500sl fix

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: 500sl fix

Postby Mimmi » Sun 12 Feb, 2023 23:29

Hej;
Du ligger då inte på latsidan! :-) Kul att se att det är någon som jobbar på och inte bara pratar.

Om Du har tänkt att byta motorkuddarna är det ju ett gyllene tillfälle att byta dem nu, de är mer eller mindre förbrukningsvara :-( .

Med tanke på de få milen tycker jag att motorn är väldigt grisig, rent ut sagt skitig. Ta och undersök ordentligt var den sölar ner sig, något vid vänster topplock, kamaxelomställaren?
Det är ju roligt att ha en maskin som är ren och fin och som håller sig så, särskilt efter man lagt ner en massa jobb (och pengar).

Fortsätt så, så har Du bilen klar till sommaren :-D
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: 500sl fix

Postby V70tdi » Sun 12 Feb, 2023 23:31

Håller helt med Marie och Mimmi vad gäller eventuellt läkage sen komplett kedjekit skulle även byta kedjan till oljepumpen när det är öppet så har du en fin maskin att åka med till sommaren men några täta oljebyten så blir den fin sen.
Hade förväntat mig mer klet i botten efter hur ovandelen såg ut men den verkar ju ha hållit kvar allt i ovandelen
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 13 Feb, 2023 07:44

Marie wrote:Jag vet inte ifall jag är ute och cyklar, men jag gissar att det är en del av styrskenan som skulle suttit i toppen mellan omlänkningshjulet och kamaxeldrevet på insugningskammen för höger cylinderbank (A eller 1, den för cyl 1-4). Motsvarande skena i toppen på vänster cylinderbank (B eller 2, den för cyl 5-8) finns kvar och syns på din bild. Du och/eller förra ägaren har haft tur som en tokig att den inte satte sig så att den orsakade kamkedjebrott med åtföljande ventilsallad. Ventilsallad på en 32-ventilers veåtta önskar man sig inte. Är det den skenan, förklarar det också det stora vinkelfelet på kamaxlarna i höger cylinderbank.

Som jag ser det, är jobbet du har, att lägga dit en ny kedja, sträckare och montera nya skenor. I övrigt ser ju snurran bra ut!

Grattis! Bra jobbat!
Den åker du i till sommaren!

PS Jag tycker mig se en knacksensor hängande i en sladd som borde gå i en spiralslang. Knacksensorkablaget behöver du nog se över. DS.


Hej. Ja precis det är den skenan som är trasig. Den saknade biten har nog hamnat mellan kedjan och drevet längst upp, vilket förklarar varför kedjan hoppade till ibland. När jag sen tog ner bröstkåpan så har den ramlat ner sen..
Ska lägga knacksensorkablaget i skydd sen :wink:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 13 Feb, 2023 07:46

Mimmi wrote:Hej;
Du ligger då inte på latsidan! :-) Kul att se att det är någon som jobbar på och inte bara pratar.

Om Du har tänkt att byta motorkuddarna är det ju ett gyllene tillfälle att byta dem nu, de är mer eller mindre förbrukningsvara :-( .

Med tanke på de få milen tycker jag att motorn är väldigt grisig, rent ut sagt skitig. Ta och undersök ordentligt var den sölar ner sig, något vid vänster topplock, kamaxelomställaren?
Det är ju roligt att ha en maskin som är ren och fin och som håller sig så, särskilt efter man lagt ner en massa jobb (och pengar).

Fortsätt så, så har Du bilen klar till sommaren :-D


Tack :-D Ja motorkuddarna kanske är en ide att byta nu :-) Motorn har läckt olja som ett såll.. har läckt ut vid båda kamaxelförställarna samt dom övre bröstkåporna..
Planen är att få denna klar till sommaren :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 13 Feb, 2023 07:48

V70tdi wrote:Håller helt med Marie och Mimmi vad gäller eventuellt läkage sen komplett kedjekit skulle även byta kedjan till oljepumpen när det är öppet så har du en fin maskin att åka med till sommaren men några täta oljebyten så blir den fin sen.
Hade förväntat mig mer klet i botten efter hur ovandelen såg ut men den verkar ju ha hållit kvar allt i ovandelen


Ja oljepumpskedjan byter jag samtidigt :-) Och jag kommer inte slarva med oljebyten sen som det har gjort tidigare.. Och jag blev förvånad över att källaren såg så bra ut, med tanke på hur det såg ut vid kamaxlarna..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Mon 13 Feb, 2023 18:56

Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Tue 14 Feb, 2023 11:49

pasi wrote:Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html

Googlar du en aning, så finner du att febi, SWAG och BluePrint tillsammans utgör Bilstein Group....
Det är din bil.

Tillägg: Är du stensäker på att den satsen är till din bil? När jag tittade på vad den skulle passa till så var det R129.067 Det innebär den nyare motorn med elektronisk insprutning. Din heter väl R129.066 och har KE-jetronic? Jag har för mig att jag läst någonstans att det gjordes flera ändringar på motorn (även blocket) i samband med övergången till LH-jetronic. Jag skulle kontrollera att varenda ingående del i satsen har jämförnummer som stämmer med mercedes reservdelsnummer för delarna till din bil. Går man in på firman du länkade till, och söker delar till en R129.066 så får man INTE upp den kamkedjesatsen! Inte kul att stå med grejer som inte passar, i synnerhet om man brutit förpackningarna och börjat montera.
Det finns ett talesätt (fritt översatt) Den som köper billigt köper flera gånger (alternativt - köper ofta)
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 14 Feb, 2023 19:11

Marie wrote:
pasi wrote:Har kollat lite priser på mb originaldelar.. hutlöst dyrt så funderar på att köra eftermarknad ändå.
Vad tror ni om detta kit? Läst att Febi är sådär men detta märke är ju känt med..
https://www.reservdelar24.se/swag-7318475.html

Googlar du en aning, så finner du att febi, SWAG och BluePrint tillsammans utgör Bilstein Group....
Det är din bil.

Tillägg: Är du stensäker på att den satsen är till din bil? När jag tittade på vad den skulle passa till så var det R129.067 Det innebär den nyare motorn med elektronisk insprutning. Din heter väl R129.066 och har KE-jetronic? Jag har för mig att jag läst någonstans att det gjordes flera ändringar på motorn (även blocket) i samband med övergången till LH-jetronic. Jag skulle kontrollera att varenda ingående del i satsen har jämförnummer som stämmer med mercedes reservdelsnummer för delarna till din bil. Går man in på firman du länkade till, och söker delar till en R129.066 så får man INTE upp den kamkedjesatsen! Inte kul att stå med grejer som inte passar, i synnerhet om man brutit förpackningarna och börjat montera.
Det finns ett talesätt (fritt översatt) Den som köper billigt köper flera gånger (alternativt - köper ofta)


Stämmer bra, den är till nyare motorn..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Tue 14 Feb, 2023 19:13

https://www.sls-hh-shop.de/main/en/mercedes-300-500sl-r129-1-ge-/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=905500

Där finns det också kedjesats men den tillverkas av Febi tydligen, efter mejlkontakt med företaget..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Fri 17 Feb, 2023 17:07

Kamkedjesats med tillhörande skenor och spännare beställt nu. Bestämde mig för Febi som autoexperten fick fram, är ungefär en veckas leverans på detta. O-ringar beställt mb original :-)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sat 18 Feb, 2023 21:51

Lite har grejat med motorn under tiden jag väntar på delar till den.. Har börjat göra rent allt och topparna krävde några timmars rengöring..
Det var riktigt smutsigt än..
Image
Blir bättre :-)
Image
spolade sen ur allt rikligt med motorolja..
Image
Tog även ur pinnbultarna till skenorna. Gängan på bulten är m6x1.
Image
Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..
Image
Lite nerplockade delar, alla skenor byts ut till nya också.
Image
Innan rengöring..
Image
efter rengöring
Image

Fortsättning följer :-D
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mattileinen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1753
Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15

Re: 500sl fix

Postby Mattileinen » Sun 19 Feb, 2023 10:10

Det blev en viss skillnad du!
Bra jobbat Pasi :-D

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 500sl fix

Postby Marie » Sun 19 Feb, 2023 10:21

Ja, här händer det saker! Väl jobbat!
pasi wrote:Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..

Du kan ju bjuda på en liten åktur när allt är färdigt? :-D

Eftersom jag med egna ögon sett hur kamdrivningen på M119 är uppbyggd, och du hittade plastbitar i sumpen, kunde jag inte med gott samvete säga något annat. Jag har ju dessutom i några tyska Mercedesforum sett exempel på resultatet av kamdrivningshaverier, och det är ingen vacker syn...

Jag trodde till att börja med, att tyskarnas panik kring kamkedjeskenorna var överdriven. Jag har senare insett att de blir sköra med tiden. Vad jag förstår är detta nog en svag punkt på M119. Annars är det en tämligen stabil konstruktion.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 19 Feb, 2023 10:59

Mattileinen wrote:Det blev en viss skillnad du!
Bra jobbat Pasi :-D

Ja det blir lite roligare att skruva ihop den sen :-D Tack :P
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: 500sl fix

Postby pasi » Sun 19 Feb, 2023 11:00

Marie wrote:Ja, här händer det saker! Väl jobbat!
pasi wrote:Tackar Marie framförallt för tipset att inte starta motorn mer innan åtgärd..

Du kan ju bjuda på en liten åktur när allt är färdigt? :-D

Eftersom jag med egna ögon sett hur kamdrivningen på M119 är uppbyggd, och du hittade plastbitar i sumpen, kunde jag inte med gott samvete säga något annat. Jag har ju dessutom i några tyska Mercedesforum sett exempel på resultatet av kamdrivningshaverier, och det är ingen vacker syn...

Jag trodde till att börja med, att tyskarnas panik kring kamkedjeskenorna var överdriven. Jag har senare insett att de blir sköra med tiden. Vad jag förstår är detta nog en svag punkt på M119. Annars är det en tämligen stabil konstruktion.


Jag kan bjuda på en åktur sen när den är färdig :-D Ja och 30 år gammal plast gör inte saken bättre heller..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Våra projekt”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests