Motor frågor 500SEC.

Här diskuterar vi S-klass, CL, CLS och Maybach.
olle.t
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Sun 17 Apr, 2005 20:07
Location: Uppsala

Motor frågor 500SEC.

Postby olle.t » Mon 08 Sep, 2008 20:55

Ja funderar om den stora bulten/muttern som håller den stora rem skivan den med tänd markeringen är fel gängad?
:?
MB 500SEC 84
MB 280S 75

olle.t
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Sun 17 Apr, 2005 20:07
Location: Uppsala

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby olle.t » Tue 09 Sep, 2008 21:08

Jag inser att det är en lite konstig och knepig fråga, för vem funderar egentligen på åt vilket håll en skruv dras.
Så här är det, jag behöver ha bort och dit den understa bulten i vatten pumpen och den går inte bort om den undre rem skivan (med tend markeringarna på) är kvar. Så innan jag ger mej på den med järnrör och slägga så är de ju bra om man inte drar den åt fel håll.

Så om någon är säker på om det är normal gänga eller om den går åt fel håll så berätta gärna.

Tack på förhand :-D
MB 500SEC 84
MB 280S 75

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby Fotografen » Tue 09 Sep, 2008 21:26

Den stora bulten brukar ha ett antal koppbrickor och sitta som bara _faen_ på mercaspisar.
Men jag tror inte du behöver stöka med den, det är inte så att bulten håller fast ett nav och remskivan sitter med sex eller åtta insex på navet? Kika efter med spegel.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby Fotografen » Tue 09 Sep, 2008 21:33

Image

Såhär typ, fast det är fel spis på bilden.

olle.t
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Sun 17 Apr, 2005 20:07
Location: Uppsala

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby olle.t » Tue 09 Sep, 2008 21:46

Tack för svaret ja ske kolla i morgon om de räcker att ta dom små biltarna. :-D
MB 500SEC 84
MB 280S 75

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby Marie » Tue 09 Sep, 2008 22:47

Det finns högergängor och det finns vänstergängor, men hittills har jag aldrig hört talas om felgängor....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

olle.t
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Sun 17 Apr, 2005 20:07
Location: Uppsala

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby olle.t » Tue 09 Sep, 2008 23:03

Marie wrote:Det finns högergängor och det finns vänstergängor, men hittills har jag aldrig hört talas om felgängor....


De va ju de ja sa, de fins "normala gängor" alltså rätt och så fins de fel. :wink:
många gånger är de inget fel med de men när de gäller gängor så är de inte roligt :-(
MB 500SEC 84
MB 280S 75

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby Marie » Tue 09 Sep, 2008 23:29

olle.t wrote:
Marie wrote:Det finns högergängor och det finns vänstergängor, men hittills har jag aldrig hört talas om felgängor....


De va ju de ja sa, de fins "normala gängor" alltså rätt och så fins de fel. :wink:
många gånger är de inget fel med de men när de gäller gängor så är de inte roligt :-(


Det är inget som helst fel med vänstergängor, och i gasinstallationer är de normala... :P
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Olds
Expert
Expert
Posts: 686
Joined: Sun 17 Dec, 2006 18:20

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby Olds » Thu 11 Sep, 2008 21:36

olle.t wrote:Jag inser att det är en lite konstig och knepig fråga, för vem funderar egentligen på åt vilket håll en skruv dras.
Så här är det, jag behöver ha bort och dit den understa bulten i vatten pumpen och den går inte bort om den undre rem skivan (med tend markeringarna på) är kvar. Så innan jag ger mej på den med järnrör och slägga så är de ju bra om man inte drar den åt fel håll.

Så om någon är säker på om det är normal gänga eller om den går åt fel håll så berätta gärna.

Tack på förhand :-D




Har för mig att mercedes har tänkt till rejält på det där. Kolla om du har ett/två spår i "tändmarkeringsskivan" Sätter du det spåret mitt för bulten, så kommer du åt den genom skivan. Och slipper därmed ta bort den.
ImageImage

olle.t
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 139
Joined: Sun 17 Apr, 2005 20:07
Location: Uppsala

Re: Motor frågor 500SEC.

Postby olle.t » Thu 11 Sep, 2008 23:08

Hej :lol:
Jag vill tacka för alla tips och råd. Nu har jag bytt vattenpump och jag var tyvärr tvungen att ta bort rämskivan trots dom två spåren. Så nu hoppas jag bara det inte läcker när den blir varm och det blir lite tryck. :fadein:
MB 500SEC 84
MB 280S 75


Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest