W116 Projektet
Re: W116 Projektet
Är det lätt att få ut fram och bakrutan utan att förstöra dem?
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W116 Projektet
Framrutan ar ganska latt, ta bort den med kromlisten i. Bakrutan, dar sitter kromlisten i clips och skall tas bort innan rutan.
Det ar sa jag kommer ihag det, lycka till.
Det ar sa jag kommer ihag det, lycka till.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: W116 Projektet
Det låter som att du har kommit igång igen, Anders. Väntar med spänning på nya bilder!
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W116 Projektet
aroncbds wrote:Det låter som att du har kommit igång igen, Anders. Väntar med spänning på nya bilder!
Inte så mycket bilder, men har plockat ut innertaket, framrutan och bakrutan.
âr det meningen att man ska ta innertaket och själva luckan ihop. Var lite tungt och besvärligt? Eller kan man få bort själva plåtluckan först?
Att få ut rutorna var inte jätte enkelt. De var rejält med lim. Se bilder. Behöver de limmas eller håller det tätt ändå.
Skar bort ytterdelen på listen först och började trycka och peta i limskarven försiktigt. Tyvärr sprack framrutan. Den var ju inte sp fräsch men det var ju synd ändå. Vet inte hur det är att få tag i en annan? Bak använde jag wurths limlösare, det var riktigt effektivt. Rutan sprack inte, men tyvärr lossnade kontakterna till värmen i rutan. De satt ju genom listen, genom en slits i metallen. Hade nog gått bra om det inte varit fullt med stenhårt lim.(översta och understa bilden) Vet inte om det går att limma tillbaka dem , med något lim som leder ström. Rutan är dock inte helfräsch, så man kanske ska byta?
Re: W116 Projektet
Litegrann samma frågor jag hade när jag plockade ut mina rutor... Lyckades liksom du spräcka framrutan.AN wrote:Inte så mycket bilder, men har plockat ut innertaket, framrutan och bakrutan.
âr det meningen att man ska ta innertaket och själva luckan ihop. Var lite tungt och besvärligt? Eller kan man få bort själva plåtluckan först?
Att få ut rutorna var inte jätte enkelt. De var rejält med lim. Se bilder. Behöver de limmas eller håller det tätt ändå.
Skar bort ytterdelen på listen först och började trycka och peta i limskarven försiktigt. Tyvärr sprack framrutan. Den var ju inte sp fräsch men det var ju synd ändå. Vet inte hur det är att få tag i en annan? Bak använde jag wurths limlösare, det var riktigt effektivt. Rutan sprack inte, men tyvärr lossnade kontakterna till värmen i rutan. De satt ju genom listen, genom en slits i metallen. Hade nog gått bra om det inte varit fullt med stenhårt lim.(översta och understa bilden) Vet inte om det går att limma tillbaka dem , med något lim som leder ström. Rutan är dock inte helfräsch, så man kanske ska byta?
Vad gäller ny ruta, rek. jag att du kollar med Dan Lif på Veterangaraget, mycket bra kille, (http://www.veterangaraget.com/). Det finns också en specialiserad veteranbilglasmästare som jag inte kommer ihåg adressen till för tillfället, men ska kolla på detta när jag kommer hem! Sedan kan du också kolla på http://www.mbclassics.de/ eller http://www.niemoeller.de/ eller http://www.db-depot.de.
Jag ska snart sätta tillbaka min bakruta, så jag undrar också om den behöver limmas tillbaka. Det var samma lim på min W114-coupé som du hade på rutramen, fast det kanske enbart har till uppgift att fästa innertaket mot rutramen(?)
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W116 Projektet
Om nya är dyra sa har jag bra begagnade.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: W116 Projektet
kentapenta wrote:Om nya är dyra sa har jag bra begagnade.
Har du bak också, med fungerande värme?
Hur bar du dej åt för att få ut dem hela, de var väl lika mycket lim på dina?
- kentapenta
- Hedersmedlem
- Posts: 1565
- Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
- Location: tingsryd
Re: W116 Projektet
Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.
Re: W116 Projektet
kentapenta wrote:Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.
Det där med transport kanske går att lösa i början på Maj, då Sydsvenska rallyt går i Tingsryd...
Re: W116 Projektet
varför är det så mycket lim?måste man ha det när man återmonterar?
på fenan min var det massor med lim på bakrutan som jag slipad bort nu:
kommer den att lläcka som ett såll då när jag monterar tillbaka den?
på fenan min var det massor med lim på bakrutan som jag slipad bort nu:
kommer den att lläcka som ett såll då när jag monterar tillbaka den?
220b 61a
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
170s 50a http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... t-rod-quot
Re: W116 Projektet
Undrar exakt samma sak...peewee wrote:varför är det så mycket lim?måste man ha det när man återmonterar?
på fenan min var det massor med lim på bakrutan som jag slipad bort nu:
kommer den att lläcka som ett såll då när jag monterar tillbaka den?
Aron - Programmerare - garaget.org/aroncbds
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Mercedes-Benz - A little bit of practical poetry...
Nuvarande:
S210 320 CDI - 2001
W210 300 DT - 1999 (Till projekttråd)
W124 200 D - 1992 (Till projekttråd)
W114 250CE - 1972 "3.0-edition" (totalrenoverad - Till fotoalbum, Till projekttråd)
W115 240D 3.0 1975
Gamla:
S210 220 CDI - 1999
W124 300 DT - 1992
W114 250CE - 1971
W115 240D 3.0 - 1975
W123 300D - 1977
W123 240D - 1979
Re: W116 Projektet
Är väl mest när gummilisterna är gamla som det krävs mycket tätning. Med nya lister håller det tätt med väldigt lite.
Re: W116 Projektet
Jag har själv dragit i fram och bakruta på min fena med nya lister utan att använda något tätningsmedel alls, jag har ett pyttelitet läckage på bakrutan men det tänkte jag täta med ett kitt som finns hos glasmästare som är speciellt framtagit till detta ändamål, jag vet inte vad produkten heter men det är av würths fabrikat men det finns säkert andra tillverkare. Det svåra med fenans rutor är dessa är så väldigt svängda så man måste centrera rutorna innan man börjar dra i dem med snöret, jag använde paraffinolja till att smörja in listen med innan jag drog i dem, detta dels för att den blir lite glattare, dels att man får en naturlig matt lyster på gummit( detta syns ju knappt bakom alla kromlister men jag vet ju det) Ang Kents rutor så är det väl bara att skära listen på hans 116 med en vass mattkniv så får du ju ut rutan hel, sedan skulle jag rekomendera att du beställer nya gummilister eftersom dessa är betydligt mycket trevligare att jobba med. I övrigt ett fantastiskt jobb du gör med denna bilen
Re: W116 Projektet
kentapenta wrote:Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.
Jo såhär i efterhand, om jag vetat att det var så mycket lim runt sladdarna och den lilla kontakten, hade nog tagit en roterande fil och slipat rent runt omkring.
Jag såg ju bara två sladdar som gick in i gummilisten. Ev återanvänder jag bakrutan, blir nog ingen vinterbil. Men fram är ju intressant. Hör av mej lite längre fram.
Re: W116 Projektet
Hynboholm wrote:kentapenta wrote:Jag har ingen borttagen, isafall får jag ta bort, men det är väl bara tva trådar.
Klart man måste vara forsiktig så att man inte skadar dom.
Problem ar frakten, det bästa hade varit om du kommit och hälsat på,
tagit minisemester till Småland.
Det där med transport kanske går att lösa i början på Maj, då Sydsvenska rallyt går i Tingsryd...
Vi kan ju höras om det.
Kör du rally eller?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests