Det går åt mycket gängstång
w123 rostlagning
Re: 300tdt 1982 renovering
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Urkapat det som var dåligt och rostigt..
Det var rätt mycket dålig plåt Imorgon så ska jag börja tillverka ny rambalk
Och mina gängstänger gjorde ett bra jobb, sviktade inget alls där jag kapade ur
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Det går framåt, syns att det är lagat men allt är bättre än genomrostat. Svåra ställen att laga..
Övre sidopanelen ska bytas ut till en ny
Gjort patent med gängstänger så att jag får dit den nya plåten på samma ställe
Fortsättning följer
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Härligt med framsteg och färsk plåt. Nästa steg är väl att införskaffa en sick / Falsmaskin så du kan göra fina förstärknings spår i plåten
Re: 300tdt 1982 renovering
V70tdi wrote:Härligt med framsteg och färsk plåt. Nästa steg är väl att införskaffa en sick / Falsmaskin så du kan göra fina förstärknings spår i plåten
Nackdelen med det är man får spackla istället sen. Har en falsverktyg. Detta får duga, kommer inte synas nåt nämnvärt sen ändå då oljekylet hamnar emot där ändå Har inte för höga krav på denna så jag blir färdig nån gång..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Blir bra det där. Använde sickmaskin när jag böt golvplåtar på en 245 och det ger en helt annan stadga i plåten när man får dit spåren. Blev ju inte exakt som orginalet men funktionen var den samma och sen tyckte jag att det såg lite proffsigare ut med sickad plåt än bara en plan plåtbit. Men mycket extrajobb som inte behövs i många fall.
-
- Expert
- Posts: 406
- Joined: Mon 18 Jan, 2010 10:24
- Location: Skauneland
Re: 300tdt 1982 renovering
Sånt jobb blir fint när det är klart
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
fröken habanero
w124 200D-93
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81924
w124 E220-94
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729
Re: 300tdt 1982 renovering
V70tdi wrote:Blir bra det där. Använde sickmaskin när jag böt golvplåtar på en 245 och det ger en helt annan stadga i plåten när man får dit spåren. Blev ju inte exakt som orginalet men funktionen var den samma och sen tyckte jag att det såg lite proffsigare ut med sickad plåt än bara en plan plåtbit. Men mycket extrajobb som inte behövs i många fall.
Ja precis, blir helt annan stadga i plåten med spåren
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Innerskärmen bortkapad
Lite egna plåtbitar får jag eventuellt tillverka med
Passar in den nya plåten
Ser ut att passa helt okej faktiskt
Funderar hur jag ska göra svetsningen av dessa delar.. ska jag svetsa kant i kant eller med överlapp så som på bilden?
Fortsättning följer
Lite egna plåtbitar får jag eventuellt tillverka med
Passar in den nya plåten
Ser ut att passa helt okej faktiskt
Funderar hur jag ska göra svetsningen av dessa delar.. ska jag svetsa kant i kant eller med överlapp så som på bilden?
Fortsättning följer
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Då håller jag på och ta loss denna plåt, den stora plåten ska sitta bakom denna så denna del ska bort först och sen kan jag se hur det ser ut bakom den med..
Och mer rosthål... det tycks aldrig ta slut..
Fogmassan som sitter mellan alla plåtar och i skarvar har blivit hårt som bakelit, räcker att peta med kniven så lossnar dom i stora bitar.. Detta är en del av orsaken varför dom rostar så friskt nu..
Fortsättning följer
Och mer rosthål... det tycks aldrig ta slut..
Fogmassan som sitter mellan alla plåtar och i skarvar har blivit hårt som bakelit, räcker att peta med kniven så lossnar dom i stora bitar.. Detta är en del av orsaken varför dom rostar så friskt nu..
Fortsättning följer
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
Tittade på golven idag med.. alla behöver bytas pga dåliga gamla lagningar..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
En tumme upp för vad du gör med bilar! bra jobbat.
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive Såld
-18 BMW M140i Xdrive
-16 Passat alltrack 2.0 tdi 4motion tjänstebil föredetta
-21 Mercedes C300E 4matic sedan nuvarande tjänstebil
Re: 300tdt 1982 renovering
jbw wrote:En tumme upp för vad du gör med bilar! bra jobbat.
Tack så mycket
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: 300tdt 1982 renovering
amgen wrote:Instämmer!
tackar
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 46 guests