Nu har bilen varit på verkstad och blivit åtgärdad, där vissa delar fick beställas hem först.
Kylaren med sina plastgavlar hade utvecklat en liten läcka så en helt ny blev beställd.
Vattenpumpen har aldrig blivit bytt så en ny i preventivt syfte blev också beställd.
Av med dom gamla!
Nya fina grejor ska på istället.
Under huven blev det en kort stund lite avskalat kan man säga...
Väl där kunde man notera att huvlås-vajern håller på att sjunga på sista versen, får bli byte av den vid
nästa service.
Därutöver blev oljepåfyllningslocket bytt och frambromsbeläggen.
Nu väntar många nya och sköna mil, känns alltid bra med fräscha prylar på bilen!
(Klickbara bilder som vanligt!)
15 år med en C55 AMG.
Re: 14 år med en C55 AMG.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 14 år med en C55 AMG.
Makalös sugmotor med nästan 420 hästar en god dag, en kraftig linjär urkraft som bara ökar i styrka med varven, förklädd i en ganska diskret mindre kombi!
Last edited by amgen on Mon 06 Nov, 2023 06:41, edited 4 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 14 år med en C55 AMG.
Förresten har min fru skaffat sig en fin W204, en 180 CGI -12:a!
Förvånansvärt bra tryck i den tycker jag.
Snygg är den också! Benzan!
Den förstärkta enkla kamkedjan har vi örnkoll på vid varje kallstart, eventuellt rassel ger oss lite respit till byte.
Mercedes har förresten bytt oljerekommendation från 0-40 till 5-40 för dessa. Kedjan och sträckare nykollade också.
Körde en Redline Complete Fuel System Cleaner direkt och hon tankar 98, den låter som ljuv musik i maskinen!
Inga beteckningar på bakluckan, som den ursprunglevererades.
Förvånansvärt bra tryck i den tycker jag.
Snygg är den också! Benzan!
Den förstärkta enkla kamkedjan har vi örnkoll på vid varje kallstart, eventuellt rassel ger oss lite respit till byte.
Mercedes har förresten bytt oljerekommendation från 0-40 till 5-40 för dessa. Kedjan och sträckare nykollade också.
Körde en Redline Complete Fuel System Cleaner direkt och hon tankar 98, den låter som ljuv musik i maskinen!
Inga beteckningar på bakluckan, som den ursprunglevererades.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 14 år med en C55 AMG.
Tillbaka till min C 55:a!
Till våren är det dags att få bytt den bakre vevaxeltätningen, den har börjat läcka en smula.
Tyvärr är det ett stort jobb då växellådan med drivaxel ska bort för att komma åt men
det är absolut inget ovanligt för M112/113 med några mil i ryggen. Man kan säga att det är
helt normalt slitage för den packningen. Vevhusventilationen fungerar ju som den skall med
nya slangar bl a.
Samtidigt får min verkstad se över annat där när man ändå har isär grejorna. Dags att boka
tid! Specialverktyg krävs.
Till våren är det dags att få bytt den bakre vevaxeltätningen, den har börjat läcka en smula.
Tyvärr är det ett stort jobb då växellådan med drivaxel ska bort för att komma åt men
det är absolut inget ovanligt för M112/113 med några mil i ryggen. Man kan säga att det är
helt normalt slitage för den packningen. Vevhusventilationen fungerar ju som den skall med
nya slangar bl a.
Samtidigt får min verkstad se över annat där när man ändå har isär grejorna. Dags att boka
tid! Specialverktyg krävs.
Last edited by amgen on Sat 10 Feb, 2024 19:23, edited 1 time in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
- Chris Mbsca
- Site Admin
- Posts: 7236
- Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
- Location: Skärgårdsstad/Sthlm
- Contact:
Re: 14 år med en C55 AMG.
Ruggigt imponerad hur länge du har haft denna gobit...
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)
MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Re: 14 år med en C55 AMG.
Hej och tack Chris!
Tanken från början var ju inte att behålla min i 15 år typ för tidigt började jag snegla på C63:an med AMG´s första
helt egenutvecklade motor för "massmarknaden". Ljudet ur den är absolut svårslaget men snart började motorproblem
dyka upp i form av dåliga topplockspinnbultar på de tidiga modellerna. Dessutom har/hade M156 en enorm bränsletörst
och dåligt bottendrag. Senare skulle det visa sig att vissa drev var av undermålig kvalitet och som lök på laxen var de
högt placerade insugskamaxlarna dåligt smörjda i sin konstruktion. Motorn var en olycka helt enkelt! Det hade gått att
laga (dyrt!) men problemen hade återkommit i framtiden.
Sedan har jag naturligtvis tittat på efterföljaren C63S med 4-liters dubbelturbomatade M177, men den verkar inte vara
en höjdare heller: "10.000 känsliga sensorer" typ och jättekänsliga kylare mottagliga för stenskott. Nu har det dessutom börjat visa
sig att de 2 oljeseparatorerna kloggar igen med resultat att just bakre vevaxeltätning blåses sönder. Händer vid 5.000 till
6.000 mil... Dålig konstruktion helt enkelt. Man får intrycket att dessa inte ska hålla "en evighet" utan byggs för ett kortare
planerat åldrande, än tidigare säg M119 och M113 som jag själv har i C55:an. AMG´s helt egna motorer imponerar inte!
M119 och M113 är ju Mercedesmotorer i grunden och på min "5,5" kom AMG in på slutet med annan topp och vev t ex. De här
sista anses nog vara de bästa motorerna Mercedes någonsin producerat.
Så här sitter jag nu med min gamla (pålitliga) C55:a, 5-dörrars tillverkad i endast 595 exemplar. Den är ju så oerhört rolig
att köra med sitt omedelbara sugvridmoment, vill lätt vifta på svansen när man kör iväg. Udda idag med en "5,5:a" ute i
trafiken men drar inte mer än gamla Volvo T5, den med 5:an, men är betydligt raskare kan man lugnt påstå. Får jämt här
i Sveriges 3:e stad "Är den till salu??".. "-Ser du någon skylt??" Bilen har med åren "växt på mig" med ökat gillande.
Jag har dessutom gjort den till vad jag önskar med KLEEMANN-uppgraderingar, även för snabbare växlingar, den har blivit
"ännu bättre" så att säga än vad den var. Mer pulver än så här ska man nog inte ha i den här karrossen tycker jag, det är
lagom. Så jag fortsätter ägandet med alla servicar för ännu har jag inte sett någon ersättare. Och lär kanske aldrig göra
det? Den är ju en produkt i slutet av en era som inte lär komma tillbaka, tyvärr.
Tanken från början var ju inte att behålla min i 15 år typ för tidigt började jag snegla på C63:an med AMG´s första
helt egenutvecklade motor för "massmarknaden". Ljudet ur den är absolut svårslaget men snart började motorproblem
dyka upp i form av dåliga topplockspinnbultar på de tidiga modellerna. Dessutom har/hade M156 en enorm bränsletörst
och dåligt bottendrag. Senare skulle det visa sig att vissa drev var av undermålig kvalitet och som lök på laxen var de
högt placerade insugskamaxlarna dåligt smörjda i sin konstruktion. Motorn var en olycka helt enkelt! Det hade gått att
laga (dyrt!) men problemen hade återkommit i framtiden.
Sedan har jag naturligtvis tittat på efterföljaren C63S med 4-liters dubbelturbomatade M177, men den verkar inte vara
en höjdare heller: "10.000 känsliga sensorer" typ och jättekänsliga kylare mottagliga för stenskott. Nu har det dessutom börjat visa
sig att de 2 oljeseparatorerna kloggar igen med resultat att just bakre vevaxeltätning blåses sönder. Händer vid 5.000 till
6.000 mil... Dålig konstruktion helt enkelt. Man får intrycket att dessa inte ska hålla "en evighet" utan byggs för ett kortare
planerat åldrande, än tidigare säg M119 och M113 som jag själv har i C55:an. AMG´s helt egna motorer imponerar inte!
M119 och M113 är ju Mercedesmotorer i grunden och på min "5,5" kom AMG in på slutet med annan topp och vev t ex. De här
sista anses nog vara de bästa motorerna Mercedes någonsin producerat.
Så här sitter jag nu med min gamla (pålitliga) C55:a, 5-dörrars tillverkad i endast 595 exemplar. Den är ju så oerhört rolig
att köra med sitt omedelbara sugvridmoment, vill lätt vifta på svansen när man kör iväg. Udda idag med en "5,5:a" ute i
trafiken men drar inte mer än gamla Volvo T5, den med 5:an, men är betydligt raskare kan man lugnt påstå. Får jämt här
i Sveriges 3:e stad "Är den till salu??".. "-Ser du någon skylt??" Bilen har med åren "växt på mig" med ökat gillande.
Jag har dessutom gjort den till vad jag önskar med KLEEMANN-uppgraderingar, även för snabbare växlingar, den har blivit
"ännu bättre" så att säga än vad den var. Mer pulver än så här ska man nog inte ha i den här karrossen tycker jag, det är
lagom. Så jag fortsätter ägandet med alla servicar för ännu har jag inte sett någon ersättare. Och lär kanske aldrig göra
det? Den är ju en produkt i slutet av en era som inte lär komma tillbaka, tyvärr.
Last edited by amgen on Mon 12 Feb, 2024 22:39, edited 2 times in total.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 14 år med en C55 AMG.
Jo, det är något speciellt att behålla och vårda en bil länge, så att man mer eller mindre växer samman med den......
Re: 14 år med en C55 AMG.
Så är det absolut Marie, det växer successivt fram en allt mer speciell relation med bilen också i takt med att man lär känna den!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 14 år med en C55 AMG.
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 14 år med en C55 AMG.
Som alltid, nästan osannolikt blank!
Re: 14 år med en C55 AMG.
En liten bild, med bil och sol på, gläder så här på vårkanten.
MB CLS 500 -05
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
MB ML 320 CDI -08
BMW 523iT -98
Mazda MX-30 -21
...och rätt många MB under de senaste 30 åren...
Re: 14 år med en C55 AMG.
Tack för vänliga kommentarer!
Våren kommer (har den kommit?) inte en dag för tidigt.
Svart lack är en känslig kulör som gör sig absolut bäst nytvättad, får passa på och njuta nu innan
sommargrusvägen dammar till den.
Bilderna är i vanlig ordning klickbara för större storlek, i två steg dessutom.
På onsdag bär det iväg till Motorcentrum i Markaryd där lite grejor ska fixas till,
ska försöka ta lite bilder där för att lägga upp här!
Våren kommer (har den kommit?) inte en dag för tidigt.
Svart lack är en känslig kulör som gör sig absolut bäst nytvättad, får passa på och njuta nu innan
sommargrusvägen dammar till den.
Bilderna är i vanlig ordning klickbara för större storlek, i två steg dessutom.
På onsdag bär det iväg till Motorcentrum i Markaryd där lite grejor ska fixas till,
ska försöka ta lite bilder där för att lägga upp här!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 14 år med en C55 AMG.
Klokt verkstadsval!
Re: 14 år med en C55 AMG.
Såja, noterade att jag behöver en ny servicebok för den gamla har tagit slut nu...
En liten A-service blev det denna gång plus då en ny bakre vevaxeltätning.
Den gamla hade börjat ge sig men ändå fann jag inga oljefläckar på garagegolvet.
Så här ser en sådan rackare ut. (Det hade gått att byta själva tätningen men risken
fanns att det snart inte håller tätt, därför bytte jag "hela enheten" med inpressad
tätning.)
En lite närmare titt där den annars bor.
(Här kan man även notera mina feta downpipes från Kleemann!)
Ännu närmare..
Därutöver fick jag även bytt huvlåswiren, plasten runt den hade börjat trilla av och rost kunde anas. Den
vill man inte ha sönder! Knepigt annars att få upp huven..
Motorcentrum trevliga och kunniga som alltid!
En liten A-service blev det denna gång plus då en ny bakre vevaxeltätning.
Den gamla hade börjat ge sig men ändå fann jag inga oljefläckar på garagegolvet.
Så här ser en sådan rackare ut. (Det hade gått att byta själva tätningen men risken
fanns att det snart inte håller tätt, därför bytte jag "hela enheten" med inpressad
tätning.)
En lite närmare titt där den annars bor.
(Här kan man även notera mina feta downpipes från Kleemann!)
Ännu närmare..
Därutöver fick jag även bytt huvlåswiren, plasten runt den hade börjat trilla av och rost kunde anas. Den
vill man inte ha sönder! Knepigt annars att få upp huven..
Motorcentrum trevliga och kunniga som alltid!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Re: 15 år med en C55 AMG.
Idag är det födelsedag, i 15 år har jag haft den här roliga bilen!!
Först gick den ju som leasad diplomatbil i Rom tills 3-årskontraktet löpte ut innan jag hittade
den hos en tysk handlare som specialiserat sig på att köpa upp leasingbilar, främst Mercedes.
Hittade den på mobile.de med de rätta färgerna inne och ute, stora stereon med GPS, 2 fabriksmonterade
larm mm. Bara att åka till Ruhr-området och få den TÜV-testad innan köpet och sedan vända nosen
hemåt!
Men då fanns ju inte en tanke att jag skulle behålla den i 15 år...
För mig tog det 7 år att bestämma vilken bil jag skulle vilja ha och det tog sedan 2 år att hitta den.
Det beslutet var bra har det visat sig!
Först gick den ju som leasad diplomatbil i Rom tills 3-årskontraktet löpte ut innan jag hittade
den hos en tysk handlare som specialiserat sig på att köpa upp leasingbilar, främst Mercedes.
Hittade den på mobile.de med de rätta färgerna inne och ute, stora stereon med GPS, 2 fabriksmonterade
larm mm. Bara att åka till Ruhr-området och få den TÜV-testad innan köpet och sedan vända nosen
hemåt!
Men då fanns ju inte en tanke att jag skulle behålla den i 15 år...
För mig tog det 7 år att bestämma vilken bil jag skulle vilja ha och det tog sedan 2 år att hitta den.
Det beslutet var bra har det visat sig!
C 55 T AMG Kleemann K2: -414 hk / 576 Nm. En sällsynt pärla!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests