gårdsplanen. Bytte samtliga belägg och även skivor fram,skivorna var kanske inte ett måste,men kostade inte så mycket,så bytte dom samtidigt.bilen,som jag haft sen ny,har gått 12900mil nu och detta var det första som gjordes åt bromsarna,inte ens frambelägg är bytta. Satt endast en slitagevarnare på min bil,höger fram. Allt lossnade och flöt på,så det känns skönt att allt är bytt nu. Ska försöka ha den här bilen länge..

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Slitagevarnare

Postby Marie » Tue 04 Aug, 2020 00:37

återfall wrote:Tack för era svar :-D igår var jag hos en kompis som lyxat till det med en lift på gårdsplanen. Bytte samtliga belägg och även skivor fram,skivorna var kanske inte ett måste,men kostade inte så mycket,så bytte dom samtidigt.bilen,som jag haft sen ny,har gått 12900mil nu och detta var det första som gjordes åt bromsarna,inte ens frambelägg är bytta. Satt endast en slitagevarnare på min bil,höger fram. Allt lossnade och flöt på,så det känns skönt att allt är bytt nu. Ska försöka ha den här bilen länge..

Då återstår "bara" en noggrann inkörning av bromsarna. Det har större betydelse än de flesta tror.
Satte Zimmermann skivor och klossar fram på hundrafyrtian tidigare i somras. Följde Zimmermanns inkörningsanvisningar i detalj. Det tog några timmar, men det var det värt. Vilka bromsar det blev!!!!
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: Slitagevarnare

Postby återfall » Tue 04 Aug, 2020 08:08

Dela gärna med dig av instruktionerna Marie. Jag tror ju inte jag lyckas få grejerna att hålla lika länge igen ...

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Slitagevarnare

Postby Feliks » Tue 04 Aug, 2020 19:19

Är också intresserad av hur bromsarna ska köras in, bytte precis fram på min. Köpte ATE från Taxiteile men stod inget om inkörning.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Slitagevarnare

Postby Marie » Tue 04 Aug, 2020 22:48

Hinner nog inte i kväll, och i morgon är jag borta hela dan (barnbarn ni vet...) Jag skall sätta mig och översätta anvisningarna, för kunskaperna i tyska är ju lite varierande här.. :wink:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

amgen
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Mon 31 Aug, 2009 17:58
Location: Malmoe / Westcoast

Re: Slitagevarnare

Postby amgen » Wed 05 Aug, 2020 00:44

C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Slitagevarnare

Postby Marie » Wed 05 Aug, 2020 03:42

Observera, detta är en översättning av Zimmermanns anvisningar för inkörning av bromsar. Andra tillverkare kan ha andra anvisningar.

* Genomför inkörningen på vägsträckor där åtgärderna kan genomföras på ett säkert sätt och i enlighet med vägtrafikkungörelsen.

* Genom inkörningen uppnås en stegvis uppvärmning utan värmechock och man uppnår anpassning av friktionsytorna hos bromsskiva och belägg.

* Genomför 10-15 inbromsningar där ni inom 3-5 sekunder bromsar från 100 till 50 km/h. Genomför därefter ytterligare 10-15 inbromningar där ni inom c:a 5 sekunder bromsar från 100 till 25 km/h.
Låt bromsskivorna kylas ned av fartvinden c:a 3 minuter mellan varje inbromsning.
Undvik färduppehåll under den ovan angivna inkörningsprocessen om 20-30 inbromsningar.

* Våldsam inbromsning skall undvikas under de första 300 km körsträcka efter byte av bromsskivor!


Min kommentar: Det är vettigt att vara två personer när man genomför inkörningen. En som kör, och en som håller räkningen på inbromsningarna, och med tidtagarur håller ordning på nedkylningstiden mellan inbromsningarna. Som ni förstår blir det en hel del mil under inkörningsprocessen. Man åker ju ganska långt på de tre minuterna mellan inbromsningarna. Vi gjorde det fulla antalet inbromsningar dvs 30 st och hela manövern tog nästan två timmar eftersom det ibland blev lite längre nedkylningstid av hänsyn till annan trafik. För att ha minsta möjliga störning gjorde vi inkörningen sent på kvällen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

återfall
Proffs
Proffs
Posts: 214
Joined: Wed 29 Apr, 2009 08:50
Location: åkersberga

Re: Slitagevarnare

Postby återfall » Wed 05 Aug, 2020 08:25

Oj j-klar! Har inte hört NÅGOT om nåt sånt här förut,intressant!

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Slitagevarnare

Postby Feliks » Wed 05 Aug, 2020 17:28

Tack Marie! Men oj låter ju snarare som man sliter ut bromsarna men antar att tillverkaren bör ha koll... Undra vad den tekniska förklaringen bakom detta förfarande är :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Slitagevarnare

Postby Marie » Wed 05 Aug, 2020 22:17

Feliks wrote:Tack Marie! Men oj låter ju snarare som man sliter ut bromsarna men antar att tillverkaren bör ha koll... Undra vad den tekniska förklaringen bakom detta förfarande är :-D


Utslitna har jag då ingen känsla av att de är. Däremot är det nu ett härligt bett i bromsarna. Det räcker nu nästan att man tittar på bromspedalen, så ställer bilen sig på nosen....

Sen innebär ju jobbet att man blir väldigt rädd om bromsarna. Dels använder man dem flitigt så att man inte riskerar att nån kolv fastnar i oket, dels är jag penibelt noga med att torka bromsarna innan jag parkerar efter att ha kört i blöta, så att det inte rostar mellan skiva och kloss...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “W204/C204”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests