vad styr tomgången på 560sec?
Re: vad styr tomgången på 560sec?
tack för bra tips. ska kolla lite nu
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
Re: vad styr tomgången på 560sec?
brolle87 wrote:tack för bra tips. ska kolla lite nu
Några länktips som kanske kan hjälpa (om du nu inte redan löst problemet)
http://www.mbcoupes.com/repairarticles/idlecontrol/highidle.htm
http://www.slack.net/~thundt/mercedes/high_idle_hell.htm
http://www.xs4all.nl/~master99/slc/gif/k_e_jetronic/k_e_jetronic.htm#distrib
Den sista länken är ju för 4-cylindriga motorer, men ändå, lite översikt ger den ju.
Hoppas det hjälpte lite iallafall
MB 500 SEC -84 (glidaren)
Miata -90 (leksaken)
Jaguar XJ 3,2 executive -97 (bruksbilen)
Mitsubishi Colt CZ3 -07 (den helt onödiga firmabilen)
Miata -90 (leksaken)
Jaguar XJ 3,2 executive -97 (bruksbilen)
Mitsubishi Colt CZ3 -07 (den helt onödiga firmabilen)
Re: vad styr tomgången på 560sec?
bra! verkar som att jag ska kolla krets-kortet som beskrivs i texten. den andra prylen verkar funka bra
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,
Re: vad styr tomgången på 560sec?
Jag har också vrålhög tomgång på min 500sel -85, den går nästan upp till 2000rpm vid kallstart och ner till runt 1500rpm när den är varm.
Någon som vet vad det kan vara?
Någon som vet vad det kan vara?
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: vad styr tomgången på 560sec?
Tomgången är automatisk.justeringsventilen är monterad långtfram på motor i mitten strax
bakom fördelaren,ca112cm lång 2cm i diameter en elkontakt med 2st anslutningar-
knacka på den,den kan kärva.Styrenheten på en 560 sitter monterad i höger fotutrymme.
Stor som ett cigarettpaket.Det brukar stå lerlaufregler på lådan(betyder tomgångsregulator)
Det är ovanligt att den är defekt.Kolla reglesventilen noga.Kolla även tomgångskontakten,
är det avbrott i den brukar tomgången hamna på ca 1000rpm.
bakom fördelaren,ca112cm lång 2cm i diameter en elkontakt med 2st anslutningar-
knacka på den,den kan kärva.Styrenheten på en 560 sitter monterad i höger fotutrymme.
Stor som ett cigarettpaket.Det brukar stå lerlaufregler på lådan(betyder tomgångsregulator)
Det är ovanligt att den är defekt.Kolla reglesventilen noga.Kolla även tomgångskontakten,
är det avbrott i den brukar tomgången hamna på ca 1000rpm.
Re: vad styr tomgången på 560sec?
Litet tips som har visat sig ganska ofta vara ett problem med tomgång styrning
Kontakten på spjällhuset
Mät den
3 stift finns där i kontakten 1-2-3
Stift 2 är gemensamt stift
Mät vid stift 1 stängt spjäll läge då ska vara 0ohm mellan stift 1och2 som då indikerar tomgång
Stift 3 indikerar fullast och ska vid fullt öppet hus visa 0 ohm
Mellan stift 2 och 3
Hoppas det löser sig
Kontakten på spjällhuset
Mät den
3 stift finns där i kontakten 1-2-3
Stift 2 är gemensamt stift
Mät vid stift 1 stängt spjäll läge då ska vara 0ohm mellan stift 1och2 som då indikerar tomgång
Stift 3 indikerar fullast och ska vid fullt öppet hus visa 0 ohm
Mellan stift 2 och 3
Hoppas det löser sig
Return to “S-Klass, CL-Klass, CLS och Maybach”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests