Så har den äntligen kommit hem. Låter 2,5-16 glida i i garaget för vintern.
Aktiviteten härpå forumet verkar lite tveksam men jag kör på och ser vad feedback jag får.
Jag köpte bilen av ett dödsbo där Mercedesen haft gott sällskap av 190e 2,5-16, en Jensen, en Aston Martin och ett gäng andra brittiska bilar. Bilen har haft två ägare och mätaren är på 51000 mil, precis inkörd Rosten är det inte mycket med, varken under eller över. Allt är mycket noga servat och dokumententerat, körjournal, serviceböcker, orginalfakturor, försäljningsbroschyrer från 1983, kort och gott, allt finns bevarat.
Min Idé är att behålla den original så lång som möjligt. Allternativt är att "bensina" den med någon klassisk mercedes motor, M119 är drömmen men enklast kanske en rak 3,2 liters motor. Allt handlar om vad som behöver göras med drivlinan som sitter i. Jag kommer inte att rusa in nått vansinnigt nu i vinter tala fall. På önskelistan i den bästa av världar står en brun (ljus eller mörk) eller svart plyshklädsel, men har svårt att se att det går att få tag på. Skulle någon av er därute mot alla ods äga en plyshinredning så...
Listan:
- Vinande ljud från klumpen, pinjonglager? Satsar på en OMEGA behandling i första läget
- Automatlådan växlar tidigt och bryskt, ska börja med en service och se över vakumsystemet, vilket jag fick tips på här från forumet.
- Inga lekage från motorn, men lite trevligt vin från turbon. Alla vätskor och filter byts
- Sjunkande bakdel, men reser sig så fort den startar.
- Slitna bromsklossar, ska bytas
- Solfilmen ska bort på bakrutorna
- I framdörrarna sitter det några högtalare i lådor som på sikt ska bort när jag kommit på hur jag kan få till nått bra ljud som inte syns.
Model 300 TD TURBO
Engine 617952 12 055356
Transmission 722315 02 376006
Order Number 0 3 569 88762
Order Location SWEDEN
Interior CLOTH ANTHRACITE (051)
Paint 1 MANGANESE BROWN METALLIC (480U)
Code Description
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
261 TYPE DESIGNATION ON FENDER / SIDEWARD DELETION
411 MECHANICAL SLIDING ROOF
466 CENTRAL LOCKING MECHANISM
524 PAINTWORK - PRESERVATION
585 BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
593 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS), BAND FILTER
600 HEADLAMP WIPER/WASHER
624 VERSION FOR SWEDEN
636 DELETION - WARNING TRIANGLE
667 MODE OF PACKING VE II
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
803 CHANGE OF MODEL YEAR, THE LAST FIGURE SHOWING THE NEW MODEL YEAR
812 REAR-MOUNTED LOUDSPEAKERS
Eftermoterat original farthållare och Triplex drag
trevlig helg
Psycho
Psycho 300 TDT
Psycho 300 TDT
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Psycho 300 TDT
Mysig kärra. Hade det bara suttit en M110 i nosen i stället för en OM617 så hade jag varit rejält avundsjuk. Nu är det bara lite...
Re: Psycho 300 TDT
Stilig, följs med intresse!
En m117 vore vell annars trevligt och tidsenligt
En m117 vore vell annars trevligt och tidsenligt
/ Torsten
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Psycho 300 TDT
Hur långt har den gått?
Hur ser det ut under huven? Fanns ju lite extrautrustning på den :)
Ser fin ut
Hur ser det ut under huven? Fanns ju lite extrautrustning på den :)
Ser fin ut
Re: Psycho 300 TDT
En M117 hade varit tidsenligt, typ 560 men som sagt vintern får gå först. Bilen har gått 51 000 mil, precis lagom. Det som är slitet vad jag vet är klumpen, den känns lite trög på nått sätt. Lär få reda på mer när den servas nästa vecka.
Det är faktiskt extra kul att den har den utrustning som man tar för givet i dag. Kör med den dagligen i väntan på ytterligare ett bilköp och det fungerar hur bra som helst. Förvånansvärt tyst för att vara en så gammal bil. Jämför man med våra svenska märken från samma tid blir det tydligt varför en Mercedes kostade så mycket. Enda vettiga utmanaren på den tiden var nog Ford Granada 2.8i Ghia, men dom har ju förenats med naturen för länge sedan.
Bild på motor vad önskat.
Ytterligare en efterlysning: Ett bagage skydd/rollo vore trevligt att få tag på
Psycho
Det är faktiskt extra kul att den har den utrustning som man tar för givet i dag. Kör med den dagligen i väntan på ytterligare ett bilköp och det fungerar hur bra som helst. Förvånansvärt tyst för att vara en så gammal bil. Jämför man med våra svenska märken från samma tid blir det tydligt varför en Mercedes kostade så mycket. Enda vettiga utmanaren på den tiden var nog Ford Granada 2.8i Ghia, men dom har ju förenats med naturen för länge sedan.
Bild på motor vad önskat.
Ytterligare en efterlysning: Ett bagage skydd/rollo vore trevligt att få tag på
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Psycho 300 TDT
Oj oj här var det grejjer Inte farligt smutsigt heller
Verkar som att du har en list på vift också.
Har du varvräknare?
Verkar som att du har en list på vift också.
Har du varvräknare?
Re: Psycho 300 TDT
Mm, den listen sitter på plats nu . Ny oljekylare, AC-kompressor ingick i köpet så det slipper jag oroa mig för.
Bild på varvräknare
Psycho
Bild på varvräknare
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Psycho 300 TDT
Tycker att dieselrovan skall få stanna kvar i pannrummet den kraftkällan är outslitlig.
Fin herrgårdsvagn har du fått tag på med trevlig utrustning! Börja inte "laga sönder" den nu med motorbyte till V8 etc än om det vore trevligt. Försök hellre hålla i skick.
Det är mina 0.02 d-mark
Fin herrgårdsvagn har du fått tag på med trevlig utrustning! Börja inte "laga sönder" den nu med motorbyte till V8 etc än om det vore trevligt. Försök hellre hålla i skick.
Det är mina 0.02 d-mark
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Psycho 300 TDT
Mercafreaket wrote:Tycker att dieselrovan skall få stanna kvar i pannrummet den kraftkällan är outslitlig.
Fin herrgårdsvagn har du fått tag på med trevlig utrustning! Börja inte "laga sönder" den nu med motorbyte till V8 etc än om det vore trevligt. Försök hellre hålla i skick.
Det är mina 0.02 d-mark
Kommer inte att laga sönder den för tillfället. Får se vad min mekaniker säger näsa vecka. Får han fason på framförallt lådan och bakaxel så håller jag mig nog lugn ett tag Har dock sedan länge haft en dröm om att göra om en S123 till en riktigt sleeper.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Psycho 300 TDT
psycho wrote: Har dock sedan länge haft en dröm om att göra om en S123 till en riktigt sleeper.
Psycho
En risig S123 hade passat bra till det ändamålet, med en M119 under huven. Dvs lite rat rod-stuk
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Psycho 300 TDT
Häftig bil !
Numera mycket ovanlig då endast 218st av 300TDT finns kvar från 1980-1986.
12st -81, 73st -82, 63st -83, 28st -84, 39st- 85, 3st -86
I vilket skick tror ni att dom flesta är i ?
Hur många dussin bilar som Porsche o Ferrari finns det i jämförelse.
Intressant med utrustningen.
Varvräknare vart det extra, standart, sverige standart?
Värmepaketet i skuffen likadant?
Kanske ligger det gömt bakom dom kryptiska koderna nedan.
Numera mycket ovanlig då endast 218st av 300TDT finns kvar från 1980-1986.
12st -81, 73st -82, 63st -83, 28st -84, 39st- 85, 3st -86
I vilket skick tror ni att dom flesta är i ?
Hur många dussin bilar som Porsche o Ferrari finns det i jämförelse.
Intressant med utrustningen.
Varvräknare vart det extra, standart, sverige standart?
Värmepaketet i skuffen likadant?
Kanske ligger det gömt bakom dom kryptiska koderna nedan.
psycho wrote:624 VERSION FOR SWEDEN
636 DELETION - WARNING TRIANGLE
667 MODE OF PACKING VE II
Re: Psycho 300 TDT
Det verkar vara en fantastiskt trevlig bil, det ska bli spännande att följa.
---
2000 E430 T 4matic
2000 E430 T 4matic
Re: Psycho 300 TDT
Mercafreaket wrote:psycho wrote: Har dock sedan länge haft en dröm om att göra om en S123 till en riktigt sleeper.
Psycho
En risig S123 hade passat bra till det ändamålet, med en M119 under huven. Dvs lite rat rod-stuk
Precis, lite risig lack, gärna ljusgul eller någon av dom gröna nyanserna Ska ha det i åtanke.
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Psycho 300 TDT
Moka wrote:Häftig bil !
Numera mycket ovanlig då endast 218st av 300TDT finns kvar från 1980-1986.
12st -81, 73st -82, 63st -83, 28st -84, 39st- 85, 3st -86
I vilket skick tror ni att dom flesta är i ?
Hur många dussin bilar som Porsche o Ferrari finns det i jämförelse.
Intressant med utrustningen.
Varvräknare vart det extra, standart, sverige standart?
Värmepaketet i skuffen likadant?
Kanske ligger det gömt bakom dom kryptiska koderna nedan.psycho wrote:624 VERSION FOR SWEDEN
636 DELETION - WARNING TRIANGLE
667 MODE OF PACKING VE II
Tack för den informationen, den sparar jag till framtida argumentation för försäljning... Varvräknare har jag fattat att det var ovanligt option, egentligen onödigt till automat. Då det inte finn nått extra säte i skuffen så under jag vad man ska med denna extravärmare till där bak? Det roliga är att allt fungerar vad jag vet. Ett option som bara sett på W126 och några amerikanska 123or är yttertemp-mätare. Någon som vet om det fanns som tillval här i Europa? Jag är ju barnsligt förtjust i att få till så mycket option som det går att få tag på till rimliga pengar
Behöver hjälp med att montera modellbetecningen 300 TD på bagageluckan, någon som har mall för hur det ska sitta?
Ibland har jag sett att några 123 bilar har tilläggstext automat på bakstammen, är det nått som man kunde välja till? Eller är det en äldre form av dekaltrim från 60-talet?
Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Re: Psycho 300 TDT
psycho wrote:En M117 hade varit tidsenligt, typ 560 men som sagt vintern får gå först. Bilen har gått 51 000 mil, precis lagom. Det som är slitet vad jag vet är klumpen, den känns lite trög på nått sätt. Lär få reda på mer när den servas nästa vecka.
Det är faktiskt extra kul att den har den utrustning som man tar för givet i dag. Kör med den dagligen i väntan på ytterligare ett bilköp och det fungerar hur bra som helst. Förvånansvärt tyst för att vara en så gammal bil. Jämför man med våra svenska märken från samma tid blir det tydligt varför en Mercedes kostade så mycket. Enda vettiga utmanaren på den tiden var nog Ford Granada 2.8i Ghia, men dom har ju förenats med naturen för länge sedan.
Bild på motor vad önskat.
Ytterligare en efterlysning: Ett bagage skydd/rollo vore trevligt att få tag på
Psycho
perfekt bil ju, vi kan byta rakt av så kan du bygga v8 i min då min är risig och behöver helrenoveras
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests