drivknut.
Re: drivknut.
Vad jag vet skall man inte kunna ta loss drivknutarna från drivaxeln. Drivaxel inkl. yttre och inre knut säljs som en enhet, och skall inte delas.
Re: drivknut.
Kan ju inte stämma ? Hur gör folk som kör med sviktståls drivaxlar ??
Re: drivknut.
Ta av kåpan på baksidan av drivaxeln ( Inre mot diffen ) , plocka bort låsningen sen är axeln lös där. På yttre knuten sitter det en motsvarande kåpa som "håller kvar" knuten i själva delen som går ut i hjullagret. Den kåpan är ett rent helvete att få bort, och att få bort den hel går knappt inte. Är drivaxeln rostfri så finns det en liten chans att du lyckas.
Knacka lite försiktigt med en stor spårmejsel runt om knuten mot den lilla kanten du kan se.
Ingen av dessa kåpor går att köpa löst. Dock är det ingen större vits att köra sviktstål på originalknutar då dom är helt värdelösa. Skall det hålla lär du fixa andra knutar.
Dom axlar som håller bäst är dom på 32mm från 2.3 8v, 2.5D/TD samt 2.6.
Knacka lite försiktigt med en stor spårmejsel runt om knuten mot den lilla kanten du kan se.
Ingen av dessa kåpor går att köpa löst. Dock är det ingen större vits att köra sviktstål på originalknutar då dom är helt värdelösa. Skall det hålla lär du fixa andra knutar.
Dom axlar som håller bäst är dom på 32mm från 2.3 8v, 2.5D/TD samt 2.6.
Re: drivknut.
Tips på vilka knutar som håller, var kan man köpa ?
Re: drivknut.
oskar190 wrote:Tips på vilka knutar som håller, var kan man köpa ?
Eller fixa någon form av förstärkning på plåten som dammasken sitter över. Verkar vara där den separerar.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: drivknut.
Finns inga som håller. Special som gäller! Mina korgar som kulorna ligger i exploderade. Höll dom så gick axeltappen ut i navet rakt av. Vilken effekt hade du tänkt dig? Jag ligger väl på en ca 500-550 whp.
Re: drivknut.
Okej. Blir runt 400whp
Re: drivknut.
Automat eller manuell? Kör du grova axlarna och fräschar upp dom kan dom hålla ett tag. Om du inte har en bakvagn som studsar som en studsboll.
Re: drivknut.
speeds_ wrote:Automat eller manuell? Kör du grova axlarna och fräschar upp dom kan dom hålla ett tag. Om du inte har en bakvagn som studsar som en studsboll.
Om606 med bmw zf manuell låda. Bilstein b8 varvet runt. 19mm krängare bak till
Re: drivknut.
Nya och fräscha bussningar?
Re: drivknut.
speeds_ wrote:Nya och fräscha bussningar?
Självklart
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests