http://m3.idg.se/2.1022/1.618281/forsta ... e-bil-f015
(Fast det där med QR-kod på nummerplåten är ju bara löjligt... Möjligtvis som komplement.)
Min näst-nästa bil!
Re: Min näst-nästa bil!
Jag tror inte att det någonsin går att blanda förarlösa bilar med vanliga. Men bygger man särskilda vägar, kanske med elslingor för laddning, så är det bara en kostnadsfråga.
Re: Min näst-nästa bil!
Det är bara en tidsfråga innan förarlösa bilar kommer ut vanliga vägar. Först ett fåtal, sedan allt vanligare. Om ett antal år kommer man inte kunna ta körkort längre, och efter hand blir alla bilar förarlösa.
Frågan är inte om, utan när.
Frågan är inte om, utan när.
Re: Min näst-nästa bil!
jarlh wrote:Det är bara en tidsfråga innan förarlösa bilar kommer ut vanliga vägar. Först ett fåtal, sedan allt vanligare. Om ett antal år kommer man inte kunna ta körkort längre, och efter hand blir alla bilar förarlösa.
Frågan är inte om, utan när.
Om hundra år kanske, det finns inte en chans att en dator i en bil ska kunna räkna ut vad en människas 130 miljarder hjärnceller kan hitta på i trafiken...
Re: Min näst-nästa bil!
Det går fortare än man tror, men nu skall vi inte älta detta, vi har redan diskuterat detta till leda i en annan tråd.
Men vad jag skulle vilja se som nästa steg är att autobromsen utvidgas till att även detektera storvilt som håller på att korsa vägen och bromsa samt i möjligaste mån styra undan baserat på djurs beteende, t.ex vildsvin gör si, älgar gör så. Rapporteras 45 tusen viltolyckor per år cirka. Kameror har ju också bättre förutsättningar att se i mörkret, även om man inte går in på (dyra) värmekamerasystem.
Men vad jag skulle vilja se som nästa steg är att autobromsen utvidgas till att även detektera storvilt som håller på att korsa vägen och bromsa samt i möjligaste mån styra undan baserat på djurs beteende, t.ex vildsvin gör si, älgar gör så. Rapporteras 45 tusen viltolyckor per år cirka. Kameror har ju också bättre förutsättningar att se i mörkret, även om man inte går in på (dyra) värmekamerasystem.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Min näst-nästa bil!
torake wrote:Det går fortare än man tror, men nu skall vi inte älta detta, vi har redan diskuterat detta till leda i en annan tråd.
Men vad jag skulle vilja se som nästa steg är att autobromsen utvidgas till att även detektera storvilt som håller på att korsa vägen och bromsa samt i möjligaste mån styra undan baserat på djurs beteende, t.ex vildsvin gör si, älgar gör så. Rapporteras 45 tusen viltolyckor per år cirka. Kameror har ju också bättre förutsättningar att se i mörkret, även om man inte går in på (dyra) värmekamerasystem.
Jo, vi har redan avhandlat förarlösa bilar, men det verkar som om utvecklingen går långsammare och långsammare när dom närmar sig verkligheten. Kan tänka mig att försäkringsbolagen är oroliga...
När det gäller vilt så har dom ju visat exempel på att bilar kan bromsa, men jag har själv varit med om flera vilt-incidenter där jag klarade mig genom att gasa istället för bromsa, så jag är inte övertygad om att datorerna slår hjärnan där heller...
Re: Min näst-nästa bil!
CE 36 wrote:Om hundra år kanske, det finns inte en chans att en dator i en bil ska kunna räkna ut vad en människas 130 miljarder hjärnceller kan hitta på i trafiken...
Ingen människa heller kan räkna ut vad cyklister kan hitta på i trafiken... Suck...
Re: Min näst-nästa bil!
Hej!
Det finns en annan aspekt också, dessa system går att hacka! Det finns några sådana exempel. Bland annat var det en 13-åring i Tyskland som hackade en BMW av den moderna förarlösa typen, allt under överinseende av ADAC. BMW blev minst sagt chockade och vägrar kommentera händelsen.
Det finns en annan aspekt också, dessa system går att hacka! Det finns några sådana exempel. Bland annat var det en 13-åring i Tyskland som hackade en BMW av den moderna förarlösa typen, allt under överinseende av ADAC. BMW blev minst sagt chockade och vägrar kommentera händelsen.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Min näst-nästa bil!
Bilarna behöver inte vara förarlösa för att de skall vara hackbara. Kan man komma åt diagnosuttaget och byta eller modifiera programvaran så kan man göra vad som helst. Vanligast är väl att man deaktiverar lås, larm och startspärr så att man kan åka iväg med bilen utan nyckel.
Men lika gärna skulle man kunna göra så att bilen drar på full gas eller broms lite hipp som happ.
Men lika gärna skulle man kunna göra så att bilen drar på full gas eller broms lite hipp som happ.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Min näst-nästa bil!
jarlh wrote:CE 36 wrote:Om hundra år kanske, det finns inte en chans att en dator i en bil ska kunna räkna ut vad en människas 130 miljarder hjärnceller kan hitta på i trafiken...
Ingen människa heller kan räkna ut vad cyklister kan hitta på i trafiken... Suck...
Sant, men med ögonkontakt kan vi avgöra en hel del och med lokalkännedom kan vi också avgöra sånt en dator omöjligt klarar. Vi kan veta var cyklisten bor och att han kan svänga in just där t ex. Det finns tusen exempel på situationer en dator inte kan räkna ut. Jag har två gånger undvikit frontalkrockar genom att jag anade att mötande bilar skulle tappa kontrollen och därför hann jag stanna i tid. En dator skulle aldrig ha en chans att göra den bedömningen.
Re: Min näst-nästa bil!
En dator kan göra oerhört många beräkningar per sek.. :) ..och kan ha tillgång till nästan oändliga mängder statistik. En bils erfarenhet kan föras över till alla andra. De kommer på sikt slå en människa i de flesta situationer. Bara att de inte somnar, super eller kör för fort lär räcka långt i olycksstatistiken.
Hur lång tid det kommer ta innan helt självkörande bilar är på vägarna kan diskuteras. Men de flesta som jobbar med det brukar gissa nånstans 5-20 år.
Hur lång tid det kommer ta innan helt självkörande bilar är på vägarna kan diskuteras. Men de flesta som jobbar med det brukar gissa nånstans 5-20 år.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
Re: Min näst-nästa bil!
Henrik wrote:De kommer på sikt slå en människa i de flesta situationer.
Säkert, men inte i alla situationer. Jag begriper inte varför biltillverkarna verkar tävla i att få fram en självkörande bil, dom borde begripa att om den orsakar en dödsolycka så är det färdiglekt för mycket lång tid framöver...
Re: Min näst-nästa bil!
CE 36 wrote: Säkert, men inte i alla situationer. Jag begriper inte varför biltillverkarna verkar tävla i att få fram en självkörande bil, dom borde begripa att om den orsakar en dödsolycka så är det färdiglekt för mycket lång tid framöver...
Jag tror det blir en vanesak. Så länge de orsakar färre olyckor än vad människor gör och det tror jag definitivt att de kommer göra.
Olyckor med automatiserade ting kan ju ske även idag men vi lägger inte ned alla robotar för det.
Om du kan beställa en självkörande bil utan kostnad för taxichauffören så fort du behöver åka nånstans så kommer behoven av att äga bilar att minska drastiskt. Skulle vara en oerhörd besparing för samhället.
Henrik -77
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
E430 4-Matic -01, 500E -92
Tidigare:
250D Turbo -93, Såld
560SEL -90, Såld (kvar inom familjen)
250D -92,, Såld
200 -85, Skrotad
560SEC -86, (AMG) Kraschad
Re: Min näst-nästa bil!
Henrik wrote:CE 36 wrote: Säkert, men inte i alla situationer. Jag begriper inte varför biltillverkarna verkar tävla i att få fram en självkörande bil, dom borde begripa att om den orsakar en dödsolycka så är det färdiglekt för mycket lång tid framöver...
Jag tror det blir en vanesak. Så länge de orsakar färre olyckor än vad människor gör och det tror jag definitivt att de kommer göra.
Olyckor med automatiserade ting kan ju ske även idag men vi lägger inte ned alla robotar för det.
Om du kan beställa en självkörande bil utan kostnad för taxichauffören så fort du behöver åka nånstans så kommer behoven av att äga bilar att minska drastiskt. Skulle vara en oerhörd besparing för samhället.
Tänk dig att hälften av alla bilar i stan är självkörande och resten med förare. Till att börja med skulle fotgängare och cyklister korsa vägen hur dom ville framför självkörande bilar eftersom dom bromsar automatiskt. Andra bilister skulle också utnyttja det övertaget och köra slalom runt alla självkörande bilar som aldrig skulle komma någonstans i trafiken. Hela tanken att blanda förarlösa bilar med andra är omöjlig när man skalar upp det till mer än någon enstaka bil.
Själv skulle jag inte åka med även om det var särskilda vägar bara för förarlösa bilar...
Re: Min näst-nästa bil!
Henrik wrote:Om du kan beställa en självkörande bil utan kostnad för taxichauffören så fort du behöver åka nånstans så kommer behoven av att äga bilar att minska drastiskt. Skulle vara en oerhörd besparing för samhället.
Aha..!
Så taxichaufförer brukar alltså beställa fram självkörande bilar redan idag då, men än så länge på egen bekostnad..?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests