Har dag besiktad bilen efter ett halvår i garage, den hade usla avgasvärden och blev underkänd.
Kan det ha betydelse att den stått länge ? Har aldrig varit i närheten av dessa värden tidigare..
Det är första gången jag åker och besiktar direkt efter jag plockat fram bilen....
Nån som känner igen scenariot ?
Dåliga miljökontrollvärden
Re: Dåliga miljökontrollvärden
hade du varmkört bilen riktigt innan du besiktade bilen.
det hade ju varit bra det första du gjorde när du tog ut bilen om du hade kört några timmar innan besiktning så all fukt i systemet torkar av värmen
det hade ju varit bra det första du gjorde när du tog ut bilen om du hade kört några timmar innan besiktning så all fukt i systemet torkar av värmen
Re: Dåliga miljökontrollvärden
rKOWALSKI 1 wrote:hade du varmkört bilen riktigt innan du besiktade bilen.
det hade ju varit bra det första du gjorde när du tog ut bilen om du hade kört några timmar innan besiktning så all fukt i systemet torkar av värmen
Är inte säker hur det blev jag hade en kompis som skötte om detta
Re: Dåliga miljökontrollvärden
du skriver inte vad du har för AMG?
har du motorlampa lysande instrumentet?
vet du om du har kassa lambdor, kassa kattar, läckage någonstans?
har du kollat felkoder?
har din bil stått i kallgarage hela vintern har den dragit in fukt i systemet.
det är alltid bra att köra lugnt första halvtimmen som en uppvärmning före träningen sedan dra på succesivt, kör en långsträcka med bilen innan besiktning så att du dödat fukten i systemet
har du motorlampa lysande instrumentet?
vet du om du har kassa lambdor, kassa kattar, läckage någonstans?
har du kollat felkoder?
har din bil stått i kallgarage hela vintern har den dragit in fukt i systemet.
det är alltid bra att köra lugnt första halvtimmen som en uppvärmning före träningen sedan dra på succesivt, kör en långsträcka med bilen innan besiktning så att du dödat fukten i systemet
Re: Dåliga miljökontrollvärden
KOWALSKI 1 wrote:du skriver inte vad du har för AMG?
har du motorlampa lysande instrumentet?
vet du om du har kassa lambdor, kassa kattar, läckage någonstans?
har du kollat felkoder?
har din bil stått i kallgarage hela vintern har den dragit in fukt i systemet.
det är alltid bra att köra lugnt första halvtimmen som en uppvärmning före träningen sedan dra på succesivt, kör en långsträcka med bilen innan besiktning så att du dödat fukten i systemet
w210 E55 jo den har stått i kallgarage i vinter inga läckage, som jag fattade så visade det att
många värden var dåliga
Re: Dåliga miljökontrollvärden
Mino wrote:KOWALSKI 1 wrote:du skriver inte vad du har för AMG?
har du motorlampa lysande instrumentet?
vet du om du har kassa lambdor, kassa kattar, läckage någonstans?
har du kollat felkoder?
har din bil stått i kallgarage hela vintern har den dragit in fukt i systemet.
det är alltid bra att köra lugnt första halvtimmen som en uppvärmning före träningen sedan dra på succesivt, kör en långsträcka med bilen innan besiktning så att du dödat fukten i systemet
w210 E55 jo den har stått i kallgarage i vinter inga läckage, som jag fattade så visade det att
många värden var dåliga
byt motorolja+filter.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Dåliga miljökontrollvärden
Bara lite nyfiken, vad är det som gör att ny olja sänker utsläppsvärden ?
Re: Dåliga miljökontrollvärden
Om du har en motor som är lite sliten, och har kallstartat många gånger utan att köra motorn riktigt varm, t.ex. en långkörning på 5-10 mil så blir det bensin och otäcka förbränningsprodukter i oljan, när man sedan börjar köra och oljan blir varm så dunstar den skiten och kommer in i förbränningsrummet, både förbi kolven och genom vevhusventilationen. Har det sedan krupit in lite fukt i motorkablaget så att den får lite fel sensorvärden och kanske en och annan misständning, då är det inte hallondoft som kommer ur avgasrören.
Men det kan gå till sig om man tar ut bilen på en rejäl runda i torrt väder! Inte fjösa heller utan dra på rejält så motorn får jobba på lite högre belastning och varvtal. Men byt olja och filter först.
Men det kan gå till sig om man tar ut bilen på en rejäl runda i torrt väder! Inte fjösa heller utan dra på rejält så motorn får jobba på lite högre belastning och varvtal. Men byt olja och filter först.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests