Bilen vill inte gå i nån ordning och stannar rätt som det är och då måste man lyfta på luftrenar´n och trycka ner spjället som kärvat i stängt läge
Finns det nåt knep smörja nånstans-tillsats i bränsle eller är det byte av den delen som gäller.
Svårt att ens bli klok på hur man demonteras spjäll delen, verkar sitta ihop med pumpdelen.
Tacksam för ideer
Mvh Johny
Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Stora pojkar--Stora Leksaker
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Inte hundan kommer du åt spjället bara genom att lyfta på luftrenaren, du ser det väl inte ens?
Du måste ju först dessutom montera bort bränslefördelaren med den sammanbyggda luftvågen innan du kommer ner till spjället.
När du ändå har spjället åtkomligt, så är det ju inte så svårt att kontrollera och smörja gaslänkaget för det borde ju vara där som någon ledpunkt kärvar, eller?
Du måste ju först dessutom montera bort bränslefördelaren med den sammanbyggda luftvågen innan du kommer ner till spjället.
När du ändå har spjället åtkomligt, så är det ju inte så svårt att kontrollera och smörja gaslänkaget för det borde ju vara där som någon ledpunkt kärvar, eller?
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Hej!
Det måste vara KE-Jetronic på den bilen, och då är det luftvågen Du petar på när den är åtkomlig så som Du beskriver. Den kan komma fel om motorn vid något tillfälle "skjutit bakåt" så att det puffat i insuget. Denna skiva skall sitta mycket exakt centrerad i sidled samt måste även sitta exakt rätt i höjdled för att inte fastna i halsen.
Det måste vara KE-Jetronic på den bilen, och då är det luftvågen Du petar på när den är åtkomlig så som Du beskriver. Den kan komma fel om motorn vid något tillfälle "skjutit bakåt" så att det puffat i insuget. Denna skiva skall sitta mycket exakt centrerad i sidled samt måste även sitta exakt rätt i höjdled för att inte fastna i halsen.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Det är nog jag som förklarar dåligt det jag nog menar är det du kallar luftvåg som jag trycker på som hänger sig
den delen sitter ju hopsatt med bränslefördelaren som rören går ut ifrån.
Tomgången ligger på 1500-1600 varv vet inte var man reglerar för att sänka
När motorn tjuvstannar så får man lov att trycka ner spjället luftvågen för att kunna starta igen
Nåt verkar kärva
Mvh Johny
den delen sitter ju hopsatt med bränslefördelaren som rören går ut ifrån.
Tomgången ligger på 1500-1600 varv vet inte var man reglerar för att sänka
När motorn tjuvstannar så får man lov att trycka ner spjället luftvågen för att kunna starta igen
Nåt verkar kärva
Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Du verkar förstå vad jag menar Mimmi
Finns det nånstans att läsa sig till hur justeringen ska göras på vågen ?
Mvh Johny
Finns det nånstans att läsa sig till hur justeringen ska göras på vågen ?
Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Hej!
Tack!
Tyvärr är det inte Mercedes jag haft så mycket att göra med, vad avser KE-Jetronic. Tomgångsreglering kan ske på lite olika sätt på det systemet. Grundprincipen är att man släpper in luft via en By-passkanal. På vissa utföranden justerar man denna kanal manuellt med en skruv, men jag tror mig minnas att MB använde det systemet där tomgången sköttes av en tomgångsmotor.
Jag är alldeles säker på att det finns skriftliga anvisningar, ja, jag vet att det gör det. Tyvärr har jag inga anvisningar för detta själv, (jag arbetar inte längre på någon bilverkstad)) mina egna anvisningar gäller enbart de system jag haft/har privat. (avser BMW mc)
I de verkstadshandböcker för våra fabrikat samt i SI från Bosch fanns det noggrant beskrivet hur man gjorde alla justeringar. För att justera in luftvågen hade vi exempelvis ett specialverktyg som användes för att få alla mått exakt.
Men jag är säker på att det bland alla de duktiga Forumisterna finns någon som kan ge Dig exakta anvisningar, eller hänvisa till något ställe på "nätet" där jag också är övertygad om att det finns att läsa.
