oljetrycksmätare
-
- Proffs
- Posts: 297
- Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
- Location: malå
- Contact:
oljetrycksmätare
äre givarn de är fel på när mätaren står i topp hela tiden. även med motorn av
nuvarande bilar:
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: oljetrycksmätare
När det är givarfel brukar det bli tvärt om inget eller litet utslag. Tror felet är i instrumentet.
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
-
- Proffs
- Posts: 297
- Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
- Location: malå
- Contact:
Re: oljetrycksmätare
hmm har ju faktiskt bytt instrument
nuvarande bilar:
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
Re: oljetrycksmätare
Mercedes-Benz wrote:När det är givarfel brukar det bli tvärt om inget eller litet utslag. Tror felet är i instrumentet.
Har för mig att trasig givare kan visa max oljetryck hela tiden, däremot om nålen inte droppar när tändningen är av så tyder väl det på fel i mätarhuset?
Re: oljetrycksmätare
Mercedes-Benz wrote:När det är givarfel brukar det bli tvärt om inget eller litet utslag. Tror felet är i instrumentet.
Är du säker ?
Min bil visar 3kg på mätaren och larmar för låg oljenivå.... Båda dessa funktioner la av samtidigt.
Starten la av före går ej att starta på nyckel... måste tjuvkoppla den.
Olja finns och trycket har varit max förut vid körning.
Båda dessa funktioner +nån form av startspärr finns kopplade i nedre motorkablaget.
Finns det nån forumräv som kan ge lite ljus åt detta ?
Kanske vi är många som har start och oljegivare / oljetrycksproblem pga nedre motorkablage fel ?
Jag har beställt nytt nedre motorkablage på väg från Tyskland.
Återkommer efter utbyte.
Ronny
- Mercedes-Benz
- Guru
- Posts: 4330
- Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
- Location: Södertälje
Re: oljetrycksmätare
Helt säker kan man inte vara, vet bara 3 konstaterade fall för mig och för vänner där trasig givare gett 0 utslag på mätaren.
Tor Andersson
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85
Re: oljetrycksmätare
Ibland går mätaren på max när den är ur funktion. Vad det beror på vet jag inte.
Är den på max även när tändningen är av har troligen visaren fastnat på något sätt.
Är den på max även när tändningen är av har troligen visaren fastnat på något sätt.
Re: oljetrycksmätare
ta av sladden på givaren och testa slå på tändningen.
då står den nog inte i topp längre!
då står den nog inte i topp längre!
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
Re: oljetrycksmätare
Är nålen i topp så har säkert mätaren för oljetrycket brunnit, hade det varit givaren så hade den visat 0 vid nyckel avstängning
Det finns bara 2 bilar en ny och en begagnad mercedes
Nuvarande
C200 CDI -10 aut sandbeige.met
300D -88 aut Perlmuttgrau.met (originalbil med låga mil)
300D -92 man Bornit.met
Audi 100 2,3E -93
Tidigare åkdon
E300TDT -98 aut 891 Alexandritgruen http://www.garaget.org/?car=336085
300TD -93 Man 744 Briliantsilber (FXX703)
230E -87 (ut 88 ) Aut 702 Rauchsilber met (EMN547)
200 86 Man 568 signalrot (gav bort den)
Volvo 242GT -78
Ford Granada 2,6L -76
Volvo 142 -72,-74
Toyota Corolla -76
Nuvarande
C200 CDI -10 aut sandbeige.met
300D -88 aut Perlmuttgrau.met (originalbil med låga mil)
300D -92 man Bornit.met
Audi 100 2,3E -93
Tidigare åkdon
E300TDT -98 aut 891 Alexandritgruen http://www.garaget.org/?car=336085
300TD -93 Man 744 Briliantsilber (FXX703)
230E -87 (ut 88 ) Aut 702 Rauchsilber met (EMN547)
200 86 Man 568 signalrot (gav bort den)
Volvo 242GT -78
Ford Granada 2,6L -76
Volvo 142 -72,-74
Toyota Corolla -76
- DieselThomsen
- Hedersmedlem
- Posts: 1217
- Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
- Location: Nyköping
- Contact:
Re: oljetrycksmätare
Kan ju vara så enkelt som kabelbrott, rycker man sladden från givarn går ju mätarn i topp.
