Är spekulant på en -93 600 SEL tips

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
KevinW209
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 28 Dec, 2012 00:34

Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby KevinW209 » Tue 09 Jul, 2013 18:59

Hej är spekulant på en 600 Sel men med några problem
Det första är att den är låg bak och en indikering med någon symbol
Liknande en stötdämpare ? ... är det vanligt med problem medfjädring ?
Sen så går den inte bra är slö och känns som den är i nått nödläge men varvar
Fritt...kännde soppa lukt vid bak hjulet kan det vara så att den inte har nog bra
tryck eller är den någon data historia på dom dära med ?
Vill dock tillägga att den säljs för ett dödsbo och har stått ca 2år
Är jätte glad för tips då jag är super sugen på just en "Monster" Merca ;-)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby torake » Tue 09 Jul, 2013 19:07

Köp en W140 som fungerar om du inte har väldigt mycket pengar som du vill göra av med.

Marie lade nyss 60.000kr på sin W140 för att få några smågrejer fixat. Bara de grejerna du räknade upp låter som c:a 20-30.000 i reservdelar och några veckors jobb.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

KevinW209
Hangaround
Hangaround
Posts: 22
Joined: Fri 28 Dec, 2012 00:34

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby KevinW209 » Tue 09 Jul, 2013 19:14

Hmm kan vara möjligt men man blir ju sugen skulle få loss den för 8000kr
och skulle man se bilen skulle man tro den kostar en kvarts miljon :wink:
Men det jag är mest rädd för är just data grejjerna för händig på just
det kan jag inte skryta med....

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby torake » Tue 09 Jul, 2013 19:20

Slö och går dåligt = misstänkt dåliga motorkabelhärvor = osäker men minst 10.000kr. Kanske också ytterligare brända boxar eller spjällhus = minst 10.000 till
Säckande nivåreglering = läckande stötdämpare eller ventilpaket = minst 10.000kr till

Och då tillkommer felen du inte har hittat.

Rekonda och polera en bil så den ser ut som 250.000kr = några hundringar och ett par dagars jobb. (om den inte är rostig förstås)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby DieselThomsen » Tue 09 Jul, 2013 21:22

8000 bagis får du ju igen lätt genom att sälja några få delar från den om de skulle visa sig att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga upp den så jag hade helt klart slagit till :-)
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby Fotografen » Tue 09 Jul, 2013 22:22

KevinW209 wrote:Hej är spekulant på en 600 Sel men med några problem
Det första är att den är låg bak och en indikering med någon symbol
Liknande en stötdämpare ? ... är det vanligt med problem medfjädring ?
Sen så går den inte bra är slö och känns som den är i nått nödläge men varvar
Fritt...kännde soppa lukt vid bak hjulet kan det vara så att den inte har nog bra
tryck eller är den någon data historia på dom dära med ?
Vill dock tillägga att den säljs för ett dödsbo och har stått ca 2år
Är jätte glad för tips då jag är super sugen på just en "Monster" Merca ;-)


Tja...8 000 är den nog värd...men...vad kostar det att få rull på den?
50?
100?
Hur mycket kan du skruva själv?
Ska det vara din enda bil som måste fungera? Glöm Det isf...ska du få rull på den och ha den som hobbyvagn på en smal budget så krävs tid, kunnande och framför allt ett garage där den kan stå inomhus, och där du inte riskerar att åka ut hastigt och lustigt. Blir den stående utomhus går den sönder fortare än du hinner laga den...
Det här är bilar som byggdes för miljonärer, priserna på reservdelar och verkstäder är fortfarande för miljonärer.
Det är inte ett omöjligt projekt, men man måste veta vad man köper.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby Marie » Wed 10 Jul, 2013 00:45

KevinW209 wrote:kännde soppa lukt vid bak hjulet kan det vara så att den inte har nog bra
tryck eller är den någon data historia på dom dära med ?


Datorer är det sannerligen ingen brist på i en 600SE. Det är ett insprutningssystem för vardera cylinderbanken, dvs två stycken styrboxar. Du hittar knappast någon värre datoriserad bil från den tiden.
Att omgående skaffa en kopia av Mercedes servicedatorsystem rekommenderas varmt om du skall hålla på med en W140.

Bensinlukt vid ena bakhjulet *kan* vara läck på soppapump och/eller soppafilter (om det är vid höger bakhjul det stinker).

Med de kunskaper jag har idag om W140 så avråder jag Å DET BESTÄMDASTE från att köpa en bil som inte är ordentligt i ordning och - så vitt man kan utröna - felfri. Och att köpa ett lik med diverse fel av mer eller mindre obestämd karaktär är ett ekonomiskt vågspel i den högre skolan. Det kan sluta lyckligt, men det är troligare att tiotusenlapparna bara flaxar åt alla möjliga håll...

Den som säger att man får tillbaka 8000 lätt genom att sälja delar har iofs rätt i sak, MEN dels är det en massa arbete med att först släpa hem aset, och sen att demontera och sälja delarna. Dels krävs det därtill en hel del kunnande för att demontera utan att förstöra. I synnerhet gäller detta inredningen.

Men den största invändningen är att de flesta människor inser inte sitt misstag omedelbart, utan ofta har man redan bytt grejer för några tiotusenlappar innan man inser att bilen är ett fullständigt ekonomiskt svart hål. Och i det läget är det näst intill omöjligt att rädda de redan investerade pengarna.

Jag känner till en kille som gav sig på ett ännu värre lik än det du beskriver, och därtill fick ordning på den utan att hamna i ekonomisk ruin, men den killen var utbildad mecatroniker, och jobbade dessutom på en Mercedesverkstad... :wink:

Är du inte riktig fena på både bilelektronik och duktig bilmekaniker så är dina odds usla för att få den där bilen att funka som den skall på denna sidan 100.000. Tråkigt att behöva säga det, men så är det faktiskt.

Sen skall det väl sägas att "småfixen" som kostade 60 långa för mig var byte av AC-kompressor, byte av AC-förångare och byte av de flesta spjällmotorerna i AC-anläggningen samt dessutom en 30.000 milsservice med byte av motorolja, automatolja, bakaxelolja samt dessutom nedplockning av sumpen för rensning och kontroll av oljepumpspickupen och byte av motoroljenivågivaren samt byte av tändlägesgivaren. Det handlade om 2 veckor på Mercedesverkstad.

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen; "Har man inte råd till en S-Klasse ny så har man sannolikt inte råd till den begagnad heller". De här bilarna är INTE billiga att reparera och underhålla, så enkelt är det. Sen kvittar det i stort sett hur billiga de råkar vara att köpa.

Du gör ett betydligt bättre köp om du satsar 50.000-70.000 på en felfri och välunderhållen bil med känd och BRA historik, men även där bör du ha kvar minst 30.000 i plånboken till oförutsedda utgifter.

För att återgå till bilen du är intresserad av. Hur står det till med klimatanläggningen?
Funkar den som den skall och finns det ordentligt med gas i den trots att bilen stått ett par år? Om inte så bered dig på ytterligare stora utgifter. Läckande förångare är ett standardfel på de här bilarna, och det kostar MINST 35.000 att få fixat på verkstad. Förvisso KAN man göra det själv, men det är definitivt ingen barnlek - i synnerhet inte om man inte är van att skruva och har ett VÄLDIGT stort garage att vara i. Grejerna som skall rivas ut tar MYCKET stor plats, och du behöver mycket utrymme runt bilen för att kunna jobba med vidöppna dörrar.

Slutligen bör jag säga att jag fullkomligt ÄLSKAR min W140, och jag ångrar inte en sekund att jag köpte den för fem år sedan.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby Fotografen » Wed 10 Jul, 2013 01:52

Marie wrote:Är du inte riktig fena på både bilelektronik och duktig bilmekaniker så är dina odds usla för att få den där bilen att funka som den skall på denna sidan 100.000. Tråkigt att behöva säga det, men så är det faktiskt.


Marie wrote:Du gör ett betydligt bättre köp om du satsar 50.000-70.000 på en felfri och välunderhållen bil med känd och BRA historik, men även där bör du ha kvar minst 30.000 i plånboken till oförutsedda utgifter.


Kloka ord.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Zed
Expert
Expert
Posts: 741
Joined: Mon 20 Dec, 2004 14:03
Location: Göteborg
Contact:

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby Zed » Wed 10 Jul, 2013 15:39

Marie wrote:Massa text...



Man kan iofs ifrågasätta det friska i att köpa en W140 och lämna in den för 60k på Mercedesverkstad. ;)

En sådan bil köper jag bara om jag:

A: Kan skruva själv
B: Har en ytterst duktig mekaniker som mekar nästan gratis.

Men visst, gillar man inte sina pengar och vill förefalla välbärgad med en 20 år gammal Merca som man lämnar in på MB så visst...
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby Marie » Wed 10 Jul, 2013 17:04

Zed wrote:
Marie wrote:Massa text...



Man kan iofs ifrågasätta det friska i att köpa en W140 och lämna in den för 60k på Mercedesverkstad. ;)

En sådan bil köper jag bara om jag:

A: Kan skruva själv
B: Har en ytterst duktig mekaniker som mekar nästan gratis.

Men visst, gillar man inte sina pengar och vill förefalla välbärgad med en 20 år gammal Merca som man lämnar in på MB så visst...


"A" passar iofs mycket väl in på mig och det gör att jag är mycket kräsen med HUR arbetena på min bil görs - tattargenvägar är helt otänkbara och originaldelar det enda tänkbara såvida inte jag hittar tekniskt sett ännu bättre alternativ, men eftersom jag sedan min "B" (gamle fine K-märkte bilmek) pensionerade sig, saknar lokal att arbeta i då det behöver skruvas, så blir det att jag lämnar in på en verkstad där jag till 100% litar på att jobbet blir ordentligt gjort, och dessutom billigare än på stjärnmärkta verkstader i Sverige.

Dessutom är det inte precis läge att skjuta upp att åtgärda ett AC-haveri när man för ett antal månader befinner sig i ett åtskilligt varmare klimat än det svenska, och dessutom bor i husvagn och saknar alla mekmöjligheter och verktyg.

Sen handlar det i mitt fall om en vardagsbil som bara måste rulla, och om den står på verkstad ersättas med en låne-/hyrbil. Om jag sen verkar välbärgad eller inte skiter jag högaktningsfullt i, jag har valt bil efter dess egenskaper, driftsäkerhet och komfort - inte efter eventuell status.
Finns det något jag hatar så är det bilar som är rostbenägna, och det diskvalificerar tyvärr alla Mercedes tillverkade efter 1995.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby pasi » Wed 10 Jul, 2013 19:36

DieselThomsen wrote:8000 bagis får du ju igen lätt genom att sälja några få delar från den om de skulle visa sig att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga upp den så jag hade helt klart slagit till :-)


håller absolut med!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby torake » Wed 10 Jul, 2013 19:45

pasi wrote:
DieselThomsen wrote:8000 bagis får du ju igen lätt genom att sälja några få delar från den om de skulle visa sig att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga upp den så jag hade helt klart slagit till :-)


håller absolut med!


Kan ju vara lite knepigt att ta reda på om det är ekonomiskt försvarbart att reparera den, utan att spendera pengar som han inte får tillbaka. Många fel märks inte förrän man börjar använda bilen ordentligt. Det är därför det är så marigt att köpa en bil som inte funkar korrekt vid provkörningen, gäller alla bilar, men spec. för W140 och M120 är att reservdelarna kostar lite mer än till en W124 med M104.

Finns en till W140, en 400 som slumpas bort för 8000kr på blocket om det är någon här som är hugad.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby pasi » Wed 10 Jul, 2013 20:14

torake wrote:
pasi wrote:
DieselThomsen wrote:8000 bagis får du ju igen lätt genom att sälja några få delar från den om de skulle visa sig att det inte är ekonomiskt försvarbart att laga upp den så jag hade helt klart slagit till :-)


håller absolut med!


Kan ju vara lite knepigt att ta reda på om det är ekonomiskt försvarbart att reparera den, utan att spendera pengar som han inte får tillbaka. Många fel märks inte förrän man börjar använda bilen ordentligt. Det är därför det är så marigt att köpa en bil som inte funkar korrekt vid provkörningen, gäller alla bilar, men spec. för W140 och M120 är att reservdelarna kostar lite mer än till en W124 med M104.

Finns en till W140, en 400 som slumpas bort för 8000kr på blocket om det är någon här som är hugad.


det är aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa bil överhuvudtaget, jag ville bara få en till mb ägare hit till forumet :lol: Nej men det är som ni säger, är man inte kunnig att mecka själv så är det nog ingen bra ide men jag tror fortfarande man får mer för den än 8000kr av att sälja den i delar i värsta fall.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby torake » Wed 10 Jul, 2013 22:00

Ett alternativ om man har gott om tid är ju att göra som GUS här på forumet gjorde, köpte två bilar (R129 V12) med lite olika fel och plockade ihop dom till en fungerande bil, och lärde sig massor på kuppen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Är spekulant på en -93 600 SEL tips

Postby Fotografen » Wed 10 Jul, 2013 23:37

Den modellen är inte så dum men det kräver att man har plats för två bilar inomhus. Ingen bil mår bra av att bli stående ute, speciellt inte dessa.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest