![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mitt första inlägg här handlar om vad jag skall kika på nu när jag slutligen bestämt mig för en w140. Magkänslan säger 500SE från tidigt nittiotal av någon anledning. Förutom att jag hållt på en massa med gamla Citroën DS:ar (paddan) m.fl. så har jag haft W115, 116 och 126. Ganska mekvan och van vid uddabilar dessutom.
Min plan är att ha köra en 140 för njutnings skull men även tidvis för landsvägspendling. (ja, jag är galen). Saken är den att w140 verkligen är den enda bilen jag någonsin suttit bra i.
Nog om mig.
Jag har förstått att motorkablaget är ett huvudbry att räkna med. Och man ser ju att vissa har en "krans" av rost runtom i skarven mellan saccoplank och plåt. Men det är ungefär det enda jag kan specifikt om w140. Så sjung gärna ut. Jag har över 25 års mekvana och är utbildad bilmek så jag har väl bra allmänkoll iaf. Men mina praktiska och teoretiska kunskaper om w140 känns mest som ett tomt kapitel.
Har ni proffs någon bra lista på saker jag vill ha koll på så blir jag glad. Och upplys mig gärna ifall ni tycker att idén om en 500 SE är mer eller mindre smart. Min teori är att jag kommer kunna hålla soppaskillnaden mot en 400 försumbar. Givetvis vore det kul med en 600, men där kickar t.o.m. mitt obefintliga omdöme in. Ja såvida inte den modellen har kvalitetsmässiga fördelar som gör den lättare att leva med. Men så är det väl förstås inte?
Min erfarenhet är att gamla Mercor kan dölja väldigt många mil pga den höga kvaliteten. Detta och att nästan alla bilar man hittar har gått 25000mil. Man blir ju lite misstänksam. Svårt att svara på förstås. Men vad är era åsikter om hur vanligt det är att drabbas av en skruvad mätare? Enda man kan göra är ju att kolla efter historik och andra uppenbara tecken, men vet ni några särskilda sätt att avslöja en "skruvad" bil? pedalgummin och ratt är ju liksom lite för lätta att byta.
Tack på förhand.