500sl fix

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 29 Jan, 2023 18:50

Marie wrote:Pasi, jag kan ärligt och uppriktigt erkänna, att om jag inte hade följt reparationen 2014 av min egen M119, så hade jag varit lika enveten som du. Det skulle bara gått att fixa det hela på ett enklare och billigare sätt.
Jag minns när jag som 22-åring "renoverade" en 60 hp Ford V8 sidventilspis på hobbyrumsgolvet hos svärfar... :oops: :roll: :?
Den hade stått stilla i ett fuktigt ouppvärmt uthuskällargarage i 13 år, och en kolv satt ordentigt fast så att jag fick slå ut den med ett tilltäljt vedträ och slägga....
Hela bilen var ett fullblods idiotprojekt som jag köpte av min farfar = första ägaren. Jag kom till körbart chassi men halvvägs igenom kaross (rostberg) och inredning (40 rums mushotell) kroknade jag, och 4 barn och renoveringskrävande 30-talshus kom emellan. För några år sedan kapitulerade jag äntligen på riktigt och sålde hela rasket, om än med sorg i hjärtat.

Därför det är bra med forum så man kan utbyta erfarenheter :-) Jag har ju 2st 123:or som väntar på renovering med men funderar på att sälja åtminstone den ena av dom. Man hinner/orkar inte med hur mycket som helst samt med hus så finns det ju annat att göra än att greja i garaget med bilen :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 29 Jan, 2023 18:53

Har kommit hyffsat långt med förberedelserna inför motorlyftet. Återstår att ta loss kylslangarna på baksidan av motorn samt elen till startmotorn.
Image
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

axelvic
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Fri 10 Feb, 2012 18:44
Location: Höganäs

Re: 500sl fix

Postby axelvic » Sun 29 Jan, 2023 23:15

Mycket jobb, men roligt att följa!
---
2000 E430 T 4matic

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 29 Jan, 2023 23:49

axelvic wrote:Mycket jobb, men roligt att följa!

Tack. Ja det drar med sig mycket men samtidigt så vill jag göra jobbet en gång bara 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Thu 02 Feb, 2023 21:39

Nu har förberedelserna kommit så långt att själv motorlyftet är nästa steg :-)
Image
Blir nog lyft nästa vecka nån gång :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 05 Feb, 2023 21:51

Hej. På lördag är planen att lyfta ur motor/låda ur bilen. Ska nog lämna in topplocken för kontroll med, eller hur skulle ni göra? Den blandar inga vätskor men samtidigt känner jag att när jag ändå har motorn ur så varför inte...
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Mon 06 Feb, 2023 11:11

Jag tror att jag innan jag ens funderat på att riva av topparna skulle ha kollat att toppackningarna finns att få. Som du skriver blandar den inte vätskor. M119 är inte heller känd för att blåsa toppackningar som t.ex. M102,103,104... Miltalet är moderat på den, och att riva övre sumpen räcker för att du skall kunna få av och på motorbröstet och jobba vettigt med kedjan.

Topparna behöver inte heller av för att du skall kunna rengöra ventiltryckarna och oljebryggorna. Även att rengöra topparnas översidor från oljeslam bör kunna göras med topparna kvar på plats. Jag skulle nog försökt låna ett endoskop och titta på ventiler och cylinderlopp via tändstiftshålen innan jag fattat beslut om att riva av topparna. Det drar ju med sig både arbete och kostnader för material.

Som dina kompisar på finska forumet skrev, så finns väl egentligen inga direkta indikationer på ett behov av en motorrenovering? Men som du säger, motorn är ju ändå ur, och visst vore det retligt att i en nära framtid behöva ta ur den igen. Men att renovera topparna på en M119 kostar skjortan och är inget man gärna gör utan tvingande skäl..

När du ändå delar växelväljarlänkaget för att ta ur motor och låda, så kolla att plastbussningarna är hela och glappfria! Mycket lättare att fixa när du ändå är där och donar...

Dessutom önskar jag dig att du skall få njuta av din "SLäde" inom rimlig tid, så att den inte blir ett övermäktigt projekt som tynar bort i ett uthus som farfars gamla trettiotalsford.... Står valet mellan din R129 och en av 123:orna skulle jag satsat på 129:an.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 06 Feb, 2023 20:17

Marie wrote:Jag tror att jag innan jag ens funderat på att riva av topparna skulle ha kollat att toppackningarna finns att få. Som du skriver blandar den inte vätskor. M119 är inte heller känd för att blåsa toppackningar som t.ex. M102,103,104... Miltalet är moderat på den, och att riva övre sumpen räcker för att du skall kunna få av och på motorbröstet och jobba vettigt med kedjan.

Topparna behöver inte heller av för att du skall kunna rengöra ventiltryckarna och oljebryggorna. Även att rengöra topparnas översidor från oljeslam bör kunna göras med topparna kvar på plats. Jag skulle nog försökt låna ett endoskop och titta på ventiler och cylinderlopp via tändstiftshålen innan jag fattat beslut om att riva av topparna. Det drar ju med sig både arbete och kostnader för material.

Som dina kompisar på finska forumet skrev, så finns väl egentligen inga direkta indikationer på ett behov av en motorrenovering? Men som du säger, motorn är ju ändå ur, och visst vore det retligt att i en nära framtid behöva ta ur den igen. Men att renovera topparna på en M119 kostar skjortan och är inget man gärna gör utan tvingande skäl..

När du ändå delar växelväljarlänkaget för att ta ur motor och låda, så kolla att plastbussningarna är hela och glappfria! Mycket lättare att fixa när du ändå är där och donar...

Dessutom önskar jag dig att du skall få njuta av din "SLäde" inom rimlig tid, så att den inte blir ett övermäktigt projekt som tynar bort i ett uthus som farfars gamla trettiotalsford.... Står valet mellan din R129 och en av 123:orna skulle jag satsat på 129:an.


Jag skippar nog att ta av topparna, men ska köpa en endoskop(bra att ha) och titta hur det ser ut sen :-) Plastbussningarna har jag redan bytt till växelväljaren, den ena var borta helt på växellådssidan :|
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 06 Feb, 2023 20:26

Fick lite feeling så jag tog ur motor/låda själv innan frugan kom hem :-D :-D
Image
Kändes inte så jättetung faktiskt men den väger nog mer än man anar..
Image
Efter denna bild så flyttade jag motorpaketet till sidan av bilen och stabiliserade motorn med klossar under motorkuddarna så den är avlastad rätt och inte vilar på oljetrågen..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 06 Feb, 2023 21:48

Nåt speciellt jag ska tänka på när jag skruvar isär motor/växellåda? Sitter momentomvandlaren fast i växellådan eller trillar den ur när man särar på motor/låda?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 500sl fix

Postby V70tdi » Mon 06 Feb, 2023 22:37

Momentomvandlaren brukar sitta skruvad på startkransen och brukar följa med lådan ut när man lossat dom sen brukar det bara vara att lyfta bort den lite försiktigt på dom bilar med automatlåda jag skruvat dock ingen MB men dom har ju samma tillverkare på prylarna som många andra så borde inte skilja sig från det.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 07 Feb, 2023 20:48

V70tdi wrote:Momentomvandlaren brukar sitta skruvad på startkransen och brukar följa med lådan ut när man lossat dom sen brukar det bara vara att lyfta bort den lite försiktigt på dom bilar med automatlåda jag skruvat dock ingen MB men dom har ju samma tillverkare på prylarna som många andra så borde inte skilja sig från det.

Så då behöver jag bara skruva loss bultarna på startkransen till momentomvandlaren och sen är det bara att dela på motor/låda?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Tue 07 Feb, 2023 22:06

Ja det är som v70tdi skriver. Dela medbringarplatta och momentomvandlare. Två skruvar fördelade på tre platser runt medbringarplattan, totalt sex skruvar. Dela sprängkåpa från motor. Drag automatlådan rakt bakåt så att tappen i mitten av momentomvandlaren går fritt från medbringarplattan. Obs akta lådans ingående axel! Låda och motor måste linjera helt tills momentomvandlarens tapp är helt fri.

Jag har bara en bild på W140 med lådan kvar i bilen och motorn urlyft. Men du ser på den hur det i princip ser ut.

Image

Tyvärr finns av utrymmesskäl endast de tyskspråkiga dokumenten i min WIS, och inga engelskspråkiga, annars hade jag gärna mailat dig dem som pdf-filer. :-(
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 07 Feb, 2023 22:57

Marie wrote:Ja det är som v70tdi skriver. Dela medbringarplatta och momentomvandlare. Två skruvar fördelade på tre platser runt medbringarplattan, totalt sex skruvar. Dela sprängkåpa från motor. Drag automatlådan rakt bakåt så att tappen i mitten av momentomvandlaren går fritt från medbringarplattan. Obs akta lådans ingående axel! Låda och motor måste linjera helt tills momentomvandlarens tapp är helt fri.

Jag har bara en bild på W140 med lådan kvar i bilen och motorn urlyft. Men du ser på den hur det i princip ser ut.

Image

Tyvärr finns av utrymmesskäl endast de tyskspråkiga dokumenten i min WIS, och inga engelskspråkiga, annars hade jag gärna mailat dig dem som pdf-filer. :-(

Tusen tack för förtydligandet.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: 500sl fix

Postby Mimmi » Wed 08 Feb, 2023 00:56

Hej;
Akta så att Du inte tappar convertern när Du hanterar lådan, den sitter ju bara inträdd i växellådan. När växellådan är lös brukar man säkra convertern med ett plattjärn tvärsöver den och som man skruvar fast i sprängkåpan.
Det syns bra på Maries bild hur man kan fästa plattjärnet.
Lycka till med bilen och arbetet med den :-) !
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests