Min C180 -10 ville inte vara med i går. När jag vrider om startnyckel händer endast att displayen på hastighetsmätaren tänder upp. Något mer händer inte, inte ens ett klick från startmotorn. Kan nämna att nyckeln har nytt batteri, det går att låsa/låsa upp bilen med fjärren. Även startbatteriet är fräscht, 12,57 V.
Någon som varit med om ngt liknande?
Bilen står nu på verkstad.
W204 helt död vid start?
Re: W204 helt död vid start?
W212 E220CDI AMG -12
Re: W204 helt död vid start?
Japp, det stämmer. Verkstaden konstaterade tändningslåset, eller mera specifikt rattlåset. Kostar 7400:- att byta och jag hoppas kunna ta en del på försäkringen. Men det verkar som om jag får vänta 3 veckor på reparationen, dom är fullbokade. Tur att bilen inte är livsviktig för mitt levebröd.
Re: W204 helt död vid start?
Eftersom din är en 2010 så ska det gå på maskinskadeförsäkringen (gäller upp till 8år) om den inte har gått för långt (olika milgränser på olika bolag)
W212 E220CDI AMG -12
Re: W204 helt död vid start?
Det stämmer, bilen har gått 9100 mil och har MB-försäkring. Då täcker maskinförsäkringen även fast självrisken råkar vara 3500:-
Re: W204 helt död vid start?
Frontstar wrote:Japp, det stämmer. Verkstaden konstaterade tändningslåset, eller mera specifikt rattlåset. Kostar 7400:- att byta och jag hoppas kunna ta en del på försäkringen. Men det verkar som om jag får vänta 3 veckor på reparationen, dom är fullbokade. Tur att bilen inte är livsviktig för mitt levebröd.
var det på Hedin Bil som det kostar 7400 riksdaler att köpa nytt tändningslås inkl montering?
har för mig att det kostade cirka 10.000 till en w202a ifall jag mindes rätt men........?
jag ska inte svära på detta priset, jag får nog istället svära i fieske-kjörka.
Re: W204 helt död vid start?
Jag har fått tillbaks min reparerade bil och kunde inte på kvittot utläsa vad hela reparationen kostade eftersom jag endast behövde betala självrisken på 3500:-.
Men då jag först hade kontakt med verkstaden fick jag upplysningen att reservdelar + arbete kostade 7400:-. Sedan tillkom visst felsökning också, tror det var 1500:-. Så den totala notan hamnade runt 9000 om jag får gissa.
Nu ska man då tänka på att ett tändningslås/rattlås på en sådan här bil inte är att jämföra med ett dito från en 60-talsmerca. Här har man blandat in rätt mycket elektronik också.
Men då jag först hade kontakt med verkstaden fick jag upplysningen att reservdelar + arbete kostade 7400:-. Sedan tillkom visst felsökning också, tror det var 1500:-. Så den totala notan hamnade runt 9000 om jag får gissa.
Nu ska man då tänka på att ett tändningslås/rattlås på en sådan här bil inte är att jämföra med ett dito från en 60-talsmerca. Här har man blandat in rätt mycket elektronik också.
Re: W204 helt död vid start?
om man någon gång i framtiden måste byta tändningslås på en gammel C-klass w202a får man då samma usla konstruktion på tändlåset som C-klass w204 fick fast i en uppdaterad version?
är det ofta som tändlåset havererar på w204?
allting slits ju med tiden men ett tändlås får ju inte pajja för då går inte bilen å starta, då måste man anlita bärgare
är det ofta som tändlåset havererar på w204?
allting slits ju med tiden men ett tändlås får ju inte pajja för då går inte bilen å starta, då måste man anlita bärgare
Re: W204 helt död vid start?
På min bil var det själva rattlåset som gått sönder, det är en modul som ingår i tändningslåset. Har ingen aning om hur ofta sådant här havererar och ifall det beror på slitage eller elektronikkrångel. Försäkringsbolaget/maskinskadeförskringen tolkade det som ett elektronikfel -hade det varit slitage skulle inte försäkringen hjälpt.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests