om tillval/utrustning S-klass genom åren
1. Vad är det för "isolerglas /dubbla glas" som vissa S-klass bilar har?
Är det för att hålla temperaturen mycket bättre i kupén
(låter ju lockande i vinter-rusket) samt ljud absorbering.
2. Night Assistance (som nu lanseras till bla nya E-klassen oxå)
någon som har erfarenhet av den?
fungerar den i dimma, regn, med bländande bilar etc?
Sist , fanns det inte att välja
till S-klass för några år sedan. Ett slags inbyggt filter i framrutan?
som tonade ner starka ljuskällor (ex mötande bilar kvällstid) och som var kraftigare
nära förarens A-stolpe (som sig bör i högertrafik)
/intressant veta om det i realiteten är fördel med S-klass vintertid. då menar jag
från W126-till idag W221
Erfarenhet? [Isolerglas] + [Nightvision]
Re: Erfarenhet? [Isolerglas] + [Nightvision]
Fra og med W221 så fikk alle biler med nightvision IR-glass..
Men, vet at flere Mercedes modeller har blitt levert med varmedempende glass, helt tilbake til 94 (som jeg vet om)
Jeg hørte at W221 ble levert med IR-glass, så ikke to S-klasser skulle blende hverandre i nattemørket (Hvis begge sjåfører brukte Nightvision samtidig.) Ettersom nighvision er IR-lys.
Fra og med W140 så ble dobbelt glass levert som stadard til S-klasse.. Men, det var kun på W140 at glasset var 10mm tykt. På W220 var tykkelsen redusert til ca 7mm. Men fremdeles med luft/gassfyllt rom imellom.. Hva tykkelsen er på W221 vet jeg ikke..
Eneste opplagte fordelen med S-klasse på vinterveier er vel at den er noen hakk mer komfortabel enn "alle" andre biler på veien.. Ellers er jo motorer, klima, tyngde osv osv.. Omtrent likt på store sedaner..
Men, vet at flere Mercedes modeller har blitt levert med varmedempende glass, helt tilbake til 94 (som jeg vet om)
Jeg hørte at W221 ble levert med IR-glass, så ikke to S-klasser skulle blende hverandre i nattemørket (Hvis begge sjåfører brukte Nightvision samtidig.) Ettersom nighvision er IR-lys.
Fra og med W140 så ble dobbelt glass levert som stadard til S-klasse.. Men, det var kun på W140 at glasset var 10mm tykt. På W220 var tykkelsen redusert til ca 7mm. Men fremdeles med luft/gassfyllt rom imellom.. Hva tykkelsen er på W221 vet jeg ikke..
Eneste opplagte fordelen med S-klasse på vinterveier er vel at den er noen hakk mer komfortabel enn "alle" andre biler på veien.. Ellers er jo motorer, klima, tyngde osv osv.. Omtrent likt på store sedaner..
Re: Erfarenhet? [Isolerglas] + [Nightvision]
Precis, såg att det nu hette NightAssistance plus i Sklass
när E-klassen nu fick det . undra vad som skiljer dem åt
ex W140 med tjocka rutor eller modernare Sklass med gasfylld (halogen?) mellanspalt:
- är skillnaden så stor?
- håller kupen kvar värmen med 10 % ökning eller pratar vi 100 % relativt normala rutor.
W220 -framåt :
Har webasto & kupevärmare med fjärrkontroll ?
Hur fungerar detta (effekt,timer?, inställningar)
tack Erig GT " btw har du läst Lars Myttings "hästkrafter" ?
när E-klassen nu fick det . undra vad som skiljer dem åt
ex W140 med tjocka rutor eller modernare Sklass med gasfylld (halogen?) mellanspalt:
- är skillnaden så stor?
- håller kupen kvar värmen med 10 % ökning eller pratar vi 100 % relativt normala rutor.
W220 -framåt :
Har webasto & kupevärmare med fjärrkontroll ?
Hur fungerar detta (effekt,timer?, inställningar)
tack Erig GT " btw har du läst Lars Myttings "hästkrafter" ?
Re: Erfarenhet? [Isolerglas] + [Nightvision]
Hei.
Nei, har ikke lest den.. (Har du en link ?)
Vet ikke om de store forskjellene på Night Assistance og NA Plus..
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... 9845.shtml
Men, jeg tror det kan ha noe med objekt-gjenkjenning å gjøre.. Dvs Plus ser ut til å kunne gjenkjenne f.eks. personer i kameraområdet..
Mercedes blir vel også levert med "film" på vinduene, i f.eks. Arabiske land, for å redusere varmen inn i bilen..
Doble glass gir nok en viss økning i isoleringsevne. Både mot varme og kulde.. Men, et av de viktigste poengene med disse glassene var vistnok støyisolering..
Webasto med fjernkontroll er ikke en Mercedes-ting.. Dette er vel Webasto selv som har funnet på. Med fjernkotroll kan du selv skru på motor/kupevarmer før du går ut i bilen.. Selv om bilen ikke er tilkoblet strøm..(240Volt)
Du er da ikke avhengig av å vite nøyaktig når du skal reise, du bare trykker på fjernkotrollen 15-20min FØR du skal reise..
Med timer, så er du avhengig av å vite når du skal reise.. For da å programmere inn at den starter ca 15-30min FØR du kommer ut..
Ellers så gjør jo begge samme jobb.. Dvs de varmer opp vannet og sirkulerer lufta i kupeen, så bilen blir varmere..
Har man eldre utgaver av Webasto, med timer f.eks., så kan man kjøpe et kit fra Webasto og oppgradere til fjernkontroll vistnok.
Nei, har ikke lest den.. (Har du en link ?)
Vet ikke om de store forskjellene på Night Assistance og NA Plus..
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... 9845.shtml
Men, jeg tror det kan ha noe med objekt-gjenkjenning å gjøre.. Dvs Plus ser ut til å kunne gjenkjenne f.eks. personer i kameraområdet..
Mercedes blir vel også levert med "film" på vinduene, i f.eks. Arabiske land, for å redusere varmen inn i bilen..
Doble glass gir nok en viss økning i isoleringsevne. Både mot varme og kulde.. Men, et av de viktigste poengene med disse glassene var vistnok støyisolering..
Webasto med fjernkontroll er ikke en Mercedes-ting.. Dette er vel Webasto selv som har funnet på. Med fjernkotroll kan du selv skru på motor/kupevarmer før du går ut i bilen.. Selv om bilen ikke er tilkoblet strøm..(240Volt)
Du er da ikke avhengig av å vite nøyaktig når du skal reise, du bare trykker på fjernkotrollen 15-20min FØR du skal reise..
Med timer, så er du avhengig av å vite når du skal reise.. For da å programmere inn at den starter ca 15-30min FØR du kommer ut..
Ellers så gjør jo begge samme jobb.. Dvs de varmer opp vannet og sirkulerer lufta i kupeen, så bilen blir varmere..
Har man eldre utgaver av Webasto, med timer f.eks., så kan man kjøpe et kit fra Webasto og oppgradere til fjernkontroll vistnok.
Re: Erfarenhet? [Isolerglas] + [Nightvision]
TRUCKER wrote:W220 -framåt :
Har webasto & kupevärmare med fjärrkontroll ?
Hur fungerar detta (effekt,timer?, inställningar)
Jag har haft en originalmonterad Webasto på en W220 -05. Standheizung som tysken säger, utrustningskod 228. Antingen kunde man ställa in starttiden med timern, annars startade man värmaren med den medföljande original-fjärren.
Beroende på hur temperatur och klimat varierar det givetvis hur lång tid det tar för bilen att bli varm, men har för mig att värmaren gick i 60 minuter och då ska det mycket till om inte bilen blivit uppvärmd.
///Markus -73
CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Erfarenhet? [Isolerglas] + [Nightvision]
w140 hade då feta rutor för att ta ner volym, står i broschyren jag har :)
Re: Erfarenhet? [Isolerglas] + [Nightvision]
Mig veterligen har S-klass i 140-serien dubbla rutor.
Anledningen till detta var dels att det ger mindre imma, och dels att det ökar ljudisoleringen.
Anledningen till detta var dels att det ger mindre imma, och dels att det ökar ljudisoleringen.
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests