Håkan J wrote:Det är nåt som jag också funderat över. Visst kan man ha otur med reservdelar men inte
kan väl alla skivor vara så dåliga att dom blir skeva kort efter man bytt.
Jag har iaf nu till 99% bestämt mig för att köpa "atomslitsade" ATE skivor direkt från Tyskland. Det blir ju inget
byte förrän i vinter med jag hoppas att dom blir bra !
Jag vet ju bara att jag först bytte bak, och året efter fram till Mercedes original. I båda fallen kördes bromsarna in efter alla konstens regler i Sverige innan vi reste söderut. Bakskivorna fick en lätt pulsering redan efter första sommaren i Alperna, men inte värre än att man kunde leva med det. Men när även frmskivorna bytts, körts in på svenska vägar och sedan började pulser vilt efter ett par hundra mil i Österrike, så var måttet rågat. Jag är förvisso originalfantast, men någon måtta får det vara. Det blev efter vintern byte till Brembo och efter det lät vi svarva originalskivorna
viewtopic.php?f=69&t=74141&start=30#p716308 och kunde konstatera att de var ordentligt skeva.
Återigen en ordentlig inkörning i Sverige av skivorna, och Bremboskivorna tålde alpvägskörningen förra sommaren utan minsta tendens till pulsering. Därför bytte vi i våras även bakre skivorna till Brembo för att bli kvitt den lilla pulseringen bak också, och så här långt har det funkat - ta i trä. Eventuellt skall vi låta svarva även bakskivorna, om inte annat för att utröna hur skeva de är. Nu lever nog mina skivor ett lite hårdare liv än de flesta, körning på vägar med mer än 1000 m nivåskillnader frestar på materielen, och en 140 har ju en matchvikt på cirka 2,5 ton. Jag kan lova att bromsskivorna både fram och bak på min bil är blanka som CD-skivor just nu.
Skivorna du visar från Alfred Teves är kanske också bra. Sämre än Mercedes egyptiska skivor kan de ju knappast vara...
MB 400SE -92
BMW K100RS -85
Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)