Edit. Det står säkert i WIS, och den är det säkert många som har tillgång till, så kanske Du kan få ett utdrag därur av någon?
Tack!
Tyvärr är det inte Mercedes jag haft så mycket att göra med, vad avser KE-Jetronic. Tomgångsreglering kan ske på lite olika sätt på det systemet. Grundprincipen är att man släpper in luft via en By-passkanal. På vissa utföranden justerar man denna kanal manuellt med en skruv, men jag tror mig minnas att MB använde det systemet där tomgången sköttes av en tomgångsmotor.
Jag är alldeles säker på att det finns skriftliga anvisningar, ja, jag vet att det gör det. Tyvärr har jag inga anvisningar för detta själv, (jag arbetar inte längre på någon bilverkstad)) mina egna anvisningar gäller enbart de system jag haft/har privat. (avser BMW mc)
I de verkstadshandböcker för våra fabrikat samt i SI från Bosch fanns det noggrant beskrivet hur man gjorde alla justeringar. För att justera in luftvågen hade vi exempelvis ett specialverktyg som användes för att få alla mått exakt.
Men jag är säker på att det bland alla de duktiga Forumisterna finns någon som kan ge Dig exakta anvisningar, eller hänvisa till något ställe på "nätet" där jag också är övertygad om att det finns att läsa.
Edit. Det står säkert i WIS, och den är det säkert många som har tillgång till, så kanske Du kan få ett utdrag därur av någon?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Hej!
Bifogar originalanvisningarna för hur man justerar in luftvågens skiva
Beträffande den för höga tomgången kan jag tänka mig två olika orsaker. Antingen har tomgångsmotorn fastnat i ett alltför öppet läge, eller så har du en läcka på insugsidan så att tomgången ej kan regleras ner ens med stängd tomgångsmotor.
Bifogar originalanvisningarna för hur man justerar in luftvågens skiva
Beträffande den för höga tomgången kan jag tänka mig två olika orsaker. Antingen har tomgångsmotorn fastnat i ett alltför öppet läge, eller så har du en läcka på insugsidan så att tomgången ej kan regleras ner ens med stängd tomgångsmotor.
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Tack för bilderna
Tyska är ju inte så lätt för den som inte kan men jag ser ju på bilderna att skivan inte får ta någonstans utan det måste vara spel runtom
Ska göra ett försök
Mvh Johny
Tyska är ju inte så lätt för den som inte kan men jag ser ju på bilderna att skivan inte får ta någonstans utan det måste vara spel runtom
Ska göra ett försök
Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
smulan wrote:Tack för bilderna
Tyska är ju inte så lätt för den som inte kan men jag ser ju på bilderna att skivan inte får ta någonstans utan det måste vara spel runtom
Ska göra ett försök
Mvh Johny
Ja men snälla nån då...
Dokumentet verkar inte finnas på svenska, men det finns på engelska om det skulle vara till någon hjälp:
Re: Fråga om luftspjäll på en -90 190 E 2,0
Problemet delvis fixat, jag fick tag i komplett luftvåg med bränslefördelare och tomgångsmotor på skroten för bra pris.
Efter att ha bytt så går ju motorn i ordning förutom tomgången.
När jag står stilla på tomgång så är den normal men så fort jag kör iväg så höjs tomgången upp mot 2000 varv, om jag stannar så går tomgången ner efter kanske 10 sekunder till 900 varv.
Har provat lite fram och tillbaks på co-halts skruven men resultat sådär.
Så det går åt rätt håll men inte riktigt hundra.
Mvh Johny
Efter att ha bytt så går ju motorn i ordning förutom tomgången.
När jag står stilla på tomgång så är den normal men så fort jag kör iväg så höjs tomgången upp mot 2000 varv, om jag stannar så går tomgången ner efter kanske 10 sekunder till 900 varv.
Har provat lite fram och tillbaks på co-halts skruven men resultat sådär.
Så det går åt rätt håll men inte riktigt hundra.
Mvh Johny
Stora pojkar--Stora Leksaker
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 10 guests