20130902:
Bilen avställd för vintern, vinterprojektlista finns här: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=62398&p=698984#p698984
20130328:
Sportlinechassi monterat, endast MB originaldelar använt. Fjädrar, stötdämpare, krängningshämmare runt om. Alla åtta stag samt uppfästningar till bakvagnen bytta. Olja i klumpen bytt. Längsgående bromsrör som löper under bakvagnen bytt.
20130303:
Bilen påställd, har en hel del kvar på projektlistan innan sommaren, men lite tid (nystartad företagare och gravid sambo) har gjort att jag inte hunnit så långt jag velat. Men det finns tid ännu. :)
20121028:
Bilen avställd för en månad sedan, här ser du min vinterprojektlista förutom att jag ska ha på Sportlinechassi;
viewtopic.php?p=664157#p664157
20120819:
Lägger upp gamla bilder som försvunnit i tråden, håll utkik. I övrigt har bilen fått ny bakruta monterad av Mercedes efter felmontering. Mycket nöjd är jag! Nytt glas både fram och bak gör verkligen skillnad.
20120711:
Lite uppdaterad text kommer här då nedan är snart två år sedan. Jag sålde förresten av CE:n nästan direkt efter jag köpte 420:an, numera kör jag Toyota Avensis kombi -04 som bruksbil.
I stora drag har jag gjort följande på min E420; hellack, rostfritt avgas från Feritta inkl racekat, kabelhärva i motorrum och renoverad AC. Allt övrigt finns listat nedan!
Bilder finns i drösvis i tråden från och med sida 3, bland annat från omlackeringen.
Så här ser bilen ut i maj 2014:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
20101121:
Jahopp då var det dags för ny finbil/sommarmerca. Farsan har ju en 500E, jag brukar min 300CE. Dags för mellantinget, nämligen en E420!
Bilen har gått hela 31k mil, men är helt vansinnigt skött av samme ägare sen 2000 då han tog hem den från Tyskland vid 6900 mil. Har kvitton på 40k sen 2009-10 till nu - det är vad jag gav för bilen... Och det bara fortsätter bakåt, en hel mapp med hundratals kvitton och dokumentation. Fullstämplad servicebok på aukt. MB firma - kort sagt gubben har älskat bilen.
Inredningen är helt sjukt pedantskött - han sa på telefon att den var perfekt, jag drog lite på munnen då jag hört den förut, särskilt om en vagn som gått så långt. Men han hade rätt, den ser ut att ha gått 10k mil, max.
Nu är ju inte allt guld och gröna skogar, tre små rostställen har jag hittat, den värsta på taket vid bakrutelisten, finns bild. Men jag lämnar in och får det åtgärdat nu under vintern.
Förra året köptes Michelin Pilot sport för 11k runt om som ligger på AMG-fälgarna. Vinterpuckar finns på original alufälg, som jag inte sett men jag antar att det är 8håls 16".
Becker Traffic Pro navi som är lite äldre men funkar finfint, håller på att tanka ner kartor till den nu. Kul grej om inte annat, väldigt fint ljud i den och den har aux-in så det är bara att plugga in Iphonen.
Skinnet måste vara någon designospecialare - det är en kvalitet och färg jag inte sett tidigare. Ska forska lite mer i det!
Att göra:
* Rostlagning/hellack - DONE
* Montera halvljusautomatik - DONE
* Motortvätt - DONE
* Fixa flimrande/glapp belysning i instrumentklustret - DONE
* Provtrycka/testa/serva AC:n - DONE
* Koppla in Iphonekabel till stereon - DONE
* Montera snabbkoppling till CTEK-laddaren - DONE
* Nytt torkarblad - DONE
* Fixa vindrutespolningen - DONE, det var motorn som lagt av, satte i en beg. fungerande original.
* Montera ur HID-kitet och dit med original halogen - DONE
* Nya alu-regplåtshållare och nya skyltar - DONE
* Göra rent och fixa eventuell rost under Saccoplanken - DONE
* Feritta helsystem - DONE
* Ny multispak - DONE
* Justera gasreglage - DONE
* Byta bromsbelägg runt om - DONE
* Byta framruta - DONE
* Byta lampa i en ventilationsrulle - DONE
* Limma dörrsida som släppt vid stolsreglaget - DONE
* Nya centrumkåpor till fälgarna - DONE
* Aluminiumpedaler - DONE
* Byta antennspröt - DONE
* Nya framskärmar utan blinkers, hämtade och klara för lack - DONE
* Chip - DONE och UNDONE
* First Gear Switch - DONE
* Brandsläckarsats - DONE
* Högtalare fram och bak - DONE
* Eljusterbar rattstång, levererad och väntar på montering
* Kabelhärva motor byte - DONE
* Justera framdörr så den inte studsar - DONE
* Byte lampglas - DONE
* Uppgradering till 334 mm bromsskivor fram och 300 mm bak med Brembo aluok fram. - DONE
* Montera Wavetrac LSD
* "Belysningspaket", alltså belysta speglar i solskydd, instegsbelysning samt bakre läslampor - DONE instegsbelysning kvar
* Original Oris avtagbar dragkrok ska monteras - DONE
Bilder finns vidare i tråden!
MB E420 -94 (W124)
MB E420 -94 (W124)
Last edited by doolar on Fri 19 Apr, 2013 23:50, edited 81 times in total.
Re: MB E420 -94 (W124)
inte mej heller
Jag kör hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
W123 DIESEL~274HK OM605 6MM PUMP
W124 DIESEL~425HK OM606 7MM PUMP
W124 DIESEL~360HK OM603 7,5MM PUMP
W202 DIESEL~xxxHK OM604 7,5MM PUMP (omslipning kammar,Volvo ventilfjäder,varva 7200)
Re: MB E420 -94 (W124)
Inte mig heller, men låter onekligen som en sjujäkla trevlig 124a!
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: MB E420 -94 (W124)
Hade gjort fel - nu ska det funka med bilderna. Kommer bättre bilder senare!
Re: MB E420 -94 (W124)
Japp! Nu funkar bilderna!
Re: MB E420 -94 (W124)
Satan vad fin!! Alltid kul med massa utrustning som dock verkar vara mer regel än undantag på 124 v8or. Jäkligt läcker färgkombo som sagt
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
Re: MB E420 -94 (W124)
Feliks wrote:Satan vad fin!! Alltid kul med massa utrustning som dock verkar vara mer regel än undantag på 124 v8or. Jäkligt läcker färgkombo som sagt
Tackar, ja jag är så sjukt nöjd - blev kär i färgen omedelbart. Ska bli galna putsen på den här kärran är det tänkt... :)
Men jag bara måste ta den till jobbet i morgon, så lite skitig får den bli innan jag ställer in den i garaget.
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: MB E420 -94 (W124)
Riktigt fin, hoppas den så kommer förbli och inte pimpas sönder. :)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: MB E420 -94 (W124)
Cpt Tuttle wrote:Riktigt fin, hoppas den så kommer förbli och inte pimpas sönder. :)
Nejdå jag är 35 år och gillar hyfsat original. Gubben som haft den innan mig har faktiskt monterat xenon, det ska bort, funkar ju sådär och ser rätt danmobility ut.
Re: MB E420 -94 (W124)
Grattis till en fin bil, i ett ovanligt trevligt originalskick!
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: MB E420 -94 (W124)
Grattis till en mycket fin bil!
Jag måste stilla V8 begäret snart, innan sommarn ska jag ha en det har jag bestämt
Jag måste stilla V8 begäret snart, innan sommarn ska jag ha en det har jag bestämt
CLS350CDI 4Matic
- Mr-sportline
- Guru
- Posts: 2768
- Joined: Mon 20 Mar, 2006 12:51
- Location: Kiruna
- Contact:
Re: MB E420 -94 (W124)
Mimmi wrote:Grattis till en fin bil, i ett ovanligt trevligt originalskick!
tyvär inte original med tanke på sätena o dörrsidorna.
men ruskigt fin är den
Re: MB E420 -94 (W124)
Mr-sportline wrote:Mimmi wrote:Grattis till en fin bil, i ett ovanligt trevligt originalskick!
tyvär inte original med tanke på sätena o dörrsidorna.
men ruskigt fin är den
Hej!
Jaså. Var inte det något sorts tillval tror Du? Ja jag vet inte, jag kan inte så mycket om sådana saker beträffande Mercedesvagnar. Men snygg är inredningen i all fall, mycket snyggare än helsvart enligt MIN åsikt.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: MB E420 -94 (W124)
Hej!
För att åtgärda rosten på taket riktigt seriöst måste rutan demonteras. Jag kan nästan gå ed på att rosten spridit sig ner under listen, ända till plåtfalsen. Jag är så gammalmodig att jag hade blästrat och tennat upp en sådan skada. Men vem vet, det kanske finns fullt dugliga plastspackelprodukter i dag...
Svårt bara att få till en riktigt fin fläckbättring på en metallic, men en skicklig lackerare kan bryta lacken så att den stämmer, bilen är ju såpass gammal att ny och gammal lack avviker i kulören (höjden), och lägga en meryta som poleras ihop. Jag har sett sådana exempel som blivit toppenbra, till och med på guldmetallic...
Men så fin som bilen ser ut och verkar vara är det värt det!
Ju mer jag tittar på bilderna desto mer sugen blir jag på att försöka få tag på en bil av den typen. Men det är nog blott en dröm, jag har helt enkelt inte råd efter vad det ser ut.
För att åtgärda rosten på taket riktigt seriöst måste rutan demonteras. Jag kan nästan gå ed på att rosten spridit sig ner under listen, ända till plåtfalsen. Jag är så gammalmodig att jag hade blästrat och tennat upp en sådan skada. Men vem vet, det kanske finns fullt dugliga plastspackelprodukter i dag...
Svårt bara att få till en riktigt fin fläckbättring på en metallic, men en skicklig lackerare kan bryta lacken så att den stämmer, bilen är ju såpass gammal att ny och gammal lack avviker i kulören (höjden), och lägga en meryta som poleras ihop. Jag har sett sådana exempel som blivit toppenbra, till och med på guldmetallic...
Men så fin som bilen ser ut och verkar vara är det värt det!
Ju mer jag tittar på bilderna desto mer sugen blir jag på att försöka få tag på en bil av den typen. Men det är nog blott en dröm, jag har helt enkelt inte råd efter vad det ser ut.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 34 guests