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU
Re: oljetrycksmätare
DieselThomsen wrote:Kan ju vara så enkelt som kabelbrott, rycker man sladden från givarn går ju mätarn i topp.
Det är motorkablaget Gerd Det är motorkablaget Gerd som dom borde sagt på macken....
-
- Proffs
- Posts: 297
- Joined: Tue 13 Apr, 2010 11:34
- Location: malå
- Contact:
Re: oljetrycksmätare
min den går ner när jag vrider av nyckeln. ska försöka kolla kabeln nån dag
nuvarande bilar:
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
compakt 240D Bruks
compakt 220D Rosthögen som blir finare
compakt 240D 3.0 min å en polares
compakt 220D reservdels
compakt 220D Till salu
w123 200D -80 Snik auktionsfynd
w124 300D -88 87000 milarn
w126 500SEL-85
W110 240D Projekt till salu
Cheva Impala -65 350
Re: oljetrycksmätare
malåraggarn wrote:min den går ner när jag vrider av nyckeln. ska försöka kolla kabeln nån dag
Samma gör min. Har nu bytt nedre motorkablaget och oljenivåkontakten i tråget eftersom den fellarmade på oljenivån, den vill fortfarande inte starta på nyckel men startmotorn snurrar när jag tjuvkopplar den dock utan att starta.... BARA oljetrycksgivaren kvar att byta nu så får man väl se sen....
Re: oljetrycksmätare
Merc_TE wrote:malåraggarn wrote:min den går ner när jag vrider av nyckeln. ska försöka kolla kabeln nån dag
Samma gör min. Har nu bytt nedre motorkablaget och oljenivåkontakten i tråget eftersom den fellarmade på oljenivån, den vill fortfarande inte starta på nyckel men startmotorn snurrar när jag tjuvkopplar den dock utan att starta.... BARA oljetrycksgivaren kvar att byta nu så får man väl se sen....
Har nu bytt även oljetrycksgivaren utan resultat, efter bytet låg fortfarande oljetrycksmätaren på 3 kg med motorn av med tändningen på.. Bytte då OVP relät... då gick oljetrycksmätaren ned till 0kg... men bilen startar fortfarande inte Bränslepumpen är utan ström, de säkringar som jag ser är OK nån som vet om det finns fler säkringar till bensinpumpen ?
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: oljetrycksmätare
Merc_TE wrote:Merc_TE wrote:malåraggarn wrote:min den går ner när jag vrider av nyckeln. ska försöka kolla kabeln nån dag
Samma gör min. Har nu bytt nedre motorkablaget och oljenivåkontakten i tråget eftersom den fellarmade på oljenivån, den vill fortfarande inte starta på nyckel men startmotorn snurrar när jag tjuvkopplar den dock utan att starta.... BARA oljetrycksgivaren kvar att byta nu så får man väl se sen....
Har nu bytt även oljetrycksgivaren utan resultat, efter bytet låg fortfarande oljetrycksmätaren på 3 kg med motorn av med tändningen på.. Bytte då OVP relät... då gick oljetrycksmätaren ned till 0kg... men bilen startar fortfarande inte Bränslepumpen är utan ström, de säkringar som jag ser är OK nån som vet om det finns fler säkringar till bensinpumpen ?
Har du original fjärrlås så får du ingen ström till bränslepump och tändning när startspärren är i, men startmotorn ska fortfarande gå. Om man inte låser upp bilen med fjärrkontrollen utan med nyckel på passagerarsidan så går inte startspärren ur. Men eftersom din startmotor inte gick heller så låter det som det kan vara nåt i tändningslåset eller kanske OVP-relät som är dåligt.
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests