Startproblematik

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
jale
Expert
Expert
Posts: 845
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Startproblematik

Postby jale » Thu 26 Mar, 2020 18:07

Hej,
har en 230 K - 99, som gått lite drygt 8000 mil, bara sommarkörd, sevice skött.
I dag skulle jag starta den ( inför vårens påställande ) , följande händer :
man vrider startnyckeln till läget där alla smålampor på instrumentpanelen tänds och sedan vrider nyckeln till start ...
då kommer det bara ett tickand ljud, tic,tic,tic,tic,tic ... och lamporna blinkar i takt med ljudet, ganska snabbt.
Misstänker urladdat batteri, trots att jag har det på underhållsladdning en gång / vecka hela vintern med Ctec laddare ... mäter spänning på batteriet = 12,8 V. Försöker starta en gång till - samma ljud etc.
Sätter på laddaren som visar att den tar laddning ( symbolen halv laddat batteri ) ... låter stå så ett par timmar.
Gör nytt startförsök - och den startar helt normalt, inget "sågande" eller så utan går igång direkt.
Vad kan det vara för fel ??

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2717
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Startproblematik

Postby V70tdi » Thu 26 Mar, 2020 18:36

Kasst batteri eller glapp vid batteripolerna
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

jale
Expert
Expert
Posts: 845
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Startproblematik

Postby jale » Thu 26 Mar, 2020 20:27

Nä, inte kasst batteri ( dock 14 år gammalt ... ) , noggrann laddning hela vintern och inget glapp vid polerna ... tror inte på det ... kvalitetsbatteri från MB, dock s o s 14 år gammalt .... visar 12,8 V efter Ctec laddning ... är det för lite ? ( borde det ligga på typ 13,5 cirka ) ?

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2717
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Startproblematik

Postby V70tdi » Thu 26 Mar, 2020 20:46

Att mäta polspänningen obelastat säger inget om hur batteriet mår så belasta och mät samtidigt så ser du att du har ett kasst batteri.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

jale
Expert
Expert
Posts: 845
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Startproblematik

Postby jale » Fri 27 Mar, 2020 12:49

Ok, mäta polspänningen samtidigt som startförsök menar du ? Vilken spänning ska ett friskt batteri ha då ? Får det sjunka något ?

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2138
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Startproblematik

Postby Feliks » Fri 27 Mar, 2020 19:05

Köp nytt batteri och prova, vågar nästan lova att det är problemet.
Skulle det mot förmodan inte vara fallet så är det bara att lämna tillbaka det :-)

Biltema är jag väldigt skeptisk till i allmänhet men deras batterier har jag bara gott att säga om. Köpte ett 80ah AGM till min 212a för någon månad sedan och ett 100ah silver line till min 209 tidigare i veckan.

4 respektive 5 års garanti.

Batteriet i 209an (Varta) betedde sig precis som du beskriver att din SLK gör. Och är det samtidigt 14 år (!) gammalt är det bara att byta direkt.
E250 CDI 4-Matic -15
CLK 200 A208 (3000mil)
CLK 500 A209 Designo

jale
Expert
Expert
Posts: 845
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Startproblematik

Postby jale » Sun 12 Apr, 2020 13:19

Jepp, så var det. Nytt batteri = problemet löst. ( Batterier är luriga ting )


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests