300tdt 1982

Här visar och dokumenterar vi våra projekt. Endast för Mercedes modeller.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#106 Inläggav pasi » sön 10 feb, 2019 21:10

Köpte mig en 300d motor (OM617) utan turbo idag som jag hämtar på fredag :mrgreen: Då har jag ett insug sen om jag vill sätta laddluftkylare med :-D
Nån som behöver en manuell låda från en sån, köpte med låda :-D
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

amgen
Expert
Expert
Inlägg: 708
Blev medlem: mån 31 aug, 2009 17:58
Ort: Malmoe / Westcoast

Re: 300tdt 1982

#107 Inläggav amgen » mån 11 feb, 2019 00:26

Här händer det grejor, kul!! :-D
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla! :-D

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#108 Inläggav pasi » mån 11 feb, 2019 21:35

amgen skrev:Här händer det grejor, kul!! :-D

ja, och köpte en s211 idag som bruksbil istället för min Peugeot 508 :-D dock en långmilare så jag hoppas att den håller :-D
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#109 Inläggav pasi » sön 17 feb, 2019 18:05

Har varit lite lugnare med denna bil men nu är jag i farten igen :-D Var och hämtade en 300d motor i fredags, har den som reservmotor om min skulle rasa. Ja, jag vet att en sugdiesel inte är samma som turbodiesel, men det går nog att hänga på en turbo på den med om det skulle behövas :-D :-D
Bild

Sen har jag köpt mässingdelar för att få uttag till turbons kylning.
Bild

Imorgon hämtar jag 12mm slang till kylningen för turbon, sen kan jag montera ihop allt igen och prova :-D
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

skaunejohan
Halvexpert
Halvexpert
Inlägg: 305
Ålder: 35
Blev medlem: mån 18 jan, 2010 10:24
Ort: Skauneland

Re: 300tdt 1982

#110 Inläggav skaunejohan » mån 18 feb, 2019 23:55

kul med w123 kombi och en turbodiesel dessutom :love4: man blir snabbt nostalgisk bara av att se videos på sånna maskiner :thumbleft:
w124 E220-94 Bild
projekttråd viewtopic.php?f=31&t=81729

volvo 245DL-83

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#111 Inläggav pasi » tis 19 feb, 2019 10:12

skaunejohan skrev:kul med w123 kombi och en turbodiesel dessutom :love4: man blir snabbt nostalgisk bara av att se videos på sånna maskiner :thumbleft:

ja det är härliga motorer :lol: Har fått till vattenkylningen till turbon med nu 8)
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#112 Inläggav pasi » tis 19 feb, 2019 13:27

Nu fungerar fläktstyrningen som den ska, satte givaren i blocket. Tillslagstemperatur 87grader och frånslag 82. Bilens tempmätare går tillca.90 grader och sen jobbar fläkten ner temperaturen till runt 80 på mätaren. Så att det skulle vara lägre temperatur i blocket än toppen stämmer alltså inte..
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#113 Inläggav pasi » tis 19 feb, 2019 22:07

Kylningen till turbon ansluten nu :-) Tilloppet är den till höger vid bromsservot om det är någon som undrar :-) Returen går till vattenpumpen från turbon. Det är 12mm slang till turbons kylning.
Bild
Där syns tilloppet, slangarna på bilen är 18mm invändigt till värmepaketet. Har även bytt elcirkulationspumpen till en ny.
Bild
Här syns returen från turbon till vattenpump. Slangarna till vattenpumpen är också dom på 18mm.
Bild
Jag har tillverkat en värmeplåt till turbon för att slippa värmen från turbon att stiga upp mot huven :-D
Bild
Bild

Vet inte varför bilderna blev felvända :-( Plåten ska lackas sen och slangen ska sättas fast med :-)
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#114 Inläggav pasi » tis 19 feb, 2019 22:13

Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#115 Inläggav pasi » tor 21 feb, 2019 22:42

Sådär, modifierade plåten lite då den skulle ha tagit i bilens originalplåtskydd. Här syns även avgasupphängningen vid turbon :-)
Bild
Plåten lackad och klar :)
Bild
Bild
Här en video på "kallstart" :-)
https://www.youtube.com/watch?v=4UQLJlZCkHQ&feature=youtu.be
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Inlägg: 2100
Blev medlem: ons 31 mar, 2004 08:49
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: 300tdt 1982

#116 Inläggav psycho » tis 05 mar, 2019 11:56

Kul att se dina framsteg. Blir lite inspirerad här. Kanske kommer jag förbi så kan vi jämföra lite prestanda? Står lite i valet och kvalet om hur jag ska gå med min TDT. Lagom trim så man kan hänga med dagens trafik... eller "bensin" den.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Bild

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#117 Inläggav pasi » tis 05 mar, 2019 21:14

psycho skrev:Kul att se dina framsteg. Blir lite inspirerad här. Kanske kommer jag förbi så kan vi jämföra lite prestanda? Står lite i valet och kvalet om hur jag ska gå med min TDT. Lagom trim så man kan hänga med dagens trafik... eller "bensin" den.

Psycho

Du är mer än välkommen att titta :-) Vill du köra den så får du komma innan sommaren för sen börjar plåtjobben med den 8) Har en skogsväg här där jag brukar rasta mina avställda bilar :lol:
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#118 Inläggav pasi » sön 10 mar, 2019 12:12

Går det att bygga om min nuvarande diff som har 3,69 i utväxling till en med 3,07? Finns ju inga diffar att få tag i till vettiga pengar, läst nånstans att pinjong och kronhjul från w124 300e med 3,06 passar till detta, nån som vet? Tänker inte betala 6k och uppåt för att få en diff med 3,07.. w124 diffar finns ju billigt, om man kan flytta över innehållet bara..
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen

M116
Guru
Guru
Inlägg: 7465
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 09:38
Ort: Stockholm

Re: 300tdt 1982

#119 Inläggav M116 » ons 13 mar, 2019 16:44

Du får nog googla mer i ämnet. Jag är långt ifrån allvetare när det kommer till diffar men mig veterligen så är diffhusen olika i utförande så att "flytta över innanmäte" är nog bara att glömma. Det jag sett folk göra är att de byggt om 123 bakvagnen så infästningarna passar till 124 eller 126 Mopf2 diffklumpar. Detta är inte gjort i en handvändning så i mina ögon låter även detta som att gå över ån efter vatten. I USA finns en hel drös med turbodieslar (sista åren fick de t.om 2.88 utväxling), borde kanske kolla hur du kan få hem en 3.06:a därifrån.... :roll:
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

Användarvisningsbild
pasi
Guru
Guru
Inlägg: 7100
Ålder: 35
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 17:11
Ort: Borås

Re: 300tdt 1982

#120 Inläggav pasi » ons 13 mar, 2019 23:15

M116 skrev:Du får nog googla mer i ämnet. Jag är långt ifrån allvetare när det kommer till diffar men mig veterligen så är diffhusen olika i utförande så att "flytta över innanmäte" är nog bara att glömma. Det jag sett folk göra är att de byggt om 123 bakvagnen så infästningarna passar till 124 eller 126 Mopf2 diffklumpar. Detta är inte gjort i en handvändning så i mina ögon låter även detta som att gå över ån efter vatten. I USA finns en hel drös med turbodieslar (sista åren fick de t.om 2.88 utväxling), borde kanske kolla hur du kan få hem en 3.06:a därifrån.... :roll:

frakten kostar mer än diffen från USA :|
Mercedes E280 S211 2007 bruksbilen
S123 300TDT 1982 hobbybilen


Återgå till "Våra projekt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster