Är inne på min första Mercedes (w212) och är väldigt nöjd med bilen.
Det jag reagerat på att den sliter bakdäck.
Har inte haft en bakhjulsdriven bil tidigare så det är kanske vanligt, eller?
Har 265/35 ZR 18, Continental SportContact bak.
Däcken håller bara 2 somrar (max 2000 mil).
Framdäcken är fortfarande som nya efter samma tid (245/40 R 18 av samma märke).
Har kört samma märke och storlek på däcken sen jag köpte bilen från Mercedes, då 4 månader gammal med 1 tidigare ägare.
Kör ganska lugnt och börnar inte sönder däcken som när man var ung utan försöker vara mer ekonomisk och klok nu :)
Slitaget är jämt över däcken och inte nåt sneslitet osv.
Är de här normalt?
Hur ofta byter ni sommardäck?
Hur ofta byter ni sommardäck?
E220 cdi -12
A45 AMG -14
A45 AMG -14
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
Körstilsspektrat är ju VÄLDIGT brett, från "farmor Anka" till "burnande ungtuppar". Helt klart sliter en bakhjulsdriven bil bakdäck i en helt annan omfattning än en framhjulsdriven. Har man dessutom tidigare kört framhjulsdrivet och upptäckt nöjesfaktorn hos bakhjulsdrift så blir det ju sååå lätt att man styr med gasen lite i kurvorna, och då ökar slitaget en hel del utan att man för den sakens skull "burnar". Kör man dessutom på sitt sätt ekonomiskt och undviker att bromsa så minskar slitaget fram, och då kan man ha större delen av slitaget bak.
För egen del har jag ett ganska jämnt slitage fram/bak men något lite mera bak. Helt klart påverkas mina sommardäck av att de går en mycket stor del av sina mil på alpvägar med mycket hårnålskurvor, sommardäcken håller ju kortare än vinterdäcken. Jag räknade nyss ut att mina vinterdäck nu rullat sex vintersäsonger och 3780 mil - och fortfarande är det 5-6mm profildjup kvar så de håller ytterligare en eller två säsonger.
Under motsvarande sex sommarsäsonger har jag på 6114 mil kört slut på två omgångar sommardäck plus 2576 mil slitit på den nuvarande satsen, som har 5 mm profildjup kvar just nu.
Och då är det ju en bil som väger rejält över två ton och har 286 pållar i spiltorna...
Det vore dock kanske läge att du kollade hjulvinklarna på din 212, i synnerhet bak?
För egen del har jag ett ganska jämnt slitage fram/bak men något lite mera bak. Helt klart påverkas mina sommardäck av att de går en mycket stor del av sina mil på alpvägar med mycket hårnålskurvor, sommardäcken håller ju kortare än vinterdäcken. Jag räknade nyss ut att mina vinterdäck nu rullat sex vintersäsonger och 3780 mil - och fortfarande är det 5-6mm profildjup kvar så de håller ytterligare en eller två säsonger.
Under motsvarande sex sommarsäsonger har jag på 6114 mil kört slut på två omgångar sommardäck plus 2576 mil slitit på den nuvarande satsen, som har 5 mm profildjup kvar just nu.
Och då är det ju en bil som väger rejält över två ton och har 286 pållar i spiltorna...
Det vore dock kanske läge att du kollade hjulvinklarna på din 212, i synnerhet bak?
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
Min erfarenhet är att bakhjulsdrivet sliter däcken jämnare än framhjulsdrivet. (Vid bakhjulsdrift tar framdäcken smällen då man bromsar, och bakhjulen tar smällen då man gasar. Vid framhjulsdrift tar framdäcken smällen både då man bromsar och då man gasar.)
Hur ofta jag byter sommardäck? Vet inte om jag vågar berätta det Kör mindre än 1000 mil på sommardäck per år. Nuvarande däcken köptes 2008... Och har fortfarande bra mönster!
Hur ofta jag byter sommardäck? Vet inte om jag vågar berätta det Kör mindre än 1000 mil på sommardäck per år. Nuvarande däcken köptes 2008... Och har fortfarande bra mönster!
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
Marie wrote:Körstilsspektrat är ju VÄLDIGT brett, från "farmor Anka" till "burnande ungtuppar". Helt klart sliter en bakhjulsdriven bil bakdäck i en helt annan omfattning än en framhjulsdriven. Har man dessutom tidigare kört framhjulsdrivet och upptäckt nöjesfaktorn hos bakhjulsdrift så blir det ju sååå lätt att man styr med gasen lite i kurvorna, och då ökar slitaget en hel del utan att man för den sakens skull "burnar". Kör man dessutom på sitt sätt ekonomiskt och undviker att bromsa så minskar slitaget fram, och då kan man ha större delen av slitaget bak.
För egen del har jag ett ganska jämnt slitage fram/bak men något lite mera bak. Helt klart påverkas mina sommardäck av att de går en mycket stor del av sina mil på alpvägar med mycket hårnålskurvor, sommardäcken håller ju kortare än vinterdäcken. Jag räknade nyss ut att mina vinterdäck nu rullat sex vintersäsonger och 3780 mil - och fortfarande är det 5-6mm profildjup kvar så de håller ytterligare en eller två säsonger.
Under motsvarande sex sommarsäsonger har jag på 6114 mil kört slut på två omgångar sommardäck plus 2576 mil slitit på den nuvarande satsen, som har 5 mm profildjup kvar just nu.
Och då är det ju en bil som väger rejält över två ton och har 286 pållar i spiltorna...
Det vore dock kanske läge att du kollade hjulvinklarna på din 212, i synnerhet bak?
Ja körstil kan ju verkligen vara olika och är svår att beskriva. Enkelt sagt så är det inget lek, varken börn eller bredställ i kurvorna :)
Jag kör på samma sätt som jag kört med mina andra bilar. Kör mest riks och motorväg. Har ofta även hund i bilen så kör lite mer försiktigt så hon inte ska flyga omkring där bak :)
Vinterdäcken som jag fick med när jag köpte bilen 2012 är fortfarande väldigt bra med nästan alla dubbar kvar osv, och ingen skillnad om dom setat fram eller bak.
Har också funderat på hjulvinklarna men vore de fel på dom så borde väl vinterdäcken också slitas?
Vinterdäcken är dock smalare, tror de är 225.
Funderar på om jag ska gå ner i brädd när ja köper nya bakdäck, i alla fall till samma som fram så kan jag skifta däck fram och bak varje vår då det är hjulbyte.
EDIT: Var det du Marie som ville ha PM med chassinummer för bromsbeläggen? :)
E220 cdi -12
A45 AMG -14
A45 AMG -14
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
jarlh wrote:Min erfarenhet är att bakhjulsdrivet sliter däcken jämnare än framhjulsdrivet. (Vid bakhjulsdrift tar framdäcken smällen då man bromsar, och bakhjulen tar smällen då man gasar. Vid framhjulsdrift tar framdäcken smällen både då man bromsar och då man gasar.)
Hur ofta jag byter sommardäck? Vet inte om jag vågar berätta det Kör mindre än 1000 mil på sommardäck per år. Nuvarande däcken köptes 2008... Och har fortfarande bra mönster!
Vad kör du med för däck och bredd då?
Du har alltså kört 7-8 år (7-8000 mil) på samma däck!? Låter jäkligt bra gjort.
E220 cdi -12
A45 AMG -14
A45 AMG -14
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
danneking wrote:Vad kör du med för däck och bredd då?
Du har alltså kört 7-8 år (7-8000 mil) på samma däck!? Låter jäkligt bra gjort.
Goodyear någonting, 16", 205/60R16 92V.
W211. E 200 kompressor.
Kör en massa intensiv stadskörning men även en del långresor.
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
MB är ju ställda från fabrik att slita på insidan av däcken bak
med justerbara camberstag kan du rätta till detta felslitage.
jag har sånna på min bil och är meget nöjd med mitt köp av camberstag, jämt o fint däckslitage över hela bakdäcket blir det
dessa stag köper du från egay eller från en performancespecialist i USA
med justerbara camberstag kan du rätta till detta felslitage.
jag har sånna på min bil och är meget nöjd med mitt köp av camberstag, jämt o fint däckslitage över hela bakdäcket blir det
dessa stag köper du från egay eller från en performancespecialist i USA
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
KOWALSKI 1 wrote:MB är ju ställda från fabrik att slita på insidan av däcken bak
med justerbara camberstag kan du rätta till detta felslitage.
jag har sånna på min bil och är meget nöjd med mitt köp av camberstag, jämt o fint däckslitage över hela bakdäcket blir det
dessa stag köper du från egay eller från en performancespecialist i USA
Låter bra! Men nu hade jag inte fel på slitaget mer än att hela däcken är slut väldigt fort :) Hade dom slitit ojämnt hade det varit ett bra tips :)
E220 cdi -12
A45 AMG -14
A45 AMG -14
-
- Expert
- Posts: 591
- Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
- Location: Beddingestrand
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
Min erfarenhet är att breddäck slits betydligt fortare. Fråga mig inte varför. Med stigande ålder inser man att originaldimensionerna på däck och fälgar är det optimala för att få lång hållbarhet. På min W 140 vekar det inte gå att köra slut på däcken, alla fyra är exakt lika mycket slitna efter 1500 mil och då var breddäcken slut för lääääänge sedan.
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
Lasse Bender wrote:Min erfarenhet är att breddäck slits betydligt fortare. Fråga mig inte varför. Med stigande ålder inser man att originaldimensionerna på däck och fälgar är det optimala för att få lång hållbarhet. På min W 140 vekar det inte gå att köra slut på däcken, alla fyra är exakt lika mycket slitna efter 1500 mil och då var breddäcken slut för lääääänge sedan.
Originaldimension - givetvis!
Plus-minus för originaldimension:
+ tystare
+ bättre komfort
+ lägre bränsleförbrukning
+ billigare däck
+ håller längre
+ bättre då våt vägbana
- eventuellt inte lika snyggt? (alternativt ett plus här med - eftersom man inte ser ut som en sådan som lägger ut en förmögenhet på att göra bilen sämre!)
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
KOWALSKI 1 wrote:MB är ju ställda från fabrik att slita på insidan av däcken bak
med justerbara camberstag kan du rätta till detta felslitage.
jag har sånna på min bil och är meget nöjd med mitt köp av camberstag, jämt o fint däckslitage över hela bakdäcket blir det
dessa stag köper du från egay eller från en performancespecialist i USA
Är dom inte alls. Då har du fel hjulvinklar eller fel storlek på fälg/däck. Är allt rätt så slits däcken jämnt. Kör man originalstorlek på fälgar/däck så ska inget däck slitas snett. Så du menar att alla mb:s jag har haft måste det varit nåt fel på när däcken har slitits jämnt? Knappast.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
Det är väl efter att "självsänkningsfunktionen" varit i drift, dvs fjäderbrott, som man får insidesslitage bak.
Eller om man själv varit framme och vandaliserat med sänkfjädrar eller vinkelslip....
Eller om man själv varit framme och vandaliserat med sänkfjädrar eller vinkelslip....
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
pasi wrote:KOWALSKI 1 wrote:MB är ju ställda från fabrik att slita på insidan av däcken bak
med justerbara camberstag kan du rätta till detta felslitage.
jag har sånna på min bil och är meget nöjd med mitt köp av camberstag, jämt o fint däckslitage över hela bakdäcket blir det
dessa stag köper du från egay eller från en performancespecialist i USA
Är dom inte alls. Då har du fel hjulvinklar eller fel storlek på fälg/däck. Är allt rätt så slits däcken jämnt. Kör man originalstorlek på fälgar/däck så ska inget däck slitas snett. Så du menar att alla mb:s jag har haft måste det varit nåt fel på när däcken har slitits jämnt? Knappast.
amg bilarna är ställda med cambern innåt
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
Som Marie säger är det hjulupphängningarna som är byggda så att camber ökas när bilen sänks under "elegance"-höjd. 4-matic har nästan positiv camber och avantgarde/AMG motsv sportpaket har negativ camber i varierande grad.
Det ger bättre kurvprestanda så det är inte enbart negativt, och om man är noga när man ställer toe så skall det inte orsaka allt för vådligt däckslitage. Min W203 är (bonna-) sänkt, och har toe innanför toleranserna, och den sliter däcken jämnt och fint. 3000 mil på 225/45-profil (Pirelli) och det är fortfarande nått tusental mil kvar.
Noteras bör, att jag kör långsamt, ligger på hastighetsgränserna, inte 30+ på motorväg, t.ex. Ligga och bränna hundratals mil i 140-150 sliter mycket mer. Exakt hur mycket mer framgår av den här enkla ekvationen som jag hittade i en bok om däck:
Det ger bättre kurvprestanda så det är inte enbart negativt, och om man är noga när man ställer toe så skall det inte orsaka allt för vådligt däckslitage. Min W203 är (bonna-) sänkt, och har toe innanför toleranserna, och den sliter däcken jämnt och fint. 3000 mil på 225/45-profil (Pirelli) och det är fortfarande nått tusental mil kvar.
Noteras bör, att jag kör långsamt, ligger på hastighetsgränserna, inte 30+ på motorväg, t.ex. Ligga och bränna hundratals mil i 140-150 sliter mycket mer. Exakt hur mycket mer framgår av den här enkla ekvationen som jag hittade i en bok om däck:
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Hur ofta byter ni sommardäck?
KOWALSKI 1 wrote:pasi wrote:KOWALSKI 1 wrote:MB är ju ställda från fabrik att slita på insidan av däcken bak
med justerbara camberstag kan du rätta till detta felslitage.
jag har sånna på min bil och är meget nöjd med mitt köp av camberstag, jämt o fint däckslitage över hela bakdäcket blir det
dessa stag köper du från egay eller från en performancespecialist i USA
Är dom inte alls. Då har du fel hjulvinklar eller fel storlek på fälg/däck. Är allt rätt så slits däcken jämnt. Kör man originalstorlek på fälgar/däck så ska inget däck slitas snett. Så du menar att alla mb:s jag har haft måste det varit nåt fel på när däcken har slitits jämnt? Knappast.
amg bilarna är ställda med cambern innåt
Jo,men dom ska fortfarande inte slitas snett. Då är toe vinkeln fel.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Return to “Fälg, däck, bromsar & väghållning”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 6 guests