Köpråd

S-klass generation 3, tillverkades mellan 1991-1999.
Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Köpråd

Postby Gelgamesh » Mon 17 Aug, 2015 21:16

Hej på er och tack för insläpp. :-D

Mitt första inlägg här handlar om vad jag skall kika på nu när jag slutligen bestämt mig för en w140. Magkänslan säger 500SE från tidigt nittiotal av någon anledning. Förutom att jag hållt på en massa med gamla Citroën DS:ar (paddan) m.fl. så har jag haft W115, 116 och 126. Ganska mekvan och van vid uddabilar dessutom.

Min plan är att ha köra en 140 för njutnings skull men även tidvis för landsvägspendling. (ja, jag är galen). Saken är den att w140 verkligen är den enda bilen jag någonsin suttit bra i.

Nog om mig.

Jag har förstått att motorkablaget är ett huvudbry att räkna med. Och man ser ju att vissa har en "krans" av rost runtom i skarven mellan saccoplank och plåt. Men det är ungefär det enda jag kan specifikt om w140. Så sjung gärna ut. Jag har över 25 års mekvana och är utbildad bilmek så jag har väl bra allmänkoll iaf. Men mina praktiska och teoretiska kunskaper om w140 känns mest som ett tomt kapitel.

Har ni proffs någon bra lista på saker jag vill ha koll på så blir jag glad. Och upplys mig gärna ifall ni tycker att idén om en 500 SE är mer eller mindre smart. Min teori är att jag kommer kunna hålla soppaskillnaden mot en 400 försumbar. Givetvis vore det kul med en 600, men där kickar t.o.m. mitt obefintliga omdöme in. Ja såvida inte den modellen har kvalitetsmässiga fördelar som gör den lättare att leva med. Men så är det väl förstås inte?

Min erfarenhet är att gamla Mercor kan dölja väldigt många mil pga den höga kvaliteten. Detta och att nästan alla bilar man hittar har gått 25000mil. Man blir ju lite misstänksam. Svårt att svara på förstås. Men vad är era åsikter om hur vanligt det är att drabbas av en skruvad mätare? Enda man kan göra är ju att kolla efter historik och andra uppenbara tecken, men vet ni några särskilda sätt att avslöja en "skruvad" bil? pedalgummin och ratt är ju liksom lite för lätta att byta.

Tack på förhand.

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Köpråd

Postby Hynboholm » Mon 17 Aug, 2015 21:49

Välkommen hit!
400 eller 500 spelar mindre roll, ta den som är finast.
Läs nedåt här i 140 kategorin så lär du dig en del.
Om du får tips av en Marie, så ska du lyssna på dom.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd

Postby Marie » Mon 17 Aug, 2015 22:40

Hej och välkommen!

Eftersom jag är lika knäpp som du, så tycker jag att W140 är ett alldeles ypperligt val. :mrgreen:

Rost är väl det värsta du kan råka ut för, och finns den är den tack vare de många plastsköldarna ibland långt gången innan den upptäcks. Om bilen är osmälld bör en 91-93 vara bland de bättre ur rostsynpunkt, ja faktiskt en Mercedes som hur otroligt det det än låter, är tämligen rostlös, därefter blev lackering och rostskydd sämre men den är långt ifrån sådana rostburkar som W210 och 202. Nackdelen med de tidigare är ju att de ofta hunnit rulla längre, och så kablarna...
Är inte historiken vattentät så bör du utgå från att den är mätarskruvad, kvaliteten inbjuder ju som du själv skriver till detta.

Vad gäller motorbestyckningen så är nog din magkänsla att undvika 600 inte helt fel. Trängre att jobba med i maskinrummet om inte annat, t.ex. måste insuget bort för att kunna lyfta ventilkåporna. I övrigt bör nog skicket prioriteras framför maskinvalet, men sexorna har heltidsjobb med att orka flytta på det tunga aset till bil.

Det är en helt underbar bil att leva med, men den kräver lätt en tjock plånbok eftersom de flesta exemplar har ett eftersatt underhåll som kan behöva hämtas igen. Kända svagheter är motorkablagen, det övre, och det undre, samt spjällhuskablaget. Löpskenorna till kamkedjan är en annan svag punkt, de blir spröda med åren. Själva kamkedjan är 2 m lång så redan ett ganska litet slitage per länk ger en rejäl förlängning av hela kedjan - vilket leder till felaktiga kamtider, i synnerhet på höger cylinderbank som ju ligger sist på kedjan. Har bilen hunnit uppåt 30.000 mil kan det vara dags för ventilstyrningarna.

Viktigt är även att kolla att *allt* fungerar på den bil du köper, för att fixa irriterande fel kostar ofta mycket mer än man kan ana. Brända elmotorer i centrallåspumpen och softclosepumpen är nästan standard. Tyvärr finns bara hela resp. pumpen som reservdel och kostar en bit på fel sida tiotusingen. Dessutom sköter centrallåspumpen en del viktiga funktioner bl.a. luft/vacuum till alla spjäll i klimatanläggningen.

Tvärt emot vad som skrivs på många håll på Internet, så SKALL en M119 som är i ordning gå silkesmjukt och vibrationsfritt på tomgång. Gör den inte det så är det FEL någonstans.

En annan klassiker är ju ACn som "bara behöver fyllas". Gå inte på den minan, förångarna är ett känt sorgebarn och var allt för långa så de kom i resonanssvängning och spricker. Reservdelen är kortare för att undvika upprepning, men jobbet att byta den handlar om storleksordningen 30 arbetstimmar. Det mesta mellan förarstol och motor, på båda sidor torpedväggen, måste rivas ut.

Avgassystem och kattar börjar bli bytesmogna nu, och de är inte gratis precis.

Gummibussningar i hjälpramar och hjulupphängningar är ofta slut vid detta laget, liksom stötdämpare och fjädrar, och tarvar byte.

Jag har nog en av de gedignare erfarenheterna av hur det är att idag leva med en W140 som bruksbil. drygt 16.000 mil och sju år har jag hunnit med så här långt. Titta gärna igenom tråden "Vad har jag gjort med min W140 idag" så får du en bild av hur det är.

Bilen år så beroendeframkallande att den rent ut sagt borde narkotikaklassas, och som jag många gånger sagt, har man inte råd med en S-klass ny så vete tusan om man har råd med den begagnad heller. Att hålla den i nästintill perfekt skick kostar, och håller man inte efter den så dekar den ner otroligt fort.

Lycka till med jakten på *din* W140.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd

Postby Marie » Tue 18 Aug, 2015 17:59

Apropå klimatorförångaren, så kan du ju titta lite här vad det handlar om...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

YANASE
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 124
Joined: Fri 02 Mar, 2012 17:25
Location: Stockholm

Re: Köpråd

Postby YANASE » Thu 27 Aug, 2015 09:20

En S600 eller större motoralternativ är bäst! V12a är inte alls svåra att mecka=) finns dock inte så många svensksålda alternativ som är friska.

Jag har väldigt fina exemplar om du är intresserad (gäller alla motor alternativ)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Köpråd

Postby Gelgamesh » Sat 12 Sep, 2015 21:53

Tror att jag hittat min bil nu. En 400 som känns rätt. Dock med tänd ABS-lampa, oljespår i fördelarna och uppenbart ofixad vad gäller motorkablaget. Dessutom kommer det bara värme ur utblåsen på förarsidan.

Lär bli spännande det här.

Tack för goda svar förresten :)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd

Postby Marie » Sat 12 Sep, 2015 23:04

ABS-lampa kan mycket väl vara främre ABS-givare, och de är en kul konstruktion, sammanflätade med bromsklossslitagevarningens kablage och räcker långt upp i motorrummet. Kostar dessutom mellan tummen och pekfingret 4000 per sida, och är den ena sidan mogen så har du snart den andra också. Det som knäcker dem är styr- och fjädringsrörelserna, och de är ungefär lika på båda sidor...

Motorkablage runt 8000 plus att antagligen spjällhuset är lika moget, minst 14000 till...

Oljespår i fördelarna, simmerringar och nya lock och rotorer, samt nya slangar till vevhusventilationen säg 5000...

Värme på bara ena sidan, i bästa fall en duoventil som kärvar - i värsta fall ett nytt klimatorstyrdon...

Mellan tummen och pekfingret bör du räkna med att du skall ha minst 50.000 kr lättillgängliga efter köpet bara för att fixa de problem som du räknat upp här, och de saker som du säkert hittar när du börjar titta lite noggrannare.

Med tanke på vad felfria exemplar kostar bör den du hittat vara i stort sett gratis i inköp.

Spännande, sa Bill, spännande var ordet, sa Bull
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Köpråd

Postby Gelgamesh » Sun 13 Sep, 2015 09:25

Jo den var iaf på den nedre delen av prisskalan och kändes fin att köra samt såg väldigt bra ut. Klart nödvändiga fördelar med tanke på att den inte varit besiktigad på ca åtta år. Jodå. Många varningsklockor ljuder. Dessutom tickar inte kilometerräknare/trippmätare fram några mil. Dubbel varning alltså. Men tack vare väldigt god dokumentation så känns iaf mätarställningen trovärdig. Men allt detta och hur besiktning samt min framtid med bilen kommer gå är i vanlig ordning ett fall för kristallkulan.

Jag väljer att lita på gamla instinkter som säger att trasiga men fina bilar som känns rätt alltid kommer trumfa "felfria" bilar som känns fel. Egentligen en teori utvecklad inom Citroënhobbyn, men i min fantasi så stämmer det bra på Mercedes också (Läs="jag hoppas")

-Precis som du säger Marie så resonerar jag att en ganska omfattande summa skall finnas på öronmärkt konto för oförutsedda utgifter. Och detta är redan budgeterat. Men med tanke på priserna du listar så är ju min första fundering på just vilka källor man skall vända sig till för delar. Säljaren hittade ex.vis fördelarlock och övriga tänddelar på Ebay för halva priset mot ex.vis Mekonomen. Och då jag har en avlägsen BMW-polare som alltid talar om en "svinbillig firma" (typ Schmiedman el. liknande(?), så undrar jag hur det ser ut med motsvarande Mercedesrelaterade firmor? Finns de? Vilka vill man gynna, vilka skall man kanske undvika? Var handlar ni andra?

Ursäkta mina "tusen frågor" men här kommer två till... :wink:

-Detta med kilometerränaren. Är det några konstigheter med att dels plocka ur instrumentet samt få fix på räknaren?

-Spjällhuset. Vad händer med detta? Axelslitage? Eller sitter det ihop med en LMM som börjar trassla pga ålder/mil?

(jösses, jag inser att jag verkligen inte kan något om dessa motorer. :shock: ...ännu)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Köpråd

Postby Lasse Bender » Sun 13 Sep, 2015 12:49

Jag bytte förra året en del av dessa delar som du nämner på min som då hade gått c:a 9000 mil. Vänstra ABS givaren bjöd verkstaden på eftersom de pajade den när de bytte stabstaget och den kostade nog som Marie skriver.
Spjällhuset gav jag 13582 för inkl. lite rabatt på Mercedes. Elektroniken ger upp och en potentiometer som inte vill vara med. Går att fixa men kostar nästan lika mycket som nytt. Finns också en begagnatmarknad men det var i alla fall inget som attraherade mig. Motorkablaget kostade 5940 och packboxarna 212 kronor allt på Mercedes. Lock och rotorer Bosch från PKWteile.de som har bra priser tycker jag,1600 inkl. frakt.
Nya slangar till vevhusventilationen har jag inte kostat på eftersom ventilationen fungerar med ett lätt undertryck. Packboxarna bytte jag för att komma tillrätta med fukten i fördelaren och det gav resultat. Sedan får man förstås göra jobbet själv inga konstigheter egentligen.
Hur mycket har bilen gått?

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Köpråd

Postby Gelgamesh » Sun 13 Sep, 2015 14:07

Den har gått ca 25000mil.

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Köpråd

Postby Gelgamesh » Tue 15 Sep, 2015 07:14

Ang. ABS.

Precis som antyds så instämmer jag i att givarna är huvudmisstänkta. Då tänker jag i min enkelhet att jag vill mäta up givarna en efter en på ECU-kontakten. Hittar man något schema med pin-out någonstans tro?

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Köpråd

Postby torake » Tue 15 Sep, 2015 08:45

Gelgamesh wrote:Ang. ABS.

Precis som antyds så instämmer jag i att givarna är huvudmisstänkta. Då tänker jag i min enkelhet att jag vill mäta up givarna en efter en på ECU-kontakten. Hittar man något schema med pin-out någonstans tro?


Marie postade en länk nyss, just för 400SE 92 fanns det inget ABS-schema men för 93:ans 400SEL har du här: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Merced ... 93/400SEL/

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Köpråd

Postby Marie » Tue 15 Sep, 2015 16:13

Ja 25000 mil gör ABS-givarna klart misstänkta. Mina höll obetydligt längre än så c:a 27-28 tusen.

Det finns skarvstycke för ABS-kablarna att mäta på, på båda sidor uppe invid skiljeväggen mellan klimatanläggningens intag och själva motorrummet ute över hjulhusen.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Köpråd

Postby Gelgamesh » Tue 15 Sep, 2015 16:59

Tackar än en gång för helt grymma svar. :)

Gelgamesh
Medlem
Medlem
Posts: 74
Joined: Sat 08 Aug, 2015 23:22
Location: Mjöbäck

Re: Köpråd

Postby Gelgamesh » Fri 09 Oct, 2015 21:48

Äntligen!

Nu är den hemma. Alltså bilen som varit föremål för mina frågor. Känns supermärkligt att alldeles för sent förverkligat en dröm som grott sedan snart 25 år.

I nuläget befinner jag mig i nyhetens behag och kranka dimma, och rörtänger felen för fullt. Alltså funderar jag på sådana saker som automatisk dörrstängning. Min har inget sådant i funktion. Skulle alla W140 ha detta? Den känns lite "snikig" med sina manuella stolar och rattjustering. Men det är ju ändå en 400.


Return to “W140”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests