Jag har haft ett missljud i styrningen på min CLK som
jag aldrig lyckats hitta orsaken till. Det liksom knäpper till ibland när jag står still och rattar
I princip alla slitdelar i framvagnen är bytta. Styrleder, kulleder, spindelleder, div. bussningar m m så dom går ju att utesluta. Återstår då styrväxeln. Fick hjälp häromdan och kunde konstatera att ljudet kom från trakten av styrväxeln.
Nästan helt säker på att den är paj är jag på väg att beställa en renoverad utbytes då jag fick för mig att hissa upp bilen och ta bort vänster framhjul och känna på bultarna (3 st som sitter i hjulhuset). En sitter fast och dom andra två går att dra en tredjedels varv
.
Dessa bultar som ska dras med 70 nm och två har släppt!
Hissar ner bilen och och börjar ratta som f-n och ljudet jag stört mig på är borta
. Jag hade ingen aning om att dom kunde släppa men efter tips av torake här på forumet så kollade jag serviceboken och där står mycket riktigt att styrväxeln ska efterdras som additional work utöver ordinarie service c:a vart 4:e år eller efter 5000 mil.
Jag har ju inte ens kört den här bilen 5000 mil sen jag köpte den så det måste ha missats tidigare men nu blir det till att hålla det under uppsikt! Min lilla operation sparade ju ett antal tusenlappar.
Så håll koll på era styrväxlar
Nuvarande: 2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..