Hej!
Ä lite utav en ammatör när de gäller bil meck så är tacksam för kunniga svar
Har en Mercedes 320E -93
ja funderar på å byta ut orginal fjädringen mot H&R,s sänkningsats.. sänker ca 35mm
Undrar om det bara är fjädringen som behövs, eller behöver man nåra fästen elelr så & blir de problem me stötdämparna?
Jag har ett par 18 tums däck på, 40 höjd 235 breda, kommer de ta i någonstanns`?
Tacksam för svar..
MVH
H&R sänkningsfjädrar
Re: H&R sänkningsfjädrar
det kan ta i du borde ha 35 profil på däcken men det beror ju också vad du har för ET på fälgarna..
NU varande mb:en
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...
gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...
gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75
Re: H&R sänkningsfjädrar
Jag har sänkt min merca 230E -89 med H&R (tror jag) fjädrar. Blev riktigt rå. Du behöver inget annat än fjädrarna vid sänkningen. Om du inte vill ha bättre dämpare då samtidigt förståss. Jag kör på orginaldämpare och tycker att det är ok.
Fram var det lite j#$%&a att byta fjädrar men bak var skitsimpelt.
Fram så drog jag ihop fjädrarna så mycket som det gick med fjäderpress. Har för mig att man fick lossa undre länkarm med, kanske även dämpare. Mina orginalfjädrar var fortfarande förlånga vid max ihoppressning, fick bända som f-n. Var inga problem att få dit sänkfjädrarna då de nästan ramlade på plats av sig själv.
Bak är det bara att släppa ner undre bärarmarna (lossa dem från navet) och sedan lossa dämparna.så ramlar fjädrarna ut. -Bara att smacka ihop.
Jag har 225/40/17 och det tar i framskärmarna vid gupp. 18" Kan bli problem med mjuka orginaldämpare. Men vill man ha en rå bil så
Fram var det lite j#$%&a att byta fjädrar men bak var skitsimpelt.
Fram så drog jag ihop fjädrarna så mycket som det gick med fjäderpress. Har för mig att man fick lossa undre länkarm med, kanske även dämpare. Mina orginalfjädrar var fortfarande förlånga vid max ihoppressning, fick bända som f-n. Var inga problem att få dit sänkfjädrarna då de nästan ramlade på plats av sig själv.
Bak är det bara att släppa ner undre bärarmarna (lossa dem från navet) och sedan lossa dämparna.så ramlar fjädrarna ut. -Bara att smacka ihop.
Jag har 225/40/17 och det tar i framskärmarna vid gupp. 18" Kan bli problem med mjuka orginaldämpare. Men vill man ha en rå bil så
Re: H&R sänkningsfjädrar
Tack för svaren... det blir nog till att avvakta med sänkningen...
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: H&R sänkningsfjädrar
Man måste ha en specialfjäderspännare till Mercas framfjädrar annars är liemannen och knackar dig på axeln ty dessa fjädrar äro av en hård och aggresiv sort som med enkelhet kan spräcka ditt skallben och mer därtill
Detta verktyg finns att handla hos biltema ypperiligt för fjädrar på Mercedes, heter 19-1263. Men kan förmodligen gå att hyra hos t.ex mekonomen eller liknande butik. Tryckluft är absolut no-no!
Detta verktyg finns att handla hos biltema ypperiligt för fjädrar på Mercedes, heter 19-1263. Men kan förmodligen gå att hyra hos t.ex mekonomen eller liknande butik. Tryckluft är absolut no-no!
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
- Real_Performance
- Halvexpert
- Posts: 318
- Joined: Sun 16 Mar, 2008 14:53
- Location: Småland
Re: H&R sänkningsfjädrar
Mercafreaket wrote:Man måste ha en specialfjäderspännare till Mercas framfjädrar annars är liemannen och knackar dig på axeln ty dessa fjädrar äro av en hård och aggresiv sort som med enkelhet kan spräcka ditt skallben och mer därtill
Detta verktyg finns att handla hos biltema ypperiligt för fjädrar på Mercedes, heter 19-1263. Men kan förmodligen gå att hyra hos t.ex mekonomen eller liknande butik. Tryckluft är absolut no-no!
Ja man ska verkligen ta det där med fjädrar på största möjliga allvar . För en flygande fjäder är inget man leker med!
Volvo Xc70 D5 -03 ---> I ägo
Mitsubishi Evolution III -95 ---> I ägo
Bmw 325 E36 Cab -94 ---> Såld
Volvo V40 T4 -99 ---> Såld
Mercedes W 201 2.6l ---> 3.0l 12v -89 ---> Såld
Audi S4 2.2l -93 ---> Såld
Peugeot 205 Gti 1.9l -89 ---> Skrotad
Ford Transit Husbil -73 ---> Såld
Mitsubishi Evolution III -95 ---> I ägo
Bmw 325 E36 Cab -94 ---> Såld
Volvo V40 T4 -99 ---> Såld
Mercedes W 201 2.6l ---> 3.0l 12v -89 ---> Såld
Audi S4 2.2l -93 ---> Såld
Peugeot 205 Gti 1.9l -89 ---> Skrotad
Ford Transit Husbil -73 ---> Såld
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Re: H&R sänkningsfjädrar
230_Olof wrote:Bak är det bara att släppa ner undre bärarmarna (lossa dem från navet) och sedan lossa dämparna.så ramlar fjädrarna ut. -Bara att smacka ihop.
eller så lossar du den bulten som håller i bärarmen i chassiet så slipper du ta lös stötdämparen och så även hjulet.
så gjorde jag iaf och demontering och montering av fjäder skruvat å klart på en sida tog ca 10 minuter å jag är ingen händig person, så det är lättaste sättet bak.
H&R fjädrar är riktigt bra grejor.. har haft såna med Monroe Senstrac stötdämpare, bilen var som en gocart!
Håkan -84
Re: H&R sänkningsfjädrar
Det finns ju en fulare metod att byta framfjädrar, tror dock inte man drar upp det här om man inte vill stå till ansvar om nåt skulle gå fel ^^
Kolla iaf över stötdämparna medans du har gott om plats, likväl att göra det!
Kolla iaf över stötdämparna medans du har gott om plats, likväl att göra det!
Ronny Andersson 1989 Lastbilsmekaniker
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 26 guests