Ved 105C skal den elektriske kjølevifta starte. Allikevel har jeg sett temperaturer langt over dette ved køkjøring med AC på i sommer. Nå som vinteren snart er her, så er det på tide å få sjekket opp i sakene.
Vifta starter når sensoren slår inn. Den kortslutter da kontaktene.
Denne :
Ta av ledningen :
Og kortslutt :
Vifta skal nå starte og gå som en gal. Det er aldri noen tvil om at den har slått inn selv om motoren står og går.
Vifta mi startet, men det var ikke akkurat noe å få bakoversveis av :
FØR1
FØR2
Jeg får noe trøbbel når jeg prøver å åpne filene fra www. Hvis det ikke funker, så lagre fila og åpne lokalt.
Vifta går omtrent like jevnt som en fjortis som skal prøve å tøffe seg med mopeden sin.
Så da er det jo bare å begynne å demontere.
I bunn er vifta festet med en pinne som tres rett ned i en liten plastforing :
Ledningen må også løsnes :
Med ledningen løs er det barer å begynne å dra ut vifta :
Også kan man vurdere å gjøre rent litt på baksida :
Gammel og .. gammel vifte :
Montering i motsatt rekkefølge. Det var litt køddent å få på plass pinnen i plastforingen helt nederst, men det går såvidt.
Litt mer riktig lyd nå :
ETTER
Tid brukt : 45 minutter
Utgifter : 500,- ink. frakt for brukt vifte. Ny ligger på snaut 2000 tror jeg.
Verktøy :
Flat skrutrekker
Nebbtang
8mm fastnøkkel
8mm pipenøkkel
10mm leddnøkkel (kan bruke både fast og pipe)
Teste og bytte el.vifte kjølevifte 124
Teste og bytte el.vifte kjølevifte 124
-fS ---- '92 MB 300 TD Turbo ----
Styreformann MB Entusiastklubb
Styreformann MB Entusiastklubb
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests