Besiktade 500an idag och dom klagade på hög CO , övriga värden bra , beställt nya tändstift har ~2500 mil på nuvarande.
Någon teori vad annars det skulle kunna bero på ?
Hög CO E500
Re: Hög CO E500
Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.
Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.
Lycka till!
/Mikael
Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.
Lycka till!
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Hög CO E500
Mike Bike wrote:Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.
Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.
Lycka till!
/Mikael
Och nolla styrboxen om du bytt en trasig lambda, annars kan det ta lång tid innan det blir rätt igen.
-
- Hangaround
- Posts: 22
- Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40
Re: Hög CO E500
Mike Bike wrote:Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.
Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.
Lycka till!
/Mikael
Det där lät ju inte alls roligt , vet du vilken komponent som felade ?
-
- Hangaround
- Posts: 22
- Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40
Re: Hög CO E500
doolar wrote:Mike Bike wrote:Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.
Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.
Lycka till!
/Mikael
Och nolla styrboxen om du bytt en trasig lambda, annars kan det ta lång tid innan det blir rätt igen.
Är det något som man kan göra själv eller är det verkstad som gäller , har läst att man måste göra någon sorts återställning om man bytt luftmassemätaren , antar att det är samma procedur.
Re: Hög CO E500
Klargplutte wrote:doolar wrote:Mike Bike wrote:Ett tips är att köra bilen några mil efter att du bytt någat av tänddelar eller lamnda, kattar o dyligt. Det tar ett tag för den att anpassa sig till det nya grejerna.
Själv fick man byta nästan allt innan den gick som den skulle.
Lycka till!
/Mikael
Och nolla styrboxen om du bytt en trasig lambda, annars kan det ta lång tid innan det blir rätt igen.
Är det något som man kan göra själv eller är det verkstad som gäller , har läst att man måste göra någon sorts återställning om man bytt luftmassemätaren , antar att det är samma procedur.
Ja det var kanske det som jag missade. Kan nog vara smart att göra det. jag vet inte exakt vilken del som felade, en kombination av allt tror jag. Kolen var så slut i fördelarna att det slet på plasten. Ärgade tändkablar mm. Häpen över att den gick så bra som den gjorde. Vad sägs om 14,082 på 402m. Det är typ samma tid som den gjorde ny, underbara bilar iaf!
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Re: Hög CO E500
Mike Bike wrote:Ja det var kanske det som jag missade. Kan nog vara smart att göra det. jag vet inte exakt vilken del som felade, en kombination av allt tror jag. Kolen var så slut i fördelarna att det slet på plasten. Ärgade tändkablar mm. Häpen över att den gick så bra som den gjorde. Vad sägs om 14,082 på 402m. Det är typ samma tid som den gjorde ny, underbara bilar iaf!
/Mikael
Mikael, nu blir jag nyfiken!
Var i tändfördelarna till en M119 finns det några kol som kan ta slut??????
I locket finns det ett fast metallstift i centrum, och fyra metallkontakter kring ytterkanten. På fördelarrotorn är det en metallskena i ytteränden och (om det är rätt fördelarrotor, dvs tillverkad av Bosch) en metallring i centrum (som omsluter metallstiftet i mitten av locket när allt är monterat). Men några kol???????
Re: Hög CO E500
Jag skrev fel, det är metal i fördelarna.
/Mikael
/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939
-
- Hangaround
- Posts: 22
- Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40
Re: Hög CO E500
Nu har den gått igenom iaf , hittade fukt i båda fördelarna så det var nog orsaken även om jag samtidigt bytte stift. O-ringarna var nog orginal dom var inte alls fräscha bytte även skålarna dom sitter på så nu går den silkeslent på tomgången.
Re: Hög CO E500
Var skulle fukten finnas om inte i tändfördelarna på en M119 som inte är riktigt i ordning....
Tändfördelarna i min W140 är riktigt torra och fina fortfarande efter 3000 mil och 18 månader varav över 17 månader varit med himlen som tak, så det går att få ordning på problemet.
Tändfördelarna i min W140 är riktigt torra och fina fortfarande efter 3000 mil och 18 månader varav över 17 månader varit med himlen som tak, så det går att få ordning på problemet.
-
- Hangaround
- Posts: 22
- Joined: Sat 15 Jan, 2011 23:40
Re: Hög CO E500
Ja kontinuerlig användning är den bästa medicin för alla maskiner.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests