10 år med en C55 AMG.

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Meddelande
Författare
amgen
Expert
Expert
Inlägg: 717
Blev medlem: mån 31 aug, 2009 17:58
Ort: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

#181 Inläggav amgen » tor 28 feb, 2019 21:01

Och JA, jag ska vårsnygga till den! Har ju inte varit lika snabb som Marie.. :roll:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Inlägg: 717
Blev medlem: mån 31 aug, 2009 17:58
Ort: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

#182 Inläggav amgen » lör 02 mar, 2019 20:12

Såg ni bilderna från i torsdags på förra sidan?
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

Användarvisningsbild
Jojjet
Guru
Guru
Inlägg: 5963
Ålder: 37
Blev medlem: mån 25 okt, 2004 07:32
Ort: Vnrl

Re: 9 år med en C55 AMG.

#183 Inläggav Jojjet » lör 02 mar, 2019 20:50

Skön känsla när även detaljer är iordning. Tummarna upp!
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

Luringen
Hemmamekare
Hemmamekare
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 20 jan, 2005 16:27
Ort: Kramfors

Re: 9 år med en C55 AMG.

#184 Inläggav Luringen » sön 03 mar, 2019 20:26

amgen skrev:Såg ni bilderna från i torsdags på förra sidan?

Japp, var inga problem med att se dom fina bilderna :-)

Enfeldt
Guru
Guru
Inlägg: 2550
Ålder: 35
Blev medlem: mån 08 aug, 2005 18:02
Ort: Västerbotten, Åsele

Re: 9 år med en C55 AMG.

#185 Inläggav Enfeldt » sön 03 mar, 2019 21:12

Ja det är detaljerna som gör det, sjukt fin :thumbleft:
http://www.garaget.org/Enfeldt

MB E220 CDI -13 (AMG/Sport paket)
MB 300GD -91 (OM603)
MB 500E -92 (13700 mil)
MB 200T -89 (250D OM602)
MB 280CE -77 (17000 mil)

KÖPES: W123 280E/coupe stötfångarhörn bak höger och vänster.
KÖPES: W123 coupe dörr, höger och ev vänster.

amgen
Expert
Expert
Inlägg: 717
Blev medlem: mån 31 aug, 2009 17:58
Ort: Malmoe / Westcoast

Re: 9 år med en C55 AMG.

#186 Inläggav amgen » mån 04 mar, 2019 23:54

Man tackar! :salute:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

Användarvisningsbild
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Inlägg: 153
Ålder: 47
Blev medlem: ons 31 aug, 2005 16:44
Ort: Falun

Re: 9 år med en C55 AMG.

#187 Inläggav jbw » fre 08 mar, 2019 20:24

Hej!
Fina bilder och roligt att man gör så mycket med detaljer på sin bil!! :-D
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive
-18 BMW M140i Xdrive
Numera MB-lös men vem vet...

amgen
Expert
Expert
Inlägg: 717
Blev medlem: mån 31 aug, 2009 17:58
Ort: Malmoe / Westcoast

Re: 10 år med en C55 AMG.

#188 Inläggav amgen » tis 21 maj, 2019 00:33

Idag har jag haft denna pärla i 10 år i min ägo! :-D

Målsättningen förutom adekvat underhåll har varit och är successiva förbättringar.
I år har det hittills endast blivit nya baksulor, Continental Sport Contact 5 255/35 R18 YXL.
Men nya planer är i pipelinen s a s för denna speciella bil, låt mig få återkomma!
Behålla-känslan är stark..

Här handlar det inte om miles per gallon, utan om smiles per gallon !! :lol:
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

amgen
Expert
Expert
Inlägg: 717
Blev medlem: mån 31 aug, 2009 17:58
Ort: Malmoe / Westcoast

Re: 10 år med en C55 AMG.

#189 Inläggav amgen » ons 29 maj, 2019 20:37

Nu har jag haft bilen hos eminenta Motorcentrum i Markaryd! :-D

För att försöka göra en lång historia så kort som möjligt ska jag kort beskriva bakgrunden till besöket.

För ett antal år sedan upplevde jag plötsligt ett ryck i växellådan efter låtit byta olja i automatlådan hos en "icke auktoriserad".
Det visade sig att lock-up´en gick i hårt vid acceleration från låg fart med kall låda (enbart). Fick då rådet att vända mig till en automatlådespecialist
eftersom inga auktoriserade MB-verkstäder kunde lösa problemet ("köp en ny låda"). Denne sydsvenske specialist lät byta många delar i lådan
men inget hjälpte. Han sa då att momentomvandlaren troligen var boven och han kunde erbjuda mig en sådan till ett facilt pris, vilket i efterhand
visade sig enormt puckat. Men det hjälpte inte heller. Sista budet var att byta solenoiden som styr lock-up´en, och se, det hjälpte!

Skrev då på MBWorld om lösningen som sedan setts över 128.000 gånger och hjälpt många med 722.6-lådan, bra det!

Nåväl. Den nya momentomvandlaren (det visade sig senare att specialisten äger 50% av momentomvandlarföretaget) visade sig var lite överdriven slirig
men jag orkade helt enkelt inte klaga efter alla turer fram och tillbaka... En glidar-momentomvandlare?? :roll:

Nu har jag ersatt momentomvandlare med en från MB-AMG, för att få rätt respons i pedalen!! 8) Den här har dessutom en avtappningsplugg
vilket den förra inte hade, -bra vid oljebyte!

Här är lådan nerplockad och fejk-momentomvandlaren syns tydligt. Den nya ser likadan ut med skillnad att ett MB-nummer syns.
Bild
upload photo

Jag kan nu säga att skillnaden är påtaglig; "direkt men mjuk" och inte "vag och obestämd". Lock-up´en fungerar nu dessutom helt som den ska!

När grejorna ändå var nere hann vi kolla alla hjul på motorns framsida efter remmen lyfts. Det visade sig att löphjulet lät illa varpå det ersattes.
Tur var det kanske, ett nypt hjul kan orsaka mycket elände. Alla andra lät som dom ska.
Bild
upload photo

Datum för verkstadsbesöket var satt för ganska länge sedan och momentomvandlaren skulle anlänt dagen före besöket, vilket den INTE gjorde
pga ett fel från Tyskland... Pga allt gods som anlänt upptäcktes inte felet förrän dagen därpå.
Väl på verkstaden tidigt på morgonen bestämmer man sig att omedelbart skicka en anställd till Lerum Göteborg för att hämta en exakt likadan
som egentligen skulle skickas till någon annan en annan dag. Det kallar jag för MYCKET GOD SERVICE. Jag fick dröja lite extra den dagen men
samtidigt fanns det tid till lite extra service där löphjulsfelet upptäcktes... Glapp i backspegelsblinkersen blev också åtgärdat.

Kan absolut inget annat än igen starkt rekommendera denna verkstad. Priserna är dessutom helt andra än hos He.... Bil.

Jag är glad för att jag fått tillbaka en "hel" bil med väsentligt ökad körglädje och kontroll! :lol:
Nu har jag en sportlåda som sig bör på en sådan här bil och inte en glidarlåda.
Mjukvaran för lådan från Kleemann gör denna annars lite växlingssega låda ganska alert. Parat med trimsatsen en perfekt kombo! :thumbright:
Senast redigerad av amgen tis 03 sep, 2019 23:28, redigerad totalt 1 gång.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

Användarvisningsbild
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Inlägg: 153
Ålder: 47
Blev medlem: ons 31 aug, 2005 16:44
Ort: Falun

Re: 10 år med en C55 AMG.

#190 Inläggav jbw » fre 31 maj, 2019 21:51

Hej!
Roligt med en uppdatering!!
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive
-18 BMW M140i Xdrive
Numera MB-lös men vem vet...

amgen
Expert
Expert
Inlägg: 717
Blev medlem: mån 31 aug, 2009 17:58
Ort: Malmoe / Westcoast

Re: 10 år med en C55 AMG.

#191 Inläggav amgen » fre 30 aug, 2019 21:36

Tänkte berätta lite om min Europa-körning med C 55:an i slutet av juni i år:

Med ganska kort varsel var jag "tvungen" att köra till Sydfrankrike för att hämta lite saker.
Planen var att köra från Malmö via Puttgarten, Hamburg, Frankfurt, Basel, St Gotthard, Milano till målet på 2 dagar.
Stanna och jobba 2 dagar och sedan hem.
Det innebar 1.000 kilometer en dag med övernattning norr om Basel plus 800 nästa och omvänt på hemvägen.

Tanken var en marschhastighet på ca 160-180 km/t där det gick.

Så snart jag kom till Tyskland fylldes tanken full hos ARAL med 102 oktan (98 verkar inte finnas, 93, 100 eller 102 gäller).
Noterade efter ett tag en lägre förbrukning på upp emot 10% trots något högre hastighet än vanligt..
Därefter blev det 100 oktan.
På Autobahn var det förvånansvärt få vägarbeten och köer, kanske för att jag körde mitt i veckan? Inga semestrar än?

Nåväl. Vanligtvis brukar tyska bilar bli nästan tysta när man kommer upp i fart, oftast runt 160 km/t. I min inträffade det
vid 165 km/t, vid 3.500 varv.
Det var slående hur oerhört mycket kraft som var tillgängligt däruppe, det är också där vridmomentet är som högst.
När jag tryckte på där saknade jag varken turbo eller kompressor, den bara stack iväg! Tonen i maskinen blev helt annorlunda..
Det blev så glasklart vad den här bilen är byggd för, tänk så många som inte fått uppleva detta med sin C 55:a!
Som mest på nerresan blev det 240 km/t, väldigt enkelt att nå dit. Man ska då också komma ihåg att vid 100 km/t GPS-hastighet
visar min mätare 99 km/t..

15 mil norr om Basel var det dags för övernattning, såg på GPS´en en liten by bredvid och svängde av och frågade en ungdom på
en mack om ett enklare hotell. Han hade ingen aning så då frågade jag bonden som höll på att fylla traktorn och jo visst; sväng
vänster där borta och vid nästa t-kors sväng höger och följ vägen i 2 km så finner jag Hotel Krone i Nesselried!
Hamnade i en sydtysk perfekt liten agral by:

Bild

Hotellet mycket välskött, 50 Euro per natt med tysk frukost!

Bild

Nästa dag in i Schweiz och inte mer än max 120 km/t, landet nersolkat med fartkameror. Dock är bensinen förhållandevis billig.
Här vid ett Tankstelle innan klättringen mot St Gotthard:

Bild

I Italien lite bättre med max 130 men dyr soppa (undvik!), varierad beläggning och dyra motorvägsavgifter.

På hemresan ett par dagar senare hade jag blivit lite mer konfident, men försiktig som vanligt.
Kändes skönt att komma tillbaka på Autobahn! Vissa högfartspartier var riktigt breda och släta nästan som biljardbord
vilket inbjöd till högre hastigheter: Någonstans en bit söder om Hamburg fann jag en komfortabel lucka att trycka på lite
extra vilket ganska snabbt resulterade i 260 km/t (vilket kanske motsvarar 270-280 på mätaren på en "vanlig" bil). Och det
fanns mycket kvar kände jag,

På den sista lugna sträckan innan Puttgarten hann jag reflektera en smula och det var då det slog mig: Jag hade inte en enda
gång under hela resan tryckt gasen i botten! Varför? -Det behövdes uppenbarligen inte...

Väl hemma har jag nu i backspegeln noterat bättre och jämnare gång i motorn samt lägre bensinförbrukning än innan.
Aldrig har den motorn blivit urblåst, det verkar ha gjort den gott!

Efter hemkomst har jag bytt bakfjädrar och dämpare, det blev dags.


Bild

Besiktigade bilen idag: UA. Bra bil! :lol:
Senast redigerad av amgen tis 03 sep, 2019 00:31, redigerad totalt 1 gång.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

Bullmerca
Guru
Guru
Inlägg: 2646
Ålder: 44
Blev medlem: tor 14 okt, 2004 22:15
Ort: Jönköping

Re: 10 år med en C55 AMG.

#192 Inläggav Bullmerca » lör 31 aug, 2019 21:04

Tack för trevlig läsning! :-)
CLS350CDI 4Matic

Användarvisningsbild
Torsten
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 07 mar, 2007 16:49

Re: 10 år med en C55 AMG.

#193 Inläggav Torsten » lör 31 aug, 2019 22:27

Instämmer med Bullmerca!
/ Torsten

Användarvisningsbild
Marie
Guru
Guru
Inlägg: 6696
Ålder: 63
Blev medlem: fre 27 jun, 2008 11:38
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 10 år med en C55 AMG.

#194 Inläggav Marie » sön 01 sep, 2019 10:20

Trevlig läsning, och jag håller med om många av amgens slutsatser. All skillnad i soppaförbrukning är inte att hänföra till bättre soppa, det handlar också om slätare och bättre vägbeläggning. Min bil har ju de senaste elva åren varje år rullat ungefär dubbelt så många km på centraleuropeiska vägar som på svenska.
MB 400SE -92Bild
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (rostade bort)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Användarvisningsbild
jbw
Halvproffs
Halvproffs
Inlägg: 153
Ålder: 47
Blev medlem: ons 31 aug, 2005 16:44
Ort: Falun

Re: 10 år med en C55 AMG.

#195 Inläggav jbw » fre 06 sep, 2019 21:43

Fantastik reseberättelse! Roligt att läsa om resor och förbättringar!!
-98 Mercedes C220T CDI Såld
-00 Mercedes C230 Kompressor sport Såld
-08 BMW 120 DA M-Sport Såld
-15 BMW X1 20D Xdrive
-18 BMW M140i Xdrive
Numera MB-lös men vem vet...


Återgå till "Våra projekt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 39 och 0 gäster