Allt verkade stämma.
Fläkt, cirkulationspump och bränslepumpen gick men värmaren startade inte.
Lokaliserade värmaren som i mitt fall satt monterad bakom innerskärmen bakom höger framhjul. C140.
1. Lossade bränsleslangen vid värmaren och körde igång värmaren:
-Ingen bensin pumpades fram från bensinpumpen som tickade bak i bilen.
2. Lossade bensinslangen från pumpen, som sitter alldeles intill motorns bensinpump, och körde igång värmaren:
-Ingen bensin kom från pumpen.
Aha! Fel på pumpen.
3. Skruvade upp ena sidan/gaveln på pumpen och pillade på ett fjäderbelastat litet stift (det enda som fanns bakom gaveln på pumpen) stiftet var först stumt men lossnade tillslut. Förmodligen hade stiftet erjat/korroderat fast som följd av för sällan använd värmare.
4. Fäste pumpen och provkörde värmaren.
Succé! Bensin pumpas fram.
Värmaren fungerar.
Värmaren ska motioneras minst en till två gånger i månaden för att inte upphöra att fungera.
Manual på värmaren:
http://www.telusplanet.net/public/gary2 ... /bbw46.pdf
OBS: Engelsk manual finns att skicka mailvägen för både bensin och dieselversionen. Dvs. BBW 46 och DBW 46.
/J
Info om värmaren.
Värmaren bakom framhjulet.
Felavhjälpning bensinvärmare "Webasto BBW 46" (Bilder !!)
Felavhjälpning bensinvärmare "Webasto BBW 46" (Bilder !!)
Last edited by Pärlan on Sun 13 Feb, 2011 19:52, edited 8 times in total.
Suveränt agge!
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Vill göra en uppdatering av ovan nämnda felavhjälpning.
Värmaren slutade fungera igen efter ca. en månad trots frekvent användning.
Kom återigen fram till att pumpen krånglade.
Pumpen skvätte ut små droppar av bensin vilket tydligen inte var tillräckligt för att starta värmaren.
Tog på nytt isär pumpen och när jag skruvade ihop den igen la jag gängtape i gängorna på de bägge slangnipplarna på pumpen som jag skruvat loss. Detta för att täta pumpen i tron om att det kanske var där felet fanns.
Succé!
Hängde upp pumpen igen och nu pumpar den fram betydligt mer bensin vilket gjorde att värmaren nu går igen.
ALLTSÅ: Se till att täta pumpen när ni monterar ihop den igen.
Värmaren slutade fungera igen efter ca. en månad trots frekvent användning.
Kom återigen fram till att pumpen krånglade.
Pumpen skvätte ut små droppar av bensin vilket tydligen inte var tillräckligt för att starta värmaren.
Tog på nytt isär pumpen och när jag skruvade ihop den igen la jag gängtape i gängorna på de bägge slangnipplarna på pumpen som jag skruvat loss. Detta för att täta pumpen i tron om att det kanske var där felet fanns.
Succé!
Hängde upp pumpen igen och nu pumpar den fram betydligt mer bensin vilket gjorde att värmaren nu går igen.
ALLTSÅ: Se till att täta pumpen när ni monterar ihop den igen.
Last edited by Pärlan on Thu 15 Feb, 2007 16:31, edited 2 times in total.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Var sitter pumpen ?
Hej ! Misstänker att jag har samma problem med min värmare. Ser inte att det kommer fram bensin till värmaren. För det är väl i framkant på värmaren som inkommande är ? Är pumpen under bilen någonstans där bränslepumpen är (burr burr, kallt) eller är det så att den kan vara inne i kupen. Bilen är en 300 TE sportline -92. Vore skönt att få igång den.
Min pump satt brevid bilens bränslepump under bilen. Jag hadde ett läckage under bilen så jag tittade vid pumparna och fick se att anslutningen till webasto pumpen gått av, går det att fixa det på något sätt eller är det bara att köpa ny pump? Tacksam för svar,det är kallt ute.
W124 300 TE 4 matic -88
W124 200 TE -91. SÅLD!
SAAB 9000 2.0T A50 -97
Hobby Prestige TL 611 husvagn
Huddig 960 grävare
http://www.dalslandsgravtjanst.com
http://www.garaget.org/?car=12062&image=107569
Morgan -65
W124 200 TE -91. SÅLD!
SAAB 9000 2.0T A50 -97
Hobby Prestige TL 611 husvagn
Huddig 960 grävare
http://www.dalslandsgravtjanst.com
http://www.garaget.org/?car=12062&image=107569
Morgan -65
Hittade pumpen ! Under bilen jämte bensinfiltret. Såg ganska bra ut där. Har konstaterat att det inte kommer fram ström till pumpen Hade varit bättre om pumpen varit kass tror jag. Var börjar man nu ? Det sitter 3 st säkringar uppe på värmaren som är hela. Ser inte direkt var anslutningskabeln går in någon stans. Förslag.
På min pump var den ena kabeln av vid anslutningen till pumpen, sönderärgad kabelsko. det syntes inte förän jag lirkade på kabeln.
W124 300 TE 4 matic -88
W124 200 TE -91. SÅLD!
SAAB 9000 2.0T A50 -97
Hobby Prestige TL 611 husvagn
Huddig 960 grävare
http://www.dalslandsgravtjanst.com
http://www.garaget.org/?car=12062&image=107569
Morgan -65
W124 200 TE -91. SÅLD!
SAAB 9000 2.0T A50 -97
Hobby Prestige TL 611 husvagn
Huddig 960 grävare
http://www.dalslandsgravtjanst.com
http://www.garaget.org/?car=12062&image=107569
Morgan -65
El-fel borde vara enkla. Kolla alla åtkomliga kontakter som ev. har erjat. Kring pumpen som sitter under bilen borde angreppet av erj vara störst. Börja där. Därefter kring värmaren. Du har ju även smältsäkringar och glödstift som ibland kan behöva bytas på värmaren.
Om anslutningen till pumpen gått av borde den gå att löda/svetsa ihop igen. En ny pump går på ca. 1300:-.
Skruva först bort den från pumpen innan du börjar löda den.
Om anslutningen till pumpen gått av borde den gå att löda/svetsa ihop igen. En ny pump går på ca. 1300:-.
Skruva först bort den från pumpen innan du börjar löda den.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Pärlan wrote:El-fel borde vara enkla. Kolla alla åtkomliga kontakter som ev. har erjat. Kring pumpen som sitter under bilen borde angreppet av erj vara störst. Börja där. Därefter kring värmaren. Du har ju även smältsäkringar och glödstift som ibland kan behöva bytas på värmaren.
Om anslutningen till pumpen gått av borde den gå att löda/svetsa ihop igen. En ny pump går på ca. 1300:-.
Skruva först bort den från pumpen innan du börjar löda den.
Var någonstans kostar den 1300:-? jag frågade handlarn här och han ska ha 3500:-
W124 300 TE 4 matic -88
W124 200 TE -91. SÅLD!
SAAB 9000 2.0T A50 -97
Hobby Prestige TL 611 husvagn
Huddig 960 grävare
http://www.dalslandsgravtjanst.com
http://www.garaget.org/?car=12062&image=107569
Morgan -65
W124 200 TE -91. SÅLD!
SAAB 9000 2.0T A50 -97
Hobby Prestige TL 611 husvagn
Huddig 960 grävare
http://www.dalslandsgravtjanst.com
http://www.garaget.org/?car=12062&image=107569
Morgan -65
Gonzo wrote:Pärlan wrote:El-fel borde vara enkla. Kolla alla åtkomliga kontakter som ev. har erjat. Kring pumpen som sitter under bilen borde angreppet av erj vara störst. Börja där. Därefter kring värmaren. Du har ju även smältsäkringar och glödstift som ibland kan behöva bytas på värmaren.
Om anslutningen till pumpen gått av borde den gå att löda/svetsa ihop igen. En ny pump går på ca. 1300:-.
Skruva först bort den från pumpen innan du börjar löda den.
Var någonstans kostar den 1300:-? jag frågade handlarn här och han ska ha 3500:-
3500!!
Wibergs bilelektriska i Luleå är återförsäljare av Webasto och de vill ha mellan 1300-1500 :- för en ny pump.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Aset har slutat fungera igen!
Den gick första gången jag provade den efter tätningen sedan var det stopp.
Hade iofs. dåligt batteri då och värmaren gick inte att köra så ofta i samband med sista tätningen.
Hart nu nytt batteri och ska försöka få igång den igen och sedan köra den varje dag (medan jag kör bilen) bara för att motionera den ordentligt.
Återkommer.
Den gick första gången jag provade den efter tätningen sedan var det stopp.
Hade iofs. dåligt batteri då och värmaren gick inte att köra så ofta i samband med sista tätningen.
Hart nu nytt batteri och ska försöka få igång den igen och sedan köra den varje dag (medan jag kör bilen) bara för att motionera den ordentligt.
Återkommer.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Re: Felavhjälpning bensinvärmare "Webasto BBW 46" (Bilder !!)
Tog ner pumpen igen ikväll för att pilla lös det lilla fjäderbelastade membranet som alla andra gånger pumpen slutat fungera har suttit fast. Så var det denna gång också.
Det satt riktigt hårt.
Slutsatsen åter igen: motionera pumpen ofta även sommartid.
Ska nu med mitt fräscha batteri motionera den varje dag under körning.
Framöver ska jag motionera den kanske en gång i veckan.
Det satt riktigt hårt.
Slutsatsen åter igen: motionera pumpen ofta även sommartid.
Ska nu med mitt fräscha batteri motionera den varje dag under körning.
Framöver ska jag motionera den kanske en gång i veckan.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Felavhjälpning bensinvärmare "Webasto BBW 46" (Bilder !!)
Den går fortfarande som en klocka. En vecka efter att jag fixat den. Har säkert kört den 10 gånger under veckan om inte mer.
Underhållsladdar batteriet under nätterna för att inte bli utan ström.
C-Tec laddaren gör det enkelt att ladda.
Underhållsladdar batteriet under nätterna för att inte bli utan ström.
C-Tec laddaren gör det enkelt att ladda.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests