hejsan! , har luftfjädring bak , och den kan bli jättelåg ibland , får felmeddelande "bilen för låg" , men sen kan de bara höja sig till normal igen och funka i ex antal dagar problemfritt för att sen bli låg igen en stund.Har kollat under och staget från krägningshämmaren till givaren är helt och har även bytt givaren också , men felet finns kvar ändå ibland , nån som har nå tips??
tack på förhand!
mvh /christofer
har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007) LÖST! (trasig/fukt i kompressor)
har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007) LÖST! (trasig/fukt i kompressor)
Last edited by krycko on Wed 04 Sep, 2019 19:57, edited 2 times in total.
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
Läckage?
Är symptomen kopplade till utetemperatur?
/anders
Är symptomen kopplade till utetemperatur?
/anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
Nej hittar inget läckage , men de har juh börjat i vinter så de kan ha med minusgrader att göra , har faktiskt fundera om de kan va lite fukt i systemet som ställer till det ibland.
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
Glapp nånstans, kontaktdon, kablage? Sitter väl en del under bilen i saltlaken?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
Joo, har bytt givaren,men har också tänkt att kabeln till den kan vara glapp , den ser fin ut med blotta ögat men kan ändå vara nå me den kabeln, får leta vidare helt enkelt , grymt störande att man kan köra en hel vecka sen blir de extrem låg ett kort stund för att sen hissa upp sig igen.
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
Du skriver att du har luftfjädring bak. Men om du har en W211 så har du säkerligen luftfjädring även fram. Jag har en sådan själv och det är absolut inte ovanligt att den tappar tryck om den får stå två veckor. Se det hela mer som normalt istället för ett problem. Normalt så reser bilen på sig så fort du låser upp den, då talar vi om att den sjunkit några cm, inte till botten. Har den sjunkit till botten så startar inte kompressorn förräns motorn går igång och generatorn laddar. Vill man leta vidare om man inte nöjer sig där så tar man en blomspruta med vatten och tvål i. Det är i princip uteslutande O-ringar av gummi som torkar sönder, bryts ned av luftens ozon. Spraya på stötdämparnas bälgar bak samt infästningen av slangarna i stötdämparen. Det är mycket sällan att det krånglar där fram även om bilen sjunker ihop bak först. Nästa steg är luft kompressorn som sitter underifrån under plasten i VF hjulhus. Inte alls svår att mecka med. Sparya på där också och se om det bubblar, bilen måste självklart vara uppfylld i systemet med luft innan du felsöker. Har varit med om att det suttit löst på kompressorn. Om du lossar kompressorn så var noga med gummi upphängningarna om du inte vill åka ryskt proppelerplan efteråt... Du anar inte hur illa det låter, det som du aldrig hör med hela upphängningar.
Börja där och återkom med resultatet.
Börja där och återkom med resultatet.
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
Vad är det för bil/fjädring du har?
Sedan/kombi, luftfjädring (alla fyra) eller automatisk nivåreglering (standard på kombi S211). Oavsett modell så är det ju ett läckage någon stans. Vid låg temperatur läcker det "lättare" (material i slangar och tätningar blir mindre flexibla).
Sedan/kombi, luftfjädring (alla fyra) eller automatisk nivåreglering (standard på kombi S211). Oavsett modell så är det ju ett läckage någon stans. Vid låg temperatur läcker det "lättare" (material i slangar och tätningar blir mindre flexibla).
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
hej , jag har en s211 kombi , alltså bara luftbälgar bak , men den kan bli extremt låg under färd , så den kan alltså helt plötsligt få en signal att tömma ut all luft så den i princip står på dragkroken , exakt samma på bägge sidor , sen efter ett tag hissar den upp till normal , sen kan de ibland gå veckor innan den gör det igen , och den sjunker aldrig då den står parkerad heller , så tror ej på läckage , utan det är nå annat skumt.
mvh/christofer
mvh/christofer
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
kölis wrote:Du skriver att du har luftfjädring bak. Men om du har en W211 så har du säkerligen luftfjädring även fram. Jag har en sådan själv och det är absolut inte ovanligt att den tappar tryck om den får stå två veckor. Se det hela mer som normalt istället för ett problem. Normalt så reser bilen på sig så fort du låser upp den, då talar vi om att den sjunkit några cm, inte till botten. Har den sjunkit till botten så startar inte kompressorn förräns motorn går igång och generatorn laddar. Vill man leta vidare om man inte nöjer sig där så tar man en blomspruta med vatten och tvål i. Det är i princip uteslutande O-ringar av gummi som torkar sönder, bryts ned av luftens ozon. Spraya på stötdämparnas bälgar bak samt infästningen av slangarna i stötdämparen. Det är mycket sällan att det krånglar där fram även om bilen sjunker ihop bak först. Nästa steg är luft kompressorn som sitter underifrån under plasten i VF hjulhus. Inte alls svår att mecka med. Sparya på där också och se om det bubblar, bilen måste självklart vara uppfylld i systemet med luft innan du felsöker. Har varit med om att det suttit löst på kompressorn. Om du lossar kompressorn så var noga med gummi upphängningarna om du inte vill åka ryskt proppelerplan efteråt... Du anar inte hur illa det låter, det som du aldrig hör med hela upphängningar.
Börja där och återkom med resultatet.
jag har varit och sprayat här och var men hittar inget , men de är juh skumt då den aldrig sjunker då den står still , utan den kan blixtsjunka medans ja kör , sen så blir den normal igen och kan fungera i veckor , för att sen blixt sjunka igen en liten stund , så de är juh nå som för bilen att typ säga släpp ut all luft , sen så pumpar den upp igen utan problem , ska kolla över kabeln till givaren som sitter på staget från krägningshämmaren , för de är väll den givaren som bestämmer när bilen ska kompensera med luft?
mvh /christofer
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
OK, det var ju lite ny nyttig info
Då VET vi vilket system du har (automatisk nivåreglering på bakaxeln)
Här kan du studera hur det funkar!
https://www.dropbox.com/s/pf6ac5rc1fdwt ... n.pdf?dl=0
Men det verkar ju som signalen från givaren får "spel" ibland. Givare/kabel/styrdon.
Men det kan ju också vara ventil 22 som läcker/tjärvar ibland.
Då VET vi vilket system du har (automatisk nivåreglering på bakaxeln)
Här kan du studera hur det funkar!
https://www.dropbox.com/s/pf6ac5rc1fdwt ... n.pdf?dl=0
Men det verkar ju som signalen från givaren får "spel" ibland. Givare/kabel/styrdon.
Men det kan ju också vara ventil 22 som läcker/tjärvar ibland.
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: har konstigt fel på luftfjädringen? (w211 2007)
Nisse O wrote:OK, det var ju lite ny nyttig info
Då VET vi vilket system du har (automatisk nivåreglering på bakaxeln)
Här kan du studera hur det funkar!
https://www.dropbox.com/s/pf6ac5rc1fdwt ... n.pdf?dl=0
Men det verkar ju som signalen från givaren får "spel" ibland. Givare/kabel/styrdon.
Men det kan ju också vara ventil 22 som läcker/tjärvar ibland.
Sorry för att jag var otydlig kring rätt bil modell tidigare , givaren har jag bytt , kabeln till den ser fräsch ut det jag ser av den , men har själv grubblat kring den där ventil 22 om den kan haka upp sig ibland och släppa ut för mycket luft , kommer man åt den eller är den i kompressorn på nå vis? , tack för hjälpen och skissen :) mvh
